• Anonym

Skulle ni ge en sådan här till ert barn på 1 år? Isåfall, bör barnet ha hjälm?

Sambon vill införskaffa en sådan : http://biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhus-sommar/Fordon-och-skate/Eldriven-fyrhjuling-Mini-45542/
    till vår dotter som blir 1 år nästa månad. 

Grejen är den att :
    1. Den är från 3-5 år.
    2. Han anser att hon inte behöver ha hjälm när hon ska åka en sån.

Jag anser att hon måste ha hjälm om hon ska åka på en sån, men också att hon är för liten för att åka på en sån.
    Det är inte ens säkert att hon når ner till pedalerna..
    Men det tänker inte han på. Han vill så gärna att hon ska ha en sån.

Vi är helt oense om det här.

Därför frågar jag er:

Skulle ni ge ert barn en sådan här, när barnet fyller 1 år? Isåfall, bör barnet ha hjälm?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-25 20:50
    Tack för alla svar!!
    Har pratat återigen med min sambo, och vi kom fram till att vi köper en sån, MEN hon får inte använda den förrän hon är äldre och behärskar den.
    Sambon vill att dottern ska ha en sådan, den kanske inte finns tillgänglig när hon är i den åldern?
    (Vi har ju å andra sidan köpt en sparkcykel till henne, som hon får använda när hon är äldre.)

• Svar på tråden Skulle ni ge en sådan här till ert barn på 1 år? Isåfall, bör barnet ha hjälm?
  • MammaTove

Nej, jag skulle kunna tänka mig att ge vårt barn den nu i sommar.. Men han blir 3 i september. Inte till en 1åring.
    Och SJÄLVKLART med hjälm! Som vuxen skulle jag aldrig sätta mig på en 4hjuling utan hjälm, varför ska inte barnet ha det!? 

• La Lola

Skulle aldrig komma på tanken att sätta en 1-åring på en sån där.

Hjälm, ja. Det har Hedda när hon åker trehjuling.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • tilj75

Vet inte riktigt vad barnet ska göra med en sån? Är hon väldigt tidig av sig?
    Jag tror inte mina pojkar som är drygt två skulle fixa att köra och svänga. Och skulle de prova skulle de definitivt ha hjälm.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • Anonym

Tack va skönt, då är jag inte ensam om att tycka det är knas att ge en 1 åring en såndär. :P
    Förstår inte att han ens kom på tanken.. 

• fläta

Nej, det skulle jag inte göra. 

• Anonym (?)

En eldriven fyrhjuling?

Den är tillverkad att passa för 3-5åringar står det på beskrivningen.

Så då får din sambo ju vänta minst ytterligare 2 år innan barnet har motorik och förstånd nog att hantera den.

Och självklart med hjälm och en förälder som går bredvid.

Varför inte köpa något som är anpassat för en 1-åring eftersom det är 1 barnet ska fylla?

• norrlandsflicka

Skulle inte ge en sån till min ettåring. Det finns leksaker som är anpassade till ettåringar som ni kan ge barnet istället.
    Självklart ska man använda hjälm om man åker fyrhjuling! Grannens 2åring han körde fyrhjuling. Tycker det också är lite tidigt, men folk gör ju som dom vill.

• Anonym
    tilj75 skrev 2012-03-24 20:12:18 följande:
    Vet inte riktigt vad barnet ska göra med en sån? Är hon väldigt tidig av sig?
    Jag tror inte mina pojkar som är drygt två skulle fixa att köra och svänga. Och skulle de prova skulle de definitivt ha hjälm.
    Nej, hon är ganska normal i utvecklingen, tror jag. 
  • Anonym

Nja, jag skulle inte köpa en sån till ett så litet barn, kan hon hålla balansen och köra en sån? Jag har två barn, en spär 4 år och en som är 2. 4 åringen skulle få ha hjälm isf (tveksam till om 2 åringen skulle få åka alls)

• frwi

hade inte köpt en sådan då jag inte tror att en ettåring har någon större glädje av den, om min sambo hade köpt en så hade jag nog sagt att den kan användas när hon blir lite större och förstår hur den används, nu kan ni ju sätta henne på den och fotografera för att ha kul bilder Flört

Svar på tråden Skulle ni ge en sådan här till ert barn på 1 år? Isåfall, bör barnet ha hjälm?