Mumriken skrev 2012-03-23 09:15:47 följande:
Fast barnet är ju inte faderslös...? Det är väl jättebra att ts barn har en närvarande pappa i sitt liv? Även om han "råkar" vara en bonuspappa som hon har vuxit uppmed?
Min far har alltid varit pappa till min äldre syster, även om hon hade en annan biologisk pappa. Den riktiga pappan engagerade sig NOLL i henne fram tills det att han dogav en överdos för ca 10 år sen.
Syrran visste om att han fanns och talademed honom på telefon en gång om året ungefär, men det var alltid min pappa som var hennes pappa.
Det var alltid han som bytte hennes blöjor när hon var bebis, tröstade henne i skolan, följde henne till körsångsträningen i tonåren osv. Skulle aldrig i mitt liv kalla min syster för "faderlös" för hon har haft en riktigt bra pappa under hela sin uppväxt - en bonuspappa. Att hävda att en bonuspappa inte duger är ju som att säga att adopterade barn fortfarande är föräldralösa trots att de sedan spädbarnsålder vuxit upp hos en ny familj? Förstår inte varför det måste vara ett( självändamål attmed socialens hjälp tvinga en ovillig pappa (eller mamma) att umgåsmed sitt barn när det redan finns bra alternativ i formav andra vuxna som ställer upp i deras ställe och agerar förälder åt dem?
Ts har inte skrivit ett ord om att mannen hon skaffade sitt första barn är olämplig på minsta sätt!
Min infallsvinkel bottnar i att jag känt personer, som gjort allt för att eliminera en bioförälder, som själv inte velat annat än att finnas med i barnens liv. Att adoptera bort barn är förhoppningsvis en medveten, genomtänkt handling, likaså att själv adoptera och knappast jämförbart med att ha en relation och få partners barn med i paketet.
Var gift med en man, som försökte låtsas som om hans son, som bodde hos oss, inte hade någon biomamma. Mannen ville leka kärnfamilj med mig och närde en hemlig önskan om att hans första fru inte skulle finnas i livet. I de fallet slutade det med att sonen i tidiga tonår revolterade och rymde hem till sin mamma, där han fick bo kvar, trots pappans vårdnadstvist. I min värld är det elakt att utestänga en bioförälder.
Jag tycker inte bättre om varianten som f d väninnan körde med; att använda en man som spermadonator; han dög en natt efter krogen - sedan skulle han hålla sig undan. Från dagisgårdens utsida till och med.