• Anonym (förvirrad)

Deklarations-hjälp!!!!

Fick deklarationen med posten igår.
    Har tidigare bedrivit eget företag, men det är avslutat nu.

Men iallafall, så står det såhär i min deklaration:

Blankett NE/NEA/N3A
    Uppgifter avseende näringsverksamhet som du själv har lämnat i föregående års deklaration.
    Kontrollera att uppgifterna är riktiga innan du använder dem.
    -Enligt blankett NE                                                                                                  (här står en summa jag inte vill ange)
    R48 underskott

Vad betyder summan? Är det något jag ska betala eller är det något jag kommer att få tillbaka eller är det ingenting att bry sig om?

• Svar på tråden Deklarations-hjälp!!!!
  • sportpappa
    Anonym (inlägg 2) skrev 2012-03-23 16:06:23 följande:
    men hur gör man om man vill ha pengarna då? eftersom min firma är nerlagd. kan man bara ringa och få dem i samband med skatten i midsommar?
    Du kan använda underskottet för att göra avdrag vilket minskar din skatt.

Läs här:
    http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/startadrivaavslutaforetag/avsluta/avslutaenskildnaringsverksamhet.4.233f91f71260075abe8800023713.html
    och här stå det lite utförligare:
    http://www.skatteverket.se/download/18.400023ac12df56d65d980001573/SKV+302+utg%C3%A5va+27+Handledning+f%C3%B6r+beskattning+av+inkomst,+taxeringen+2011+Del+2.pdf

"Om det uppkommer ett underskott som du inte utnyttjat, t.ex. som allmänt avdrag, ska det dras av till 70 procent i inkomstslaget kapital. Avdraget gör du vid nästa års taxering i ruta 83 i din inkomstdeklaration. Observera att du ska föra in hela underskottet. Skatteverket kvoterar det sedan till 70 procent. Om du vill kan du fördela underskottet på tre taxeringsår, nästa års taxering och de två därefter följande taxeringsåren."

Enligt ovanstående så ska du skriva in det underskott du vill utnyttja i ruta 83 och så ordnar Skatteverket avdraget.
  • Anonym (inlägg 2)

men jag betalar ingen skatt, jag studerar. jag skulle vilja ha pengarna bara... har skickat in deklarationen redan också...

• Anonym (inlägg 2)

försöker gå in och ändra och leta efter ruta 83, hittar ingen .

• Anonym (inlägg 2)

inne på "avdrag kapital" har jag endast nr 53 och 61 att välja mellan. SÅ 83 är borrtagen.

• Anonym
    Anonym (inlägg 2) skrev 2012-03-23 16:58:28 följande:
    men jag betalar ingen skatt, jag studerar. jag skulle vilja ha pengarna bara... har skickat in deklarationen redan också...
    Har du ingen inkomst att betala skatt på så får du inte något tillbaka av ditt underskott av kapital eller ditt underskott av näring.
  • sportpappa
    Anonym skrev 2012-03-23 21:37:37 följande:
    Har du ingen inkomst att betala skatt på så får du inte något tillbaka av ditt underskott av kapital eller ditt underskott av näring.
    Helt rätt.

Du måste ha inkomst av kapital för att kunna utnyttja underskottet eftersom det är ett skatteavdrag, dvs. du använder underskottet till att sänka inkomst av kapital och får då betala mindre i skatt. Helst ska du ha inkomst av kapital som är lika med eller överstiger 70% av underskottet för att få maximal effekt.

Eftersom du inte har några inkomster av kapital så kan du inte utnyttja underskottet i år. Du har 3 år på dig att utnyttja det. Sedan försvinner det.
  • MissNora

Lånar tråds lite om det är okej. Verkar ju vara kunniga personer här inne.

Avvecklade mitt företag den 1 juni 2011. Enligt deklarationen ska jag få tillbaka en hel del och undrar därför: får man det i sommar eller är det även så i år att de kommer till jul?

• Anonym (förvirrad)

Ringde och pratade med skatteverket igår faktiskt.
    Och han sa att om det står att jag ska få tillbaka 2000kr på skatten så kan jag räkna med att få lite till eftersom jag har det där underskottet.

Antar att det bara är att vänta och se. Får jag bara tillbaka dom 2000 jag ska ha så gör det inte så mycket, är mest glad för att det inte betydde att man var tvungen att betala tillbaka underskottet då det var rätt högt. Glad

• Anonym
    sportpappa skrev 2012-03-24 09:34:40 följande:
    Helt rätt.

Du måste ha inkomst av kapital för att kunna utnyttja underskottet eftersom det är ett skatteavdrag, dvs. du använder underskottet till att sänka inkomst av kapital och får då betala mindre i skatt. Helst ska du ha inkomst av kapital som är lika med eller överstiger 70% av underskottet för att få maximal effekt.

Eftersom du inte har några inkomster av kapital så kan du inte utnyttja underskottet i år. Du har 3 år på dig att utnyttja det. Sedan försvinner det.
    Lite förtydligande:  Det går också att få minskad skatt mot inkomst av tjänst. Nu vet vi inte om TS tjänat något alls 2011 men finns det löneinkomst som det blir skatt på så kan underskotett utnyttjas till viss del.
  • sportpappa
    Anonym skrev 2012-03-24 11:40:46 följande:
    Lite förtydligande:  Det går också att få minskad skatt mot inkomst av tjänst. Nu vet vi inte om TS tjänat något alls 2011 men finns det löneinkomst som det blir skatt på så kan underskotett utnyttjas till viss del.
    Har du någon referens till det? Jag har sökt, men inte hittat något. Om det går så är det ju enklare att använda avdraget till det än till kapitalinkomster.
  • Anonym (inlägg 2)

ni säger så olika? den ena säger att jag inte får något eftersom jag nte betalar skatt. den andre säger att jag kan få litegranna eftersom jag ska få tillbaka 2000 på skatten (samma belopp som dig)

• Anonym (inlägg 2)
    sportpappa skrev 2012-03-24 16:11:26 följande:
    Om du får tillbaks på skatten så är det någon som betalat in skatt åt dig. Vanligtvis beror det på att du fått ersättning av någon.
    ja de tär ju föräldraledighet, jag var föräldraledig i 2 mån.

så detta betyder att eftersom jag tjänat några tusen förra året, så kan jag få dessa 9000 som står under "underskott"?

fasen vad detta är krånligt........
  • Anonym
    Anonym (inlägg 2) skrev 2012-03-24 16:36:13 följande:
    ja de tär ju föräldraledighet, jag var föräldraledig i 2 mån.

så detta betyder att eftersom jag tjänat några tusen förra året, så kan jag få dessa 9000 som står under "underskott"?

fasen vad detta är krånligt........
    Det blir inte enklare av att man inte har din deklaration framför sig. Det går inte att förstå vad man inte ser helt och hållet..
  • sportpappa
    Anonym (inlägg 2) skrev 2012-03-24 16:36:13 följande:
    Du kan aldrig få ut den summa som står där. Du kan däremot använda det till att göra avdrag på dina intäkter och därmed få betala en lägre skatt.

Exempel:
    Om du använder det till avdrag på inkomst av kapital så är det 70% av det beloppet som gäller som avdrag.
    Antag att du har inkomst av kapital på 10000 kr, det är 30% skatt på kapitalvinster vilket ger att du ska betala 3000 kr i skatt på den vinsten om du inte utnyttjar avdraget.
    Om du utnyttjar underskottet på 9000 kr till att göra avdrag så kan du använda 70% av underskottet till det, dvs. 9000x0,7=6300 kr.
    Det ger att din kapitalvinst minskar med 10000-6300=3700kr. 30% skatt på det blir 3700x0,3=1110 kr
    Alltså, du betalar 3000-1110=1990 kr mindre i skatt när du utnyttjar ditt underskott.

Om det går att göra det avdraget på inkomst av tjänst så kan du utnyttja det till det. Jag har dock inte sett hur det avdraget fungerar.
  • Anonym
    sportpappa skrev 2012-03-24 12:19:33 följande:
    Har du någon referens till det? Jag har sökt, men inte hittat något. Om det går så är det ju enklare att använda avdraget till det än till kapitalinkomster.
    Det är bara de vanliga reglerna om underskott av kapital. Det kan ge en skattereduktion av skatten på inkomsten av tjänst. Är underskottet högst 100 000 blir skattereduktionen 30%. På det över 100 000 blir reduktionen 21%.

TS kan alltså ha noll i kapitalinkomst och få 6 300 som underskott av kapital. Finns det en tjänsteinkomst som ger en skatt på 1890 kr minskas då skatten till noll pga underskottet av kapital.

Så det är inget särskild avdrag i inkomst av tjänst utan det deklareras som andra kapitalförluster/kostnader.
  • sportpappa
    Anonym skrev 2012-03-24 20:58:23 följande:
    Det är bara de vanliga reglerna om underskott av kapital. Det kan ge en skattereduktion av skatten på inkomsten av tjänst. Är underskottet högst 100 000 blir skattereduktionen 30%. På det över 100 000 blir reduktionen 21%.
    Så det gäller även underskott av näringsverksamhet när enskild firma läggs ner?

Enligt det jag hittar på Skatteverket så går det att använda underskott av näringsverksamhet endast som avdrag mot kapital då företaget avslutas:
    http://www.skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/foretag/inkomstavdrag/foretagunderskottfaq/.5.18e1b10334ebe8bc8000118931.html

"Ett underskott av näringsverksamhet får normalt inte kvittas mot inkomst av tjänst eller kapital. Huvudregeln är att underskottet får dras av nästa år i samma näringsverksamhet. På så sätt kan underskottet kvittas mot överskott det året. Om näringsverksamheten efter avdraget visar underskott får detta rullas till nästa år och så vidare. Rullning av underskott kan göras så länge näringsverksamheten finns kvar.

Avdrag för slutligt underskott då en näringsverksamhet upphör medges som kapitalförlust med 70 procent i inkomstslaget kapital. Först året efter det att verksamheten lagts ner kan avdraget göras. Man kan också välja att fördela avdraget på detta år och de följande två åren. "

• ardath bey

Ja men om det inte finns kapitalinkomster blir det ju ett underskott av kapital som
    Kan ge reduktion av skatten på tjänst. Precis som för den som bara har låneräntor. Reduktion på skatten på lönen.

Svar på tråden Deklarations-hjälp!!!!