• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

En familjevårdare såg att vår lille son ville upp i famnen och sitta i knät när bebin satt i famnen, hon tyckte det var väldigt allvarlig syskonrivalitet som måste utredas av barnpsykiatrin. Barnpsykiatrin tyckte att det var normalt.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-23 16:34:33 följande:
    En familjevårdare såg att vår lille son ville upp i famnen och sitta i knät när bebin satt i famnen, hon tyckte det var väldigt allvarlig syskonrivalitet som måste utredas av barnpsykiatrin. Barnpsykiatrin tyckte att det var normalt.
    Vad är en familjevårdare, har aldrig hört talas om det förut, är det detsamma som "dagmamma", eller BVC-sköterska?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-23 17:25:21 följande:
    Vad är en familjevårdare, har aldrig hört talas om det förut, är det detsamma som "dagmamma", eller BVC-sköterska?
    En som socialen skickar ut för att rapportera om familjen åt dem. Hon skriver ner sina åsikter som socialen sedan tolkar, och söker tecken i beteendet som de tyder som att något förskräckligt har hänt.
  • Anonym
    Anonym (soc.) skrev 2012-03-23 17:42:33 följande:
    Börjar tro att TS helt enkelt är så korkad att hon inte fattat att en enkel redovisning av de faktiska förhållandena i hemmet inte är samma sak som kritik gentemot henne som förälder.
    Tycker också som om det enda soc. vill är att hon ger en förklaring till hur hon klarar sig utan någon inkomst samt en undran varför dottern inte har någon kontakt med pappan.

• Anonym
    Anonym (soc.) skrev 2012-03-23 18:04:21 följande:
    Om det ens är en "undran". Låter snarare som om de helt enkelt konstaterar fakta utan värdering.
    Står anmärker på, det måste väl betyda att de vill ha någon form av svar?
    Ts skriver inte att utredningen är nedlagd eller avslutad.
  • Anonym
    Englia skrev 2012-03-23 18:26:27 följande:
    Jösses, tappar mer och mer förtroendet för socialen. Låt alla Goa fina föräldrar vara ifred och lägg energi på svinen istället.

Att kalla TS korkad är ett rent påhopp, jobbar man själv inom socialtjänsten så är det kanske inte så svårt att skilja på utredningar av olika slag, men som oinsatt och tidigare aldrig utsatt för giriga sockärringar är det inte så lätt att göra skillnad.
    Giriga socärringar betyder vad då?

Girighet innebär ett överdrivet begär att samla ägodelar förenat med överdriven sparsamhet, vinningslystnad och snikenhet.

• Anonym
    Englia skrev 2012-03-23 18:58:58 följande:
    Vinningslystnad kanske stämmer bra. För övrigt var det ett uttryck som slank ur mig. Blir så ledsen av att höra om alla som farit illa och mår dåligt av att de utreds för banala saker av soc.
    Vinningslystna vad vinner en socialtjänsteman?
    De har inte provisionslön, de får inte några hyllningar för att familjer måste utredas och insatser kanske måste sättas i, tvärtom blir det klagomål för att det kostar för mycket.
    Många barn som far illa blir aldrig utredda, familjer får ingen hjälp och barn får fortsättningsvis bo kvar i dåliga miljöer pga besparingar. 
    Socialen hoppas många gånger att det kanske kan gå bra för barnen trots att det egentligen skulle behövas insatser bara för att spara pengar.

