• Anonym

Skulle ni ge en sådan här till ert barn på 1 år? Isåfall, bör barnet ha hjälm?

Sambon vill införskaffa en sådan : http://biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhus-sommar/Fordon-och-skate/Eldriven-fyrhjuling-Mini-45542/
    till vår dotter som blir 1 år nästa månad. 

Grejen är den att :
    1. Den är från 3-5 år.
    2. Han anser att hon inte behöver ha hjälm när hon ska åka en sån.

Jag anser att hon måste ha hjälm om hon ska åka på en sån, men också att hon är för liten för att åka på en sån.
    Det är inte ens säkert att hon når ner till pedalerna..
    Men det tänker inte han på. Han vill så gärna att hon ska ha en sån.

Vi är helt oense om det här.

Därför frågar jag er:

Skulle ni ge ert barn en sådan här, när barnet fyller 1 år? Isåfall, bör barnet ha hjälm?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-25 20:50
    Tack för alla svar!!
    Har pratat återigen med min sambo, och vi kom fram till att vi köper en sån, MEN hon får inte använda den förrän hon är äldre och behärskar den.
    Sambon vill att dottern ska ha en sådan, den kanske inte finns tillgänglig när hon är i den åldern?
    (Vi har ju å andra sidan köpt en sparkcykel till henne, som hon får använda när hon är äldre.)

• Svar på tråden Skulle ni ge en sådan här till ert barn på 1 år? Isåfall, bör barnet ha hjälm?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-25 11:29:32 följande:
    Ha ha den går 3-4 km i timmen=)
    Ha ha sorry den går 2-3km i timmen. vet ni hur långsamt det är? det är som en snigel som skyndar sig lite
  • hannahlilla

Vet inte om en 1åring har så mycket nöje av en sån. Hade köpt en bobbycar.

Elvira, 19/3-07.
  • viseversa

Min 1 åring hade lätt klarat av en sån. Han hade nog tyckt den var väldigt rolig också. Det är ingen bensindriven monstermaskin utan en eldriven leksak som går 2-3km i TIMMEN. Mao väääldigt långsamt.

• BagarMilla

Barnet är ABSOLUT FÖR LITET för en fyrhjuling ännu och oavsett ålder SKA BARNET HA HJÄLM när den åker. Håller med övriga om att en Bobby Car skulle passa bättre nu.

• Sannive

Jag skulle följa rekommendationen 3-5 år, ditt barn är för liten för att använda en sådan här leksak så att debattera i huruvida ungen behöver hjälm eller inte är helt irrelevant. Köp barnet något som är riktat till barnets åldersgrupp.

• Brooke

Nä jag skulle definitivt inte ge mitt barn en sådan. 
    Ditt barn är bara 1 år, ge inte med dig för att din sambo vill köpa en sådan. Tänk på din dotters säkerhet i första hand. Vänta med en sån tills hon är mellan 3-5 år. Den ska inte användas av 1-2 år för en anledning.  

• Anonym (mamma till 3)

Är på din mans sida, men barnet kommer kanske inte förstå förrens vid 1.5 års ålder.
    Min systerdotter fick motorcykel varianten när hon fyllde 1år och då satt hon mest på den, sen efter några månader så förstod hon hur man ska göra, till och med hur man backar (knäpper om en knapp) och hon kör runt runt i köket hela tiden. Hjälm är absolut inte nödvändigt, barnen slår sig mycket hårdare om de springer in i något!

• viseversa
    BagarMilla skrev 2012-03-25 11:43:27 följande:
    Barnet är ABSOLUT FÖR LITET för en fyrhjuling ännu och oavsett ålder SKA BARNET HA HJÄLM när den åker. Håller med övriga om att en Bobby Car skulle passa bättre nu.
    Fast ska man ha hjälm då med? Dom kommer ju upp i HÖGRE hastigheter om dom sparkar sig fram på en bobbycar än vad denna leksak kommer upp i
  • Anonym

Om en leksak är märkt 3+ väntar ni då till 3år? föräldrarna känner väl barnen och mina barn har alltid lekt med alla leksaker som finns i huset, lillebror trummar på storebrors lilla trumset som det då står 4+ på fast han bara är två år, och han har jätte roligt!

• Rocket Mania
    viseversa skrev 2012-03-25 11:58:00 följande:
    Fast ska man ha hjälm då med? Dom kommer ju upp i HÖGRE hastigheter om dom sparkar sig fram på en bobbycar än vad denna leksak kommer upp i
    För att barnet själv styr på en Bobby car. Dessutom är den betydligt lägre.
Svar på tråden Skulle ni ge en sådan här till ert barn på 1 år? Isåfall, bör barnet ha hjälm?