Höstmammor i Linköping Del 4
Samuel klarade sig men jag gissar på att jag fick "bacillen!" redan på måndagen och hann då amma honom ett dygn innan jag blev sjuk så han borde ha hunnit få antikroppar via bröstmjölken, eller?
Samuel klarade sig men jag gissar på att jag fick "bacillen!" redan på måndagen och hann då amma honom ett dygn innan jag blev sjuk så han borde ha hunnit få antikroppar via bröstmjölken, eller?
usch, nu får jag dåligt samvete för att så många blivit dåliga. Jag visste dock inte om att jag var smttad förrän det bört ut på tisdagskvällen.
hoppas alla snart är på benen igen
Tezz - vi promenerar gärna ihop. vi försöker att komma iväg varje dag å sällskap är alltid trvligt
Therese - Grattis på födelsedagen!
marma - jag tycker att lite snörvel är ok så länge de är feberfria
Vi har varit i Småland i helgen och kan nu konstatera att efter kl 18 går det inte att åka bil med Samuel... Han blir så ledsen ocg bara gråter, varken mat, blöjor, lek, sång funkar för at få honom på humör. Men såf fort han kommer ur bilen är allt ok igen
läste på infomedica om maginfluensa och vinterkräksjuka...
Var nufiken på när det smittar och hur lån inkubationstiden är.
Inkubationstiden, det vill säga den tid det tar från det att man smittas till dess att sjukdomen bryter ut, är en till två dagar. Symtomen är häftiga kräkningar, diarré, ont i magen, måttlig feber, huvudvärk och muskelvärk. Man kan känna sig riktigt sjuk och dålig. Besvären brukar hålla i sig i ett till två dygn, ibland något dygn längre. Normalt smittar man inte längre två dygn efter det att besvären har försvunnit. Men ibland kan man smitta andra upp till tre veckor efter det att sjukdomen gått över.
Jag kan intyga att det smittar 2 - 3 dygn efter för mina föräldrar och min bror å hans tjej ligger i magsjuka nu... Jag magen var i form i onsdags och febern var borta på torsdagsmorgon. Jag träffade familjen på fre kv resp lö kv och sent i gårkväll, drabbades de allihopa...
Samuel är oxå ett matvark just nu... äter massor dygnet runt å har dessutom svårt att somna på kvällen
Maria för min del är det helt ok att du kommer, det är ju 4 feberfria dagar
Har vi sagt någon tid å plats imorgon?
Vi tänkte oxå försöka komm förbi en sväng. Det beror lte på Samuel.
Igå em sov han tre timmar i sträck och om han gör det iadg oxå så hinner vi inte...
Här sover Samuel så vi har inte kommit iväg heller...
Får se om han vaknar inom kot eller om vi hoppar fikat idag
Jag vill ju fika och träffa alla!!!
Spännande att läsa om hur allas matvanor är. Här kommer en liten rapport om matvraket Samuel.
Vaknar tidigt runt 5 och ammas
Sover till 06.30 (ungefär)
Går upp med pappa en timme
07.30 ammas och somnar ibland om
Framåt halvtio tio vill han småäta lite...
Vid halvtolv tolv är det smakisar, sm numera är rätt nära en full portion. Han ätar allt han får men gillar inte fruktpuréer (fast han äter dem ändå med masa grimaser) Å efter smakisen ammar vi lite
Vid trehugget är det hungrigt igen så då ammar vi
runt fem tror han att han ska äta igen så då får han en halv banan
vid 18.30 är det en fullportion gröt å lite fruktpuré (man märker u knappt att det är fruktpuré om det är en massa gröt till)
sovdags runt 19.30 - 20
Ersätttning är inga problem det får han kanske 1 - 2ggr/mån och äter glatt
Vårt "problem" är tt Samuel på kvällstid inte vill bli matad av pappa eller bli sövd av pappa eller om jag är borta så gallskirker han efter kl 20. Gissar på att han är övertrött och vägrar somna utan mamma. När jag kommer hem tar det kanske 15 min sen sover han i sin säng...
På dagtid funkar et finfint att vara med pappa och att bli sövd av honom
Vad ska vi göra för att minska på mamigheten?
Elouise - vi ska på upptakt på babysimmet imorgon, å sen är det bad nästa fredag
Ska bli så spännande