• Anonym
    maaammaaa skrev 2012-03-23 19:25:35 följande:
    Ja, någon logik i det förstår inte jag heller, men yrkesstoltheten över sin förträffliga bedömningsförmåga tycks vara involverad. Sanningen är att lagen tolkas till deras bedömning.
    Det är ju ingen som får reda på att de "vunnit" något.
    Det är väldigt få som får reda på vad en utredning visat och om det blir någon åtgärd och vilken åtgärd som sker, inte ens kollegorna får reda på något om klienterna. 
  • Anonym
    Englia skrev 2012-03-23 19:30:33 följande:
    Låter som att du Anonym kanske själv arbetar för socialen? Håller med vad du skriver att många barn som far illa inte blir utredda, men efter att ha läst vad så många skriver på FL hur soc har betett sig under besöken hemma hos dem eller hur soc uttrycker sig är det knappast en instans jag känner förtroende för.
    Nej jag jobbar inte för socialen, har heller aldrig varit i kontakt med socialen, känner heller inte någon som varit i kontakt med socialen angående föräldraskapet.
    Det är mycket ovanligt att man som förälder har kontakt med socialen angående något som har med ens barn att göra förutom när det gäller äldre barn som gör saker de inte borde. 
    Är under 1% av föräldrar till yngre barn som har kontakt med socialen i anledning av föräldraskapet. 
  • Anonym
    maaammaaa skrev 2012-03-23 20:40:32 följande:
    Tycker du att det är kränkande att bli kallad korkad? Ska man anmäla såna som gör personliga påhopp i inlägg i FL.? Du verkar ha obearbetade aggressioner Anonym (soc) En psykiatrisk utredning angående din lämplighet som lämplig inom vården borde göras.

Kort sagt du beter dig illa, på gränsen till psykisk misshandel av TS. Varför skulle hon vilja svara dig?

TS tala med en advokat omgående. Banda in möten med soc.
    Varför ska Ts tala med en advokat, utredningen verkar vara klar, det enda är väl att Ts berättar att hennes föräldrar försörjer henne och barnen samt varför dottern inte har kontakt med sin pappa att hon istället har en särbobonuspappa.
    Ts skriver inget om att det är aktuellt med några insatser. 
  • Anonym
    Loveistheshit skrev 2012-03-23 21:36:55 följande:
    Soc behövs, det är väl alla överens om??? Frågan är vad som kan förbättras! Många skäller på de som jobbar inom soc, men de följer bara system och regelverk! Tycker så synd om vissa som jobbar på utsatta avdelningar där svåra beslut måste tas
    Jag tycker synd om dom som försöker fatta vettiga beslut och föra den här delen framåt inom soc...dom som arbetar där men som ofta blir utfrysta för att dom inte passar ini ett uråldrigt farligt system som dessutom är uppmärksammat  internationellt för att vi i sverige har ett lagligt system som strider mot mänskliga rättigheter,

Förbättringar kan vara på gång men inte i soc egen agenda utan just större insyn större krav och dessutom en ansvarig för varje utredning..sen att det ska gå att polisanmäla helt felaktiga utredningar ..
  • Anonym
    swahili skrev 2012-03-23 13:07:07 följande:
    Ja vad kan hända om hennes föräldrar dör?? Pengarna lär ju inte dö med dem iallafall... De har med all säkerhet sett till att hon klarar sig när de är borta!!.... Herrgud, de finns ju en massa som jobbar och inte är med i någon akassa, hur ska DE klara sig om de blir av med jobbet!?? Va har de för backup-plan??

Sen är de ju som sagt upp till var och en hur man försörjer sig!!  
    Eh, nej.. Det finns mer eller mindre lämpliga sätt att försörja sig, faktiskt.

Och självklart bör en sådan sak tas upp när de drar igång en utredning.

Vad vet du om att de inte skänker dem till något annat?

Ganska naivt att skaffa barn och sen bli försörjd utan en tanke på framtiden för "det fixar nån annan"
    Det för mig kan tyda på en omognad i föräldraskapet.

Hur farligt är det att berätta hur man tänker så är det bar med det sen? Vad har man att dölja?

Fast just DU kanske anser att knarkförsäljning kan jämställas med ett mindre ljusskyggt arbete?
  • Anonym
    maaammaaa skrev 2012-03-26 08:51:21 följande:
    Det där med potträning började soc.dir och soc. arbetarna med sist för en månad sedan. De har inga bevis, utan det är något de hittat på. Att fotografera ett barn på pottan tjugo gånger ok om det är nödvändigt men nog skulle jag annars kalla det sjukligt beteende, vilket de säkert skulle kalla det ifall vi gjorde det. Vi har badleksaker som pottålders barnen leker med när de sitter där. De gillar att sitta på pottan och springer sällan någonstans. Äldsta dottern var inte torr om nätterna förrän hon fyllt fyra och det tog soc.dir som ett bevismaterial på att vi är olämpliga som föräldrar. Hon tyckte hellre om att sitta på toaringen istället för pottan så jag fick hålla i henne. Visst satt hon på pottan i början men jag kommer inte ihåg om vi har foton på det.
    Varför ska ni ta bilder på barnen när de sitter på potta de få stunder ni har dem hos er?
    Det behövs inte några bildbevis på att ni sätter dem på pottan Det märks hos familjehemmet om de är torra, kan vara utan blöja och använder potta/toalett.

