marma: som ligre sa så sa min "bvc tant" att vi skulle börja lugnt med en smak i taget så att barnet vande sig, och kan efter en vecka med en smak lägga på en annan smak och håller på med det en vecka, och lägger sedan på en ny osv, då ökar man dessutom mängden med mat så att det blir samma mängd av allt tillslut. men fortfarande ha med den gamla smaken som då blir en större del av maten. de små vill tydligen gärna ha något de känner igen och på så vis blir det lite lättare att ta till sig en ny smak och så hinner man se om det är något som de inte tål! hoppas du förstår vad jag menar, det blev lite rörigt
märkte också att konsistensen hade stor betydelse för hur mycket hon ville äta, ebba vill ha gröten så tjock som möjligt, då äter hon som bäst
ingen rinnande gröt här inte!
här hemma äts det gröt i mängder, har ökat under tre veckors tid så nu äts det två grötmål om dagen och det tycker ebba funkar aldeles utmärkt. var lite rädd för att jag hade gått lite fort fram men hon har inte haft något krångel alls med mangen, men man ser ju en klar skillnad på bajset, nu är det riktiga korvar som tillverkas
jag har även provat potatis nu i helgen, hon tycktes tycka om det hela men jag gav henne bara en tesked iaf. jag brukar också ta lite banan i gröten ibland så att hon får lite variation men jag tror nästan att hon tycker om den bättre när den är helt naturell.
hur gör ni med vätska till de små? ger ni dom vatten?
kan tyvärr inte komma på fikat imorgon men jag dyker nog upp på torsdag om det blir något då!