• Anonym (förvirrad)

Deklarations-hjälp!!!!

Fick deklarationen med posten igår.
    Har tidigare bedrivit eget företag, men det är avslutat nu.

Men iallafall, så står det såhär i min deklaration:

Blankett NE/NEA/N3A
    Uppgifter avseende näringsverksamhet som du själv har lämnat i föregående års deklaration.
    Kontrollera att uppgifterna är riktiga innan du använder dem.
    -Enligt blankett NE                                                                                                  (här står en summa jag inte vill ange)
    R48 underskott

Vad betyder summan? Är det något jag ska betala eller är det något jag kommer att få tillbaka eller är det ingenting att bry sig om?

• Svar på tråden Deklarations-hjälp!!!!
  • Anonym

har exakt samma problem!! men jag avslutade mitt företag för 1 ½ år sen om inte mer.

• Anonym (inlägg 2)

vad jag kommit fram till verkar det som att man ska betala tillbaka? men dåligt isåfall, för jag har gått och varit glad nu sen i måndags efterosm jag skulle få 2000 tillbaka

• Anonym

Ring skatteverket och fråga?

• Anonym (inlägg 2)
    Anonym skrev 2012-03-23 14:20:46 följande:
    Ring skatteverket och fråga?
    jag har mailat dem så vi får se. gillar inte att prata i telefon.
  • Anonym
    Anonym (inlägg 2) skrev 2012-03-23 14:28:21 följande:
    jag har mailat dem så vi får se. gillar inte att prata i telefon.
    Hoppas du får svar snart då, min erfarenhet av mail till skatteverket är att de skriver att de inte kan svara utan att man ska ringa och prata med handläggare, så att de kan ställa följdfrågor etc..
  • Anonym (inlägg 2)
    Anonym skrev 2012-03-23 14:30:40 följande:
    Hoppas du får svar snart då, min erfarenhet av mail till skatteverket är att de skriver att de inte kan svara utan att man ska ringa och prata med handläggare, så att de kan ställa följdfrågor etc..
    oj vad konstigt, för jag har alltid mailat dem vid frågor och alltid fått ordentliga svar.
  • Anonym (inlägg 2)

fan kollade nu, ang. min ränta. då står det ju underskott av kapital och sen ett belopp, och det får jag tillbaka... undrar då om underskottet för enskilda firman kanske ändå är belopp att få tillbaka...

• Anonym (förvirrad)

Hmm hittade detta....låter ju som att man inte ska betala något iallafall.

Överskott av kapital
    Om du får ett överskott av kapital betalar du statlig
    inkomstskatt på detta belopp med 30 %. Om överskottet
    är mindre än 100 kr betalar du inte någon skatt på inkomsten.

Underskott av kapital
    Om du får ett underskott av kapital får du avdrag i form av
    skattereduktion för detta vid skatteuträkningen. Skattereduktionen är 30 % av underskottet till och med 100 000 kr.
    Om underskottet är större får du skattereduktion med
    21 % på den del av underskottet som överstiger 100 000 kr.

• Anonym (inlägg 2)

men hur gör man om man vill ha pengarna då? eftersom min firma är nerlagd. kan man bara ringa och få dem i samband med skatten i midsommar?

Svar på tråden Deklarations-hjälp!!!!