Det antagligen så att det märks, barnen har blöja fast de förstora för det och att de inte fått någon träning i att använda i sitt hem.

Du verkar ta saker och ting bokstavligt och nu tror du att i efterhand bevisa potträning genom foton på barnen sittande på pottan.

• Anonym
    maaammaaa skrev 2012-03-29 09:08:52 följande:
    Får man sparka ut soc? Ett tag var jag så less på dem när de kom att jag sa åt min man att de inte får komma in i vårt hus. Då stod de i hallen och diskuterade ev hastigt påkommen psykisk sjukdom hos mig tillsammans med maken. Hoten ökade och ordet samarbetsovillig fick jag höra sen dess.
    Hur reagerade din man på det?
  • Anonym
    maaammaaa skrev 2012-03-30 08:18:39 följande:
    Vi samarbetade i början, ändrade mattider med en halvtimme, minskade på badandet, var tysta eller försökte lugnt diskutera saker, visade läkarintyg som de nonchalerade, städade pedantiskt innan hemhjälpen kom och bakade bullar eller hackade grönsaker för hand och kokade soppa, gick på alla hälsovårdskontroller och terapeutiska samtal och blev friskförklarade. Ändå var soc. av annan åsikt. Till slut fick jag nog helt enkelt. nu är vi motpart i rätten.
    Varför skulle ni ändra mattider, åt ni väldigt sällan?
    Minskade på badandet, hur mycket badande var det innan?
    Hacka grönsaker och koka soppa,vad åt ni innan som de tyckte var fel?

• Anonym
    maaammaaa skrev 2012-03-30 10:59:43 följande:
    Frukost kl 06.30 när barnen vaknade på Lö Sö. mellanmål kl 10 annars frukost på dagis. Dagis stängde kl 17.00 Min man jobbade till 16.30 och hämtade dem på vägen från jobbet, var hos dagis 17.00. Så vi åt middag 17.30. Soc ville att vi skulle äta middag 17.00. Han ändrade arbetstid och vi började äta middag
    17.00. kl 11.45 ibland 12.15 började vi äta lunch. Det passade inte soc. Exakt 12.00 skulle det vara. Kl 14.00 åt vi mellanmål, bröd pålägg mjölk frukt Youghurt Kl 19.30 åt vi kvällsmål. De ville ha 19.00 Då de bestämde att barnen skulle läggas i säng 20.00 och sova 21.00

Vi dushade barnen på kvällen om de blivit svettiga på  dagen, hände ungefär 3-4 vardagar. De fick plaska i badvattnet efteråt  5-10 cm vatten. Det tyckte inte soc var bra alls utan bestämde att vi skulle duscha barnen 2 gånger i veckan. De fick inte plaska i badet.

Vi åt ofta maletköttsoppa, lasagne, ugnstekta grönsaker med kyckling och ris och sallad. Potatismos och lax eller forell + grönsaker och sallad. Panerade Citronfiskfileer av sej, mos vitsås morötter sallad, hemmagjorda köttbullar brunsås med lite kakao i för att inte bränna den för brun, sallad grönsaker lingonsylt. Malet köttsås och glutenfri spagetti , sallad och grönsaker. Ofta hade vi fruktsallad eller blåbärspaj som efterrätt.
    Hos farföräldrarna åt vi ofta stekt inrefile av nöt eller älg, älgbiffar mos, kokta morötter eller ugnstekta rotsaker tomat och lingonsylt. Eller kycklingrisotto. Hos morföräldrarna blev det stuvade grönsaker eller wokade potatis och kött. + sallad. kålgryta med grönsaker och malet kött. bärkräm i efterrätt.

