• Anonym (jag)

delad bukmuskel

Hej Elmina! Jag tänkte fråga dig om en sak angående delad bukmuskel. Det är så att 1.5 år efter min förlossning började jag få ont vid rörelse på höger sida magen i höjd med navel och ner till blyggdbenet. Efter många undersökningar så visades det att denna magmuskel som sitter där har inte kommit tillbaka efter förlossningen. Denna har i sin tur påverkat på något vis stora bröstmuskel och jag får även ont kring den vid rörelse med armen och djupa andetag. Även bröstryggsmuskel är på samma sida e svag. Finns det några bra övningar jag kan göra för att få magmuskel att gå ihop och något som jag kan stärka bröstryggen och bröstmuskel med? Av redskap har jag en pilatesboll och yogamatta hemma. . Mvh

• Svar på tråden delad bukmuskel
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Tack för sin fråga. Du behöver stärka dina inre magmuskler (Coren)  som sitter som en korsett innanför magmusklen som inte gått ihop efter förlossningen.

Bra att du har en pilatesboll, det bästa redskapet för att få ordning på dina problem. Nu vet jag ju inte hur stark du är i dina inre stabiliserande magmuskler, men ett tips är att alltid lyssna på dina ländryggsmuskler. När du får ont i ryggen då du tränar plankan och båten bör du avbryta och vila en stund. Smärtan säger dig att magmusklerna inte orkar och ländryggen tar då över.

Börja med att bara sitta på din pilatesboll och sträck fram ett ben i taget, har du bollen hårt pumpad känner du att magen får jobba för att du ska hålla balansen.

Byt ben och fortsätt ett par gånger, när du fått in övningen kan du prova att blunda.

Hur är din hållning, använd spegeln eller råd av en vän som tittar på dig då du gör olika övningar, det låter som du belastar kroppen snett.

Här kommer en övning för att stärka core (håll upp höften)  och  bröstmuskel Du behöver dock en lite tyngre vikt än en vattenflaska

här kommer en övning för baksida axlar, du kan fylla en vattenflska och använda som vikt.    

Lycka till!   

Läs mer om Föräldrafitness på Facebook.com
  • Anonym (jag)

Tack för din svar Elmina. Jag är nog svag i alla magmuskler men har inte haft problem med ländryggen vid plankan. Jag är väldigt rak enligt naprapaten som jag gick hos har inga snedställningar och det enda de såg är svaga muskler i hela kroppen. Mina problem sitter på två olika sidor alltså den magmuskeln som är inte på plats e på höger sida och smärta i bröstet /revbenet på vänstra sidan det värsta är nog rörelse med armarna för detta utlöser bröst/revbensmärta. Naprapaten lyckades nästan förstöra vänster trapezius som värker hela tiden så den har även gett mig någon form av spänningshuvudvärk . Kollade upp detta hos läkare som sa att det enda är att träna upp även trapezius samt nackrosetten. Om du har länkar som visar även olika strech former för trapezius,nacke~hals så skicka de gärna. Även lättare stärkande övningar för området e välkommna mvh

• Träningsexpert Elmina

Har du möjlighet att träna yoga? Kanske låna en bok på biblioteket och lära dig ett par övningar?

inom yogan finns många lättare men samtidigt stärkande övningar. 

Jag lägger upp en bild om ett par dagar på en bra trapeziusstretch.   

• Anonym (jag)

Heeh. Tack ska du ha ELmina! Du e så snäll. Ju huvudvärk blir väldigt bra av att strecha huvud och nacke dock måste jag göra den några ggr per dag. Ska börja med trapezius strech. Förhoppningsvis så blir denna sida ryggen bra med tiden. Har även blädrat genom olika yoga sidor på nätet och kan bara konstatera att det är ett djungel av olika sttällningar försöker att hitta bra yogaställningar som ska stärka alla mina muskler men inte påverka den delade magmiuskeln åt fel håll jag e ju väldigt rörlig så stärka muskler som ska orka med min rörlighet samt strech de jag har problem med blir väl en bra början

• Träningsexpert Elmina

ingen orsak!

Undvik stretch övningar för magen, som kobran.

Lycka till med att hitta de övningar inom yogan som hjälper dig, ge det några veckor effekten kommer! 

Passa på att gå på prova-på kurser som många yogaställen har innan kursstart, om du nu bor där det finns yogastudios!       

Svar på tråden delad bukmuskel