Inlägg från: Katarina76 |Visa alla inlägg
  • Katarina76

En tredje prematur?

Jag fick min första dotter i v.31 p g a spontan vattenavgång för tre år sedan. Vi var inskrivna 6 veckor den gången.

Fastän både läkare och barnmorskor sagt att det är liten risk att det händer en andra gång valde vi att vänta ett tag med syskonförsök. Vi ville att första dottern skulle vara stor nog att ha knytit an till flera personer om vi skulle behöva gå igenom en längre sjukhusvistelse igen.

Redan i v.20 började graviditeten strula med sammandragningar och slempropp. V.22 blev jag inlagd några dagar med förkortad livmodertapp. Tappen kom tillbaka och jag fick fortsätta att vara sjukskriven hemma men fick inte anstränga mig eller lyfta mer än 3 kg. Sambon fick sköta allt hushållsarbete och dottern fick vara heltid på förskolan eftersom jag skulle vila vid sammandragningar (hade svaga varje dag) och inte fick lyfta. Jag fick gå på UL först varje vecka och sedan varannan.

I början av året när jag var i v. 32 föddes min andra dotter också p g a spontan vattenavgång (tappen var dock opåverkad veckan innan). Vi var inskrivna 7 veckor, men kunde få permission redan efter 3,5 veckor.

Nu säger min läkare att jag troligen skulle föda för tidigt om jag blir gravid igen. Det verkar som om täta kontroller av tappen mm inte kunde förhindra att jag födde för tidigt igen. Mina förlossningar har inte kunnat stoppas med bricanyl någon av gångerna.

Svar på tråden En tredje prematur?