• ligre

Höstmammor i Linköping Del 4

Meja bajsade till slut...massor!
    Fröken: Jag har inte döpts i dopklänningen men min sambo har.

• ligre

Terese grattis i förskott, hoppas att du får en riktigt mysig födelsedag!
    Meja har börjat med en ny vana sedan 2 veckor tillbaka...att vakna och vilja ha mat 2 timmar efter hon brukar somna för natten. Så nu styr vi det lite så att vi byter blöja och sedan en extra tankning även om hon sover, så man slipper vakna av att hon är ledsen tex kl: 02.00 (för sedan sover hon hela natten). Troligtvis kräver hon mer mat nu eftersom vi har försökt med att sambon har skumpat med henne(vilket funkade förrut). Ger du Saga någon gröt eller puré?

Jag kan fika på tisdag :-...men imorgon kan jag inte för då ska jag äntligen gå o klippa mig.

• ligre

Claras kl 14.00 funkar fint tycker jag
    Elouise: Imorgon har vi matinfo kl:10.15....hoppas man hinner komma upp i tid.

• ligre

Viola74: Meja vill gärna "hjälpa" till när det är matdags... så det blir lätt gröt eller puré i håret o på mamma När de blir lite äldre är det väl egen sked till henne som gäller och jag matar med en annan.

• ligre

Elouise: Jag har Meja i en sk badvagga som fästes med sugproppar i baljan, detta gör att hon sitter säker och jag har mina händer fria( skulle få så ont i nacke, axlar och skuldror om jag inte hade den). Går att ha i badkaret också med det är mysigare att bada tillsammans

Höst2: Jag ger ingen välling eller tillägg...men har börjat med gröt till kvällen vilket Meja uppskattar.

• ligre

Elouise: Jag köpte min på Brio. Finns olika modeller på Babyland...sådana som man kan reglera storleken. Än så länge kan Meja få plats i sin...men snart känns baljan för liten föratt sparka och plaska i så då får det bara bli badkaret.

Var så glad att det inte hade uppkommit några prickar igår på Meja efter 2:a smakportionen av havregröten...men idag var prickarna där (lite på näsan och runt munnen och senare några på bröstet ). Jag har denna gång tänkt på att inte äta något som kan ge utslag.
    Det lustiga är ju att förutom att jag själv är laktosintolerant...så äter jag ost och detta borde väl ha gjort att hon ständigt skulle haft prickar sedan födseln. Men osten kanske innehåller så liten mängd och först nu när hon kommer i direkt kontakt med skummjölkspulvret som det skapar en reaktion. Får ta och kontakta BVC igen och höra.

Criwi: Fick Emma göra en pricktest?

• ligre

Criwi: gav henne havregröten igår trots prickar och imorse hade nästan alla prickar försvunnit....så nu vet jag inte vad jag ska tro. Hon har inte fått ont i magen när vi började med gröten...det enda är ju att hon sköter magen en gång om dagen ....istället föratt vänta 4 dagar.

Fröken: Meja nyps ibland när hon ammar o det gör såå ont...kanske börjar de att utveckla sin finmotorik mer.

• ligre

Criwi: Päron puré och kiwipuré ska vara lösande (finns en kombinerad päron/kiwipuré på burk vetja). Hur mycket beror precis på bebisen tror jag. När Meja inte hade bajsat på 3 dagar gav jag henne 1 tsk katrinplommonpuré till lunch...ingenting hände...hon fick 1 tsk senare till kvällsgröten...inget reultat förrän dagen därpå då det kom MASSOR.

Vi fortsätter med havregröten ikväll så får vi se vad som händer...kanske man skulle börja föra dagbok på vad jag stoppar i mig så man vet vad hon kan reagera mot.

Kan bebisar få prickar av kiwi eller lingonsylt?

• ligre

Jag funderade på vad jag åt för något dagen innan prickarna uppkom och det var kiwi och lingonsylt till blodpuddingen. Kiwipuré har jag inte gett till Meja eftersom jag själv tycker det skulle verka starkt för hennes lilla mage.

Är det någon bebis mer som har fått prickar?

• ligre

Tezz80: Meja reagerade med prickar efter att jag hade mumsat kexchoklad. Tydligen är det vanligt att de kan få utslag av det.

Vi håller på för fullt med planeringen av dopet...idag var prällen på hembesök. Rosa Operattårtor är beställda och nu funderar vi även på om vi ska bjuda på smörgåstårta/landgång eftersom det kommer en del långväga ifrån.

Några tips eller saker att tänka på från de som redan har haft dop?

Svar på tråden Höstmammor i Linköping Del 4