Våra barn åt ofta barnmatsburkar kring 0,5-1,5 år det tyckte soc inte om.
    På något sätt måste du ha missuppfattat vad soc. menat med era matrutiner.

Soc. är inte intresserad av er exakta matrutiner, vilka rätter ni serverar eller efterätter, vilka tillbehör osv
    Soc. är bara intresserade av att barnen får näringsriktig och tillräcklig mängd föda.

Du har tidigare skrivit att du inte fick lov för soc. att bada dina barn, mata dina barn, natta dina barn eller klä på dina barn att allt detta skulle din man sköta, vad har de angett för skäl till detta?

Vad jag förstår togs barnen för att din man inte var hemma i tid, fick du då inte vara ensam med barnen? 
  • Anonym
    maaammaaa skrev 2012-03-30 13:52:20 följande:
    De kallade mig psykiskt sjuk och därmed olämlig som förälder. Jag har friskhetsintyg från psykiatrin, men det nonchaleras av soc. De klagade på att maken arbetade överhuvudtagt 8-16, när firman sedan såldes till Norrmän som inte kom överens med styrelsen så lades firman ner, min man började studera. En gång berättade han att han studerat på vinden medan jag lekt med barnen, då sa soc. att han övergivit sitt ansvar som förälder, att barnen var övergivna och att han inte fick studera när barnen var hemma. Jag vet det här låter ursjukt men det är inte bara jag som anser att soc. gör fel. Barnen har mått bra men soc tolkar att barnen inte mår bra och då är det dagens sanning.
    Då är alltså anledningen att barnen inte bor hemma att du inte anses få vara ensam med barnen och detta har ändå hänt?
  • Anonym
    Anonym (Hårda nypor) skrev 2012-03-30 23:30:27 följande:
    Vem är du då; ytterligare en socälskare utan insikt.  Jag kan tala om för dig att jag håller med om allt som  (hatar soc) skriver,det är en mycket träffande beskrivning. De flesta som har varit i en sådan här situation där det inte går att få rättvisa vet mycket väl vad det innebär att bli måltavla för småaktiga och prestigemättade socialsekretterare, vet du? Jag vet däremot inte vad det beror på att detta yrke drar till sig så många männskor som väljer att lämna förnuftet hemma när dom går till jobbet. En sak vet jag däremot, och det är att det inte ingår i tjänsteuppdraget att förfölja människor in absurdum. Då återstår bara en slutsats, det är att när det finns möjlighet att trakassera människor utan att behöva ta ansvar för det, då finns det vissa olämpliga tjänstemän som inte kan låta bli. Eftersom detta beteende går utanför det som är den egentliga meningen med socialtjänsten kanske det är dax att rikta in sig på problemets källa. Det jag syftar till är att bakom varje misslyckad socialsekretterare döljer sig en människa som har gjort ett val. Varför ska dom ställa till det för familjer på arbetstid, och familjen ska försvara sig på sin fritid som hellre kunde ägnas åt familjen? Dom har ju sitt liv kvar när dom har stämplat ut.
    Själv kollade jag upp vår soc-kärrings bakgrund, det var ingen vacker syn. En strulig familj i flera generationer, där just denna människa inte direkt hade klarat av sin föräldra roll. Jag hade inte dragit mig för att använda den informationen om jag hade tvingats till det. Som tur var för henne så fegade hon ur när jag ställde krav på saklighet och opartiskhet, och visade upp min dokumentation för henne inför hennes chef. .3 år i pajasgymnasium,,,,förlåt socionomutbildning skapar ingen barnexpert  
    Du menar att tjänstemännens privatliv är något som ska användas mot dem i deras tjänsteutövning?
    Du kanske har missat att det finns en skrivning till Maria Larsson där hon ombeds att hjälpa socialtjänsten eftersom de inte har tillräckligt med resurser utan låter barn leva i misär/hos föräldrar med dåligt föräldraskap eftersom de inte får resurser som räcker till.
    Att soc. sekreterare försöker förlita sig på att dessa barn kanske är maskrosbarn och ändå klara sig att de förlitar sig på någon i barnets närhet som på frivillig basis låter barnen få en dräglig tillvaro.

