• soffien

Höstmammor i Linköping Del 4

som sagt varr så gillar jag me mezzo så jag går gärna dit! är det bestämt? glad alla hjärtans dag!

• soffien

halloj tjejer! tack för en trevlig fika igår! vi pratade lite om att inreda barnrum igår så jag la upp lite bilder på ebbas rum om någon är lite nyfiken! det är lite kalt på väggarna eftersom alla tavlor inte har kommit upp än!

• soffien

jag och ebba kommer också!

Skriver en fika lista.
    M-L & Freja
    Ulle & Samuel
    Ligre & Meja
    Criwi & Emma (Lite senare än kl. 14.00)
    Fröken & Vilhelm
    Sofie & Ebba

Förslagsvis kanske vi kan ses vid kl 15.00 i stället. Och så får vi se om det blir på stan eller hemma hos någon.

• soffien

criwi: det blir fördelsedagsfika för ebba med, hon blir 5 månader imorgon

jag tycker att mezzo kl 15 låter bra!

• soffien

Hur många av oss har husdjur?

Maria & Ida: Fiskar (som snart ska bort)
    Sofie & Ebba: Jack russeln Nemo

• soffien

grattis till huset ligre! jag vill med ha nått som är lite större, men det får nog vänta ett bra tag

jag och ebba kommer också på fikat!

Fika tisdag 28 feb, Mezzo kl. 14.00.

Maria & Ida
    Maria & Tyra
    Linda & Meja
    Ulle och Samuel
    Nina & Emma
    Marie-Louise & Freja
    Miia & Amelia
    Sofie & Ebba

• soffien

välkommen lilla puff!

igår var jag på bvc osh kollade ebbas hår, hon sa att det inte var någon fara utan att det bara var bebis håret som hade trillat av *lättad* och att en del tappar allt och en del inget, bara så att ni vet att det inte är någon fara om bebisen börjar att tappa allt hår har nu införskaffat lite söta hattar att dölja flinten eller flintarna med

hon var nu iaf 65 cm och vägde 7655 g så hon har nu börjat att gå upp igen efter en ganska lång svacka, det blev en liten spruta igår med och själva sticket gjorde nog inget men det var inte så populärt att någon höll fast benet. hon har inte reagerat det minsta på det hela iaf, så det är skönt.

ebba har fortfarande inte vänt sig åt nått håll och är nu ca 5,5 månader, någon mer med en lat bebis? ska man bli orolig?

ha en trevlig helg!

• soffien

ebba tackar för gratulationerna på namnsdagen grattis meja på 5 månadersdagen!

våran dag ser ut på följande sätt:
    vaknar ca 8.00 och får då 200 ml välling, leker i ca 1 timme, somnar ca 9.
    vaknar ca kl 11-12 och leker i 0,5-1 timma och äter sedan gröt, somnar igen ca kl 13
    vaknar ca 15-16 och leker lite och äter pure eller gröt igen, somnar ca 17
    vaknar ca 19 och leker ca 1 timma och får en flaska välling och sover sedan till ca kl 8 morgonen därpå utan uppehåll!

det blir ju lite rubbning i systemet när man har babysim, mammagympa, öppna förskolan och fikor men på ett ungefär ser det ut på det sättet

jag har nu inte ammat på fyra dagar, får se om det håller i sig, men det går över förväntan. när har ni tänkt sluta amma?

Criwi: oj låter himla jobbigt både för dig och emma!

• soffien

criwi: vad läskigt att hon inte andades ordentligt, tur att det har ordnat sig!

jag kan tyvärr inte komma på några fler tisdags fikan eftersom att vår föräldrakurs är då mellan 13 och 15 men någon gång kanske det blir fika någon annan dag, hoppas

idag vände sig ebba för först gången från mage till rygg,så nu är det det ända hon gör om hon läggs på mage

• soffien

höst2: ebba ville inte ta babyplusen, tyckte inte det var nått vidare men nu kölr vi med mild havrevälling och den slinker ner utan problem.

jag har ju slutat amma så vårt matschema ser ut på följande vis:
    börjar dagen med en flaska välling
    på förmiddagen blir det äpple/havregröt
    lunch blir det puré av nått slag (har provat lite kött på ebba,det slank ner men var lite konstigt att äta)
    på eftermiddagen blir det päron/äpple gröt
    och på kvällen brukar det bli en flaska välling

ebba har börjat att äta mer än vanligt nu, någon mer som har märkt av det? kan det vara en andra tillväxtperiod?

• soffien

criwi: att sluta amma gick hur bra som helst, trodde de skulle bli mjölkstockningar och spända bröst och dylikt. men jag hade inga problem alls, för det första så höll ju min mjölk på att sina eftersom att jag ammade rätt sällan helatiden och så tog ju ebba flaskan och åt allt med mycket stor aptit från början, känner att jag slutade precis i den stund som passade oss bäst.

har en liten gnällfia här hemma, lite snorig och kommer inte till ro när hon ska sova. inte alls lik min lugna lilla solstråle antingen är det en sjukdom på g eller så är det en tand som vill komma ut, jag håller tummarna för det sistnämnda! vill inte att vi ska bli sjuka, har ju klarat oss så bra hitillls.

• soffien

här är en till som nästan började gråta när jag såg snöfallet uatnför förstret, ska vintern aldrig ge med sig vill ha vår NU!!

• soffien

vi kan tyvärr inte komma på fikat, fast vi så gärna vill! ebba har varit jättesnorig och knappt sovit på 3 dygn men nu inatt så somnade hon vid 24 och sov ända till kl 9 så nu är det på bättringsvägen, men inte helt frisk! hon vägrar dessutom att äta annat än välling, hon har varit så täppt att hon knappt har kunnat andas och då blir det så jobbigt att tugga vi köpte en "näsfrida" innan hon föddes och jag trodde att den var änu ett av alla onödiga inköp, men så fel jag hade, den har varit super bra nu när näsan har runnit konstant, guld värd!

ni får fika lite för mig med så ses vi förhoppningsvis nästa vecka!

hoppas att alla andra sjuklingar kryar på sig!

• soffien

för oss blir det tyärr ingen fika den här veckn heller ebba är nu frisk, men sen blev sambon sjuk och har varit hemma sedan i onsdags men är på bättringsvägen men så i söndags så började jag känna mig dålig men jag tror att jag redan är på bättringsvägen, känner mig inte alls lika slö idag, jag hoppas att vi kan komma på fikat nästa vecka för nu var det en hel evighet sen vi kunde komma.

ligre: vad skönt att dopet gick så bra!

• soffien

viola. var inne och kikade på bilderna, jättefina och vad stor han har blivit

här hemma är det full fart i gåstolen, hon har verkligen fått in snitsen och fort går det nu är det lite för tyst så det är bäst att springa och se vad det är för bus på gång den här gången!

• soffien

ligre: jag ger ebba gröt på förmiddagen och till kvällen. en dag ser ut ungefär på följande sätt hos oss:
    kl 7-8 och får välling somnar då om.
    kl 10 vaknar igen och får gröt
    kl 12 mellanmål ex banan
    kl 15 puré
    kl 18 gröt
    kl 20 somnar med en välling

• soffien

glömde skriva att vi kommer på fikat imorgon! nu är vi båda friska igen!

Fika tisdag klockan 14 på Claras:

Nina & Emma
    Maria & Tyra
    Therése & Saga
    Linda & Meja
    Sofie & Ebba

Svar på tråden Höstmammor i Linköping Del 4