• Anonym (soc.)

Soc lägger näsan i blöt

Anmärker de eller konstaterare de?

Att dessa fakta står i en utredning är inget konstigt. Det är ju bara fakta omkring hur det ser ut i familjen och hur omständigheterna de facto är. VAd har utredningens slutsats blivit? Finns det förslag på någon insats?

• Anonym (soc.)

Jag undrar fortfarande om det verkligen är en "anmärkning" dessa punkter som TS beskriver, och att socialtjänsten lagt nån värdering i det, och föreslagit insatser för några slags brister eller om det helt enkelt är en redovisning av hur TS situation ser ut.

• Anonym (soc.)

Ex. Att skriva : Fadern bor på annan ort och har sporadisk kontakt med sitt barn är helt enkelt ett konstaterande. Inget konstigt utan helt enkelt sådant som ska finnas med i utredningen på samma sätt som att man kan konstatera att fadern och modern har ett stabilt äktenskap.

Om man i bedömningen däremot skriver Fadern bor på annan ort, och har sporadisk kontakt med barnet vilket barnet far illa av, förslag till insats är familjebehandling. 

Stor skillnad.

Undrar som sagt fortfarande om det verkligen är en värdering och brist som socialtjänsten bedömt behöver insatser eller om det är ett enkelt konstaterade omkring hur boendesituation och familjesituation och ekonomi ser ut.

• Anonym (soc.)
    jebba skrev 2012-03-22 09:31:59 följande:
    Nej, jag tror att det är mycket ovanligt i Sverige att vuxna människor som har egen familj blir försörjda av sina föräldrar! Min åsikt är att man ska kunna försörja sig själv om man är en fullt frisk och arbetsför människa. Särskilt när man har egen familj.
    Fast det är din åsikt. Ibland väljer människor att leva annorlunda, och om barnen får sina behov tillgodosedda så är det inget som socialtjänsten bryr sig om.
  • Anonym (soc.)

Det verkar ta mig fan vara helt omöjligt att få ett svar från TS. Nu fråar ja för tredje gången, om det som hon räknar upp som "anmärkningar" inte i själva verket helt enkelt inte är en redovisning av förhållanden som alltid finns med i en utredning, inte i själva verket KRITIK, som hon uppfattar det?

Ex. Bostad: Hyreslägenhet 3 rok, med eget kontrakt (Bor på släktgård gratis)

Ekonomi: Har föräldrarpenning (blir försörjd avc familjen)

Familj: Sammanbor med barnets far (fadern frånvarande)

Alltså, blir det nån insats, utifrån det som du uppfattar som kritik?

• Anonym (soc.)

Börjar tro att TS helt enkelt är så korkad att hon inte fattat att en enkel redovisning av de faktiska förhållandena i hemmet inte är samma sak som kritik gentemot henne som förälder.

• Anonym (soc.)
    Anonym (klient) skrev 2012-03-23 17:55:46 följande:
    Att kalla någon för korkad är ett skällsord. Något som framkallar antingen mindervärdeskomplex eller aggression. Väldigt opsykologiskt. Socialen är till för att stötta klienten. DU stöder dina egna åsikter med de där åsikterna. Soc fattar oftast inte en enkel redovisning.

Det här är FL, inte "socialen" Ja, det är min slutsats att TS är lite korkad ja.
  • Anonym (soc.)
    Anonym skrev 2012-03-23 17:59:16 följande:
    Tycker också som om det enda soc. vill är att hon ger en förklaring till hur hon klarar sig utan någon inkomst samt en undran varför dottern inte har någon kontakt med pappan.

Om det ens är en "undran". Låter snarare som om de helt enkelt konstaterar fakta utan värdering.
  • Anonym (soc.)
    maaammaaa skrev 2012-03-23 18:12:02 följande:
    Varför kallar du dig soc om du inte vill uppfattas som socialen?
    Varför kallar du dig maammaaa, om du inte vill uppfattas som dyslektiker??
  • Anonym (soc.)
    Englia skrev 2012-03-23 19:30:33 följande:
    Låter som att du Anonym kanske själv arbetar för socialen? Håller med vad du skriver att många barn som far illa inte blir utredda, men efter att ha läst vad så många skriver på FL hur soc har betett sig under besöken hemma hos dem eller hur soc uttrycker sig är det knappast en instans jag känner förtroende för.

Själv läste jag om en patient som fått fel ben amputerat, så nu har jag förlorat förtroendet för sjukvården.

Sen hörde jag om några rasistiska poliser, så nu hatar jag alla poliser.  
  • Anonym (soc.)
    KaIi skrev 2012-03-23 19:59:00 följande:
    Eller så kanske de flesta hoppas på att inte få en socialsekreterare som just dig, eller den rasistiska polisen, eller läkaren som sågar av ett ben fast det inte behövdes.
    Får det dig att bli stolt i din yrkesroll? Att de flesta kanske inte skulle välja just dig med din bitterhet som någon som "ska hjälpa till".

Hoppas att du får den hjälp du behöver, Anonym (soc).

Jag är inte det minsta bitter. Jag har jobbat i många år, och de flesta klienter jag möter är trevliga bra människor som under ett tillfälle i livet inte räcker till och som är hjälpsökande och insiktsfulla. Det verkar mest vara HÄR som de riktiga knäppgökarna samlas. Jag har väl kanske mött endast ett par tre personer med myndighetshat och en märklig inställning under alla år i verlkligheten. Jag gillar mitt jobb skarpt, och mina klienter gillar och uppskattar mig, och håller frivilligt kontakten långt efter att en eventuell insats avslutats. Jag har ett mycket trevligt och tillfredställande arbete, men tack för omtanken
Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt