Vilken sovtid för en 5-åring ?
Nyfiken på vilka sovtider ni har för era 5-åringar ? Vardag resp helg !
Nyfiken på vilka sovtider ni har för era 5-åringar ? Vardag resp helg !
21.00 är det kväller för 5-åringen, sover då till 07:00 eller 06:00 beroende på när vi börjar arbeta. På helgerna somnar h*n ca 22:00-22:30.
Min son fyller snart 5.Innan vi ställde om klockan somnade han kring 20.00 och vaknade före 7. Nu har han haft lite svårt somna om kvällarna,och sovit länge om mornarna,fick väcka han 9 igår!Idag vaknade han dock före 7.30 som känns som en mer rimlig tid att stiga upp
justdetja,på helgerna kan han få vara uppe lite längre,max till 21.
Sonen på snart 6 lägger sig vid 20 på vardagkvällar. Sover till halv sju-sju på morgonen (vaknar av sig själv). På helgerna får han vara uppe lite längre, men ber oftast om att få gå och lägga sig nån gång mellan 20-20:30. Eller somnar i soffan.
Så lite många av era femåringar sover. Blir de inte trötta?
min snart femåring lägger sig kl 19 och vaknar 6 på morgonen samma gäller hans syster som blir snart sju.
på helgerna blir det att de lägger sig lite senare.
5-åringen lägger sig 19.00, precis som syskonen (8 o 9 år). Somnar direkt. Sover till ca 6.30-7 på morgonen. Samma tider vardag som helg.
Vi börjar lägga barnen vid 19.30 så dom somnar runt 8 tiden. Vi lägger alla samtidigt, 2,5,8 och 10 år, men sen vaknar oftast 5 åringen först vi 06 och 10 åringen får jag väcka vid 06.40 dom andra har vaknat där i mellan. 10 och 8 åringen ligger och läser innan dom somnar så dom somnar senare iof.
5-åringen sover oftat 19:45 till 07:15 (då väcker vi) på veckorna och ungefär 20-20:30 till 08-08:30 på helgerna.
Lillebror som just fyllt 4 har samma tider förutom att han vaknar typ 07 vardag som helg så han sover mindre än 5-åringen som snart är en 6-åring.
Sonen på snart 6 år lägger sig 20.00 och vaknar 07.30 när klockan ringer. På helgerna får han vara uppe lite längre å sover då också längre
Har en tjej som fyller 6år i november, vi har kört samma läggtid ett par år nu. Kl.19 borstar hon tänderna och sen är det läggdags, hon brukar somna väldigt fort. Samma tid både på vardagar och helger. Vid speciella tillfällen som kalas, nyårsafton m.m. så blir det senare.
Femåringen somnar aldrig före 21 oavsett om vi försöker lägga tidigare så vi har kapitulerat.
Vardagar vaknar barnen senast 7.15, men det är sällan jag behöver väcka dem.
Helger är det läggdags senast 21.30 och då sovs det någon timme längre på morgonen ibland.
Lov får de vara uppe hur länge de vill, men oftast är de i säng vid 22.30.
Sommarlov kan de vara uppe längre om vi sitter ute på altanen och njuter av sommarkvällen.
Somnar vid 19.30 på vardagarna, och vid 20.00-20.30 på helgen. Sover 11-12 timmar.
Erase: 18.30 på vardagar är lagom tycker vi. Då hinner barnen varva ner med saga osv :) Både 5- och 7- åringen sover ca 19-6.30, de behöver sin sömn.
Sen är det klart att det blir lite senare då de har sina aktiviteter efter förskola och skola, 1-2 ggr/vecka.
Min son som är 5 år behöver mycket sömn och har alltid behövt det.
Han sover mellan 19.00 till 6.30 ca.
På helgerna är det samma tider, såvida vi inte är bortbjudna eller har folk över, då kan han va uppe tills vi/de åker hem. Men då är han dödstrött! Händer inte så ofta, skönt nog.
jag lägger honom runt 19 och ibland somnar han direkt och ibland vid 20. Han blir väckt nästan varje dag kl. 06 för han ska börja förskolan kl 06:30. När han är ledig vaknar han oftast av sig själv vid 06-tiden.
Vardagar lägger hon sig kring åtta och sover till halvåtta, ev åtta. Helger fria tider.
Sovtid 19, ibland drar det över en halvtimme. Vardagar går vi upp 6.30 ungefär.
På helgerna är de uppe till 20-21 och sover till runt 8...
Vardagar lägger hon sig vid 19, somnar vid 19.30 och sover ungefär till 06.30-07.00. På helgerna kanske en halvtimme senare, men inga långa förskjutningar. Om vi ska förskjuta insomningen måste hon sova middag.