Andrew skrev 2012-03-26 00:43:35 följande:
Förstår dina tankar kring barnen. Om du bestämmer dig för att lämna så försök fokusera dina tankar framåt i tiden. När du tillsammans med dina barn inreder barnrummet, målar väggarna, köper TV-spelet osv. Positiva tankar. När du på 100% kan ge 100% av dig till barnen. Men det viktiga är att din sambo förstår den bittra sanningen - familjen är på väg att spricka. Du kan inte ensam arbeta på förhållandet utan hon måste visa att du är viktig för henne. Det är dags att hon spelar ut sina kort.
Vilket bra svar!
Mitt råd, och jag har varit där, är när ni separerat helt och hållet fokuserar på barnen. Ni kommer träffas på skolavslutningar och föräldraträffar till den dag de går ut skolan, och det fortsätter vidare i vuxen ålder. Ni kommer mötas på födelsedagar, dop och bröllop. Er relation går aldrig över.
Allt ni har, alla besvikelser och groll - lägg ner det bara. Behöver det bearbetas så prata i jag-form, anklaga aldrig. Få ett bra avslut på förhållandet tillsammans med parterapeut.
Berätta för henne att det inte är ett kallt spel från din sida, så hon inte leds in i några försök att manipulera fram reaktioner från dig. Det är bara en strategi, för barnens skull. Uppstår det ändå missförstånd så är det för att hon vill missförstå. Det vill man ibland, och släpp det med i så fall.