Här efterfrågas det böcker hos soc. om hur exakt stöket i hemmet ska mätas och vilket som är för mycket, hur många fläckar barnen har på sina kläder, hur mycket sopor det kan stå i hallen, hur mycket kläder som är tillräckligt, hur mycket mat  fördelat på hur många måltider. Är det så att föräldrar tror sig behöva detaljstyrning hur man sköter barn och hem så är man inte kapabel att ha barn hemma, 

Det är inte några husdjur som man kan ha ett schema för.
    förstår mycket väl varför dessa föräldrar inte  klarar av sitt föräldraskap.

Jag läser domar där står det minsan inte på det sätt ni låter det framstå i tråd efter tråd att soc. tycker vi ska laga mat själva och att det är det enda felet. På punkt efter punkt är det saker som är dåligt för barnet, sammantaget är det inget som fungerar varken mat,rutiner, det är psykiska diagnoser, barnen lämnas bort i tid otid, barnen knyter inte an,samspelet fungerar  osv 

Och ni föräldrar försöker påskina att soc tog barnen för att fanns odiskad från middagen, eller omaka strumpor ....

Tror ni själva att någon tror på detta med tanke på de enorma kostnaderna det är för kommunen att ha placerade barn utan att det genererar tillbaka något till kommunen förutom skyddet för barnet.
  • Anonym
    Anonym (skild) skrev 2012-03-31 10:06:52 följande:
    Förstår ingenting av det jag läser här från flera debattörer.   Sådana anmälningar som min f d man gjort har knappast skådats tidigare -  soc.  i TVÅ  kommuner   har på olika sätt berättat det.   Även polis och skolläkare fick liknande anmälningar.   Jag uppges ha levt ett prostitutionsliknande liv i narkotikakretsar,  jag lagade inte mat åt vårt barn,  jag skulle vara psykiskt sjuk,  barnet skulle vara klädd med kläder fulla av ingrodd smuts när det hämtades på dagis på fredagen,  eftersom jag bara hade dusch kunde jag inte hålla barnet rent osv osv,

Och jag har alltid blivit bemött med RESPEKT.   Ett telefonsamtal eller brev om att anmälan inkommit,   ett besök hos myndigheten  och/eller ett hembesök -  förekommande fall en utredning.

ALDRIG har någon frågat vad eller när vi äter,   hur ofta barnet duschar och annat som ni beskriver!   Antar att förskolan,  senare skolans svar på soc.  frågor räckte?

Bostad är bra att ha,  minns jag att någon nämnde i samband med en vårdnadstvist -  arbete inte avgörande på något sätt.    Det kan ha varit när jag varslades i lågkonjunktur.
    Det är nog så att vissa inte är riktigt ärliga när de berättar skälen till LVU utan plockar bara ut en liten detalj över vad det står i utredningar och får det att låta som det har endast med denna lilla detalj att göra, andra är sådana som faktiskt inte förstår varför barnen omhändertagits och tror att det verkligen beror på denna lilla detalj som tex. en fläck på tröjan.

En utredning blir det efter anmälan däremot att LVU går igenom i rätt och kvarstår flera år utan att det föreligger risk för barnets hälsa eller utveckling är inte något som stämmer.

Kommunerna försöker placera så få barn som möjligt av kostnadsskäl det är därför barn kan leva under miserabla förhållanden så länge innan något händer.

Var att antal barn som omhändertogs efter att ha haft diverse insatser under nästan 10 år, i domen säger föräldrarna att de inte har några problem det enda de kanske behöver är lite städhjälp.

Föräldrarna har även sagt att barnen har fel, det var inte råttor som sprang omkring och väckte barnen på nätterna det var möss!
    Där vittnar även vänner och släkt om att de inte alls tycker att det varit speciellt stökigt hos familjen, medan städfirman som slog larm vägrade att städa eftersom de ansåg att hemmet var en sanitär olägenhet.

Dessa barn hade inte fått ordentligt med mat hemma, främst hade det äldsta barnet sett till att de yngre barnen fick något att äta till största delen kakor, de åt enorma mängder mat på förskola och under den första tiden hos familjehem.
Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt