• sirisdotter

Soc lägger näsan i blöt

Mumriken skrev 2012-03-22 11:28:21 följande:
    Som vanligt hamnar tråden med annat fokus än det var tänkt. Gällande att en pappa inte har någon kontakt med sitt barn - lägg ner den diskussionen, snälla. Ni vet inte bakgrundsomständigheterna till varför denna kontakt inte finns i TS fall.

Exempel på varför man inte har kontakt barn - förälder:
    Min äldre syster hade en annan pappa än jag, som hon aldrig haft kontakt med. Någonsin. Varför? För att han var narkoman som försökte slå ihjäl vår mamma när min syster låg i hennes mage, och när det sedan tvingades till några halvhjärtade försök av socialen att få min syster att träffa sin pappa så sket han alltid i att dyka upp vid avtalad tid. Minns fortfarande 30 år senare hur min 5 år äldre syster stod med packad resväska utanför vårt hus och väntade på att "pappa skulle komma", när han aldrig dök upp. Sluta anta att alla personer är bra som föräldrar, för det är långt från sanningen. Ibland är det bättre att ett barn växer upp med en annan pappa än sin biologiska och ser på honom som sin far.
    Låter ovanligt att din syster stått med packad väska för att åka hem (?)   till en nedknarkad,  våldsam pappa.    I sådana fall sker umgänge snarare på neutral plats med kontaktperson.   Enligt soc.  är i princip vilken  ("dålig")   pappa som helst bättre än ingen (biologisk)  pappa alls.   Därför kan soc.  ställa upp med kontaktperson och neutral mötesplats.
  • sirisdotter
    Försök inte skrev 2012-03-22 13:49:26 följande:
    Det spelar väl ingen roll om TS har utbildning eller inte. Hon har ett starkt nätverk omkring sig av människor som bryr sig om henne. Hon har inga ekonomiska problem då hon kommer från en stabil socioekonomisk grupp i samhället. TS har dessutom en stabil relation med en man. de har valt att vara särbo.
    Eftersom sextitalist uppgav att Ts har en lång utbildning och jag följt hela tråden undrar jag var  sextitalist syftar på.    Känner hon Ts  IRL?
  • sirisdotter
    sextiotalist skrev 2012-03-22 13:55:25 följande:
    Skulle tro att det var några år sedan, troligen ganska många år sedan. Går inte alls jämföra hur man sköter det idag.
    Och det är bl a på FL som jag lär mig (?)  att det fungerar så nu!   Lade det på minnet eftersom jag tyckte det var en intressant lösning.

För "ganska många år sedan"   var det sällsynt att soc.  hade kontaktpersoner "på lager".
  • sirisdotter
    Mandy1981 skrev 2012-03-22 13:57:13 följande:
    inte med de orden, men han träffar inte sitt barn. Ville han det, så hade han lagen på sin sida och kunna kräva umgänge, eftersom han inte gör det och kämpar för ett umgänge, så verkar han inte bryr sig, helt enkelt. 
    Vad styrker ditt antagande?
  • sirisdotter
    Försök inte skrev 2012-03-22 14:08:32 följande:
    Sextiotalist har skrivit till dig att hon skrev fel ang fel anonym.

Sen tycker jag att det är ett jävla anmälande hit och dit. Jag menar vem anmäler att en mamma ställer ut en barnvagn med ett sovande barn i på sin egen tomt??!!

Det skulle då vara dessa människor som är så rädda för vargen att de inte vågar gå ut med hunden i koppel ens.
    Att anmälaren tror att stora stygga vargen ska komma och ta lilla barnet.
    Ponera då att det sitter en socialsekreterare som precis har tagit jägarexamen (eftersom det är så trendigt att göra det nu) och verkligen avskyr varg (säg värmland eller ovanför Norrtälje i vargreviren). 

Eller vad handlar det om egentligen. 
    Det händer att jag är ute i verkliga livet och sätter datorn på väntläge.  Har nu läst ikapp och sett  att sextitalist  förklarat sig.
  • sirisdotter
    Anonym (mammas dotter) skrev 2012-03-22 15:30:03 följande:
    Jag har växt upp med enbart min mamma, min pappa valde bort mig då han inte tog mitt parti när hon var elak mot mig. T.o.m familjerätten eller vad det heter konstaterade att jag inte skulle behöva bo hos min pappa och hans fru då jag som fyraåring spydde och hade magont varje gång jag skulle dit. Jag har som sagt växt upp med en förälder och mår inte dåligt av det, i dag har jag kontakt med min pappa och vi har rett ut det som behövdes. Men jag har inte farit illa av det eller blivit kriminell. 
    Jag tror att de som har en kriminell pappa ofta har en mamma med bristande föräldrakänsla och därför blir det som det blir. Min mamma blev själv med mig när hon var 20 och hon har gjort ett fantastiskt jobb.

Måste bara nämna att det är sorgligt hur trångsynta en hel del verkar vara som kommenterat här. Usch och fy! Man ska inte anklaga eller egentligen kommentera sådant man inte själv har erfarenhet.. om det inte är för att stötta eller uppmärksamma.  
    Vad får dig att tro att vi inte har erfarenhet?
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2012-03-22 22:55:16 följande:
    varför har du vårdnadsbidrag?

I vissa kommuner betalas vårdnadsbidrag ut till förälder  som väljer att inte ha sitt barn i förskola.   Denna rättighet finns i dessa kommuner till dess barnet fyller tre år.   En förskoleplats är ju inte billig(are)  för kommunen.
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2012-03-22 23:12:13 följande:
    står inte så på försäkringskassans sida!
    synd å skam att det ska vara så! 
    Försäkringskassan har ingenting med kommunernas beslut att göra!  

Vad är  "synd och skam"??
  • sirisdotter
    Anonym (god morgon...) skrev 2012-03-22 23:22:33 följande:
    Läst vissa delar av tråden och undar:
    Varför skulle de vara ts skyldighet att pappan ska ha umgänge med barnet? är pappan helt fri från ansvar?

Borde jag ringa min sons pappa som förövrigt vägrar ha kontakt med vår son och säga "duuu nu ska du komma hit och leka pappa för annars kanske jag ringer soc som gör en utredning och sen kräver att du ska vara pappa"

Det funkar inte riktigt så för er som har missat det!
    tvång gör inte de hela bättre! och jag har svårt att tro att soc anmärker på att  barnen bara har kontakt med en förälder.  
    Vi vet ingenting om orsaken till att Ts dotter verkar vara  faderlös  (ja jag vet att en styvfar finns).

Jag tycker det  vore konstigt att göra en utredning utan att ställa frågor om Ts äldsta barns far.   Det finns föräldrar som gör allt för att undanhålla barnet för den person de valt att skaffa barn med faktiskt.   Hade en väninna som gick på krogen när hon hade ägglossning.   Att mannen hon  följde med hem den natten var mer än en spermadonator tog det  denna kvinna flera år att inse.   Förskolan fick order att inte låta pappan se sitt barn ens från gatan utanför förskolan.   Kom han med en trehjuling som födelsedagspresent vägrade mamman att låta barnet ta emot den   osv osv
  • sirisdotter
    Mumriken skrev 2012-03-23 09:15:47 följande:
    Fast barnet är ju inte faderslös...? Det är väl jättebra att ts barn har en närvarande pappa i sitt liv? Även om han "råkar" vara en bonuspappa som hon har vuxit uppmed?

Min far har alltid varit pappa till min äldre syster, även om hon hade en annan biologisk pappa. Den riktiga pappan engagerade sig NOLL i henne fram tills det att han dogav en överdos för ca 10 år sen.
    Syrran visste om att han fanns och talademed honom på telefon en gång om året ungefär, men det var alltid min pappa som var hennes pappa.
    Det var alltid han som bytte hennes blöjor när hon var bebis, tröstade henne i skolan, följde henne till körsångsträningen i tonåren osv. Skulle aldrig i mitt liv kalla min syster för "faderlös" för hon har haft en riktigt bra pappa under hela sin uppväxt - en bonuspappa. Att hävda att en bonuspappa inte duger är ju som att säga att adopterade barn fortfarande är föräldralösa trots att de sedan spädbarnsålder vuxit upp hos en ny familj? Förstår inte varför det måste vara ett( självändamål attmed socialens hjälp tvinga en ovillig pappa (eller mamma) att umgåsmed sitt barn när det redan finns bra alternativ i formav andra vuxna som ställer upp i deras ställe och agerar förälder åt dem?
    Ts har inte skrivit ett ord om att mannen hon skaffade sitt första barn är olämplig på minsta sätt!

Min infallsvinkel bottnar i att jag känt personer,  som gjort allt för att eliminera en bioförälder,  som själv inte velat annat än att finnas med i barnens liv.   Att adoptera bort barn är förhoppningsvis en medveten,  genomtänkt handling,   likaså att själv adoptera  och knappast jämförbart med att ha en relation och få partners barn med i paketet.

Var gift med en man,  som försökte låtsas som om hans son,  som bodde hos oss,  inte hade någon biomamma.   Mannen ville leka kärnfamilj med mig och närde en hemlig önskan  om att hans första fru inte skulle finnas i livet.   I de fallet slutade det med att sonen i tidiga tonår revolterade och rymde hem till sin mamma,  där han fick bo kvar,  trots pappans vårdnadstvist. I min värld är det elakt att utestänga en bioförälder.

Jag tycker inte bättre om varianten som  f d väninnan körde med;  att  använda  en man som spermadonator;   han dög en natt efter krogen -  sedan skulle han hålla sig undan.    Från dagisgårdens utsida till och med.
  • sirisdotter
    swahili skrev 2012-03-23 14:08:00 följande:
    Men huvudansvaret har alltid de som har vårdanden om barnen. Jag kan då inte läsa mig till att TS inte skulle ha blivit av med vårdanden för sin barn!!

Sen hur försörjningen går till är ju faktiskt upp till var och en!!   
    Tja,  vad vet vi om det?   I vårt bostadsområde finns ett par unga mammor,  som låter deras barns morföräldrar ha hand om barnen dagligen,  de äter middag hos morföräldrarna väldigt ofta osv.   Mamman till de två unga mammorna springer i tvättstugan med jättelass med tvätt.  Mormor sitter med barnbarn i knät och matar med nappflaska.   Nog undras det bland oss som ser det -  ingen har nog haft minsta tanke på att anmäla denna "storfamilj"!
  • sirisdotter
    MammaHela skrev 2012-03-30 10:57:25 följande:
    Många här som inte inser att det finns många föräldrar i detta långa land som inte vill träffa sina barn.

Jag har en dotter som blir 12 år i sommar. Hon var inte planerad, men väldigt välkommen. Pappan var överlycklig.

Det fungerade i 9 månader, sen klarade han inte det livet mera. Fram tills hon var 2 år träffade han henne väldigt sporadiskt, efter det så har han sett henne 2 gånger när vi mötts på stan.

Vi bor inte många 100 m från varandra, men ändå så träffas de ALDRIG!,

Han har under dessa år skaffat sig ett barn till, ett barn som han aldrig ens har träffat. 
    Ts har inte alls antytt att det är så med pappan till hennes första barn att han inte vill träffa barnet.
Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt