• Levin09

Du som är projektledare, vart utbildade du dig? He

Hej!

Jag är jätte nyfiken på att bli projektledare men vet inte vart jag ska vända mig. Söker på internetmen hittar inte riktigt.

Så, du som är projektledare, vart i Stockholm utbildade du dig?

Kostade det något? Var det bra? och Hur länge plugga du

SÅ tacksamför svar!       

• Svar på tråden Du som är projektledare, vart utbildade du dig? He
  • mrsStatham

Stockholms universitet, civilekonomprogrammet,
    Kostade ingenting förutom kurslitteratur, material och räntor till csn.
    Ja utbildningen var helt okej, pluggade i 5 år.

Dock har utbildningen absolut ingenting med arbetet att göra.

Vad vill du bli projektledare inom? Det är liksom ett lika flummigt begrepp som att säga att man vill jobba med vård, ekonomi eller jobba på kontor. 

Bara två saker är oändliga
  • JM76

Precis som mrsStatham säger så beror det ju helt på vilken bransch du vill jobba inom. Projektledare är ju liksom inget yrka, det är snarare en roll inom en organisation och då beror ju relevant utbildning helt på vad organisationen/företaget har för verksamhet. 

• Callan

Precis, du måste hitta ett område att projektleda inom.

Du kan liksom inte projektleda på ett bygge utan att kunna något om hur man bygger hus.

De flesta ingenjörsprogram leder till att man kan jobba som projektledare. Då är de 3 eller 5-åriga.

• JM76

Dessutom tror jag att det är svårt att få projektledarroll direkt från högskolan. Ofta jobbar men t ex som utvecklare i några år och sedan tar men steget till att bli projektledare. Satsa på ett område du tycker är intressant, få lite erfarenhet och sök sedan rollen projektledare inom det området.

• Lacey

Academedia har en projektledarutbildning, även Ihm, finns en del andra projektledarutbildningar med, främst KY.

• mrsStatham
    Lacey skrev 2012-03-25 23:21:48 följande:
    Academedia har en projektledarutbildning, även Ihm, finns en del andra projektledarutbildningar med, främst KY.
    och jag har aldrig i mitt liv träffat på en projektledare som har gått någon sådan utbildning.
    Och då har jag träffat på en hel del... 
    Bara två saker är oändliga
  • Lacey

Jag har jobbat med folk från både ihms och Acamedias och har en vän som gått ihms.

• Lacey

Berghs har en del intressant projektledarkurser med, båda korta och längre med lite olika inriktningar.

• JM76

Men inom vilken bransch blir man projektledare då? Är det en påbyggnadsutbildning på en civilingenjörsutbildning eller är det en utbildning som man är behörig till direkt efter gymnasiet? Projektledare i sig är ju liksom ingen yrke, vad som ska ingå i utbildningen måste ju helt bero på vilken bransch man ska jobba inom!

• BuoBä

Alla projektledare jag känner har gått en längre utbildning på universitet (ekonom, ingenjör, lärare, apotekare...). Sedan har de jobbat ett par år, visat sig ha talang för att leda andra och fått ny tjänst som projektledare inom sitt kompetensområde. Vissa har fått internutbildning eller gått certifieringskurser, andra är självlärda.

• Vinterankan

Projektledarna på mitt jobb är ekonomer eller civilingenjörer och ingen har blivit projektledare direkt efter utbildningen utan har jobbat med andra saker först.

• Levin09

Hej! Tack alla för svar. Jag har redan en utbildning inom statsvetenskap. ( Dock bara 140P) Jag vill gärna gå på en utbildning och inte jobba i flera år för att komma dit. Jag ser nog mig själv på ex. Arbetsförmedlingen, kommunen eller på ett jobb där man arbetar med mångfaldsfrågor eller hållbar utveckling :) Listan är lång.. Men helst inte med ekonomi!

• Vinterankan

Att vara projektledare brukar handla väldigt mycket om ekonomi eftersom att man normalt har ett budgetansvar för projekten. Innan jag började jobba ville jag gärna bli projektledare då jag hade flera ordförandeuppdrag i studentorganisationer och var bra på att leda och organisera. Men när jag hade jobbat ett tag så inser jag att jag inte vill jobba som projektledare längre. Hos oss handlar det i alla fall mest bara om administration och budget (och att ta hand om konflikter som kan uppstå, det är deras viktigaste roll tycker jag så att vi projektdeltagare kan jobba på ostört). Det är jag själv som konsult som sköter all planering och organisation kring mina projekt och projektledarna följer bara mina rekommendationer.

• modestyclara

Många stora företag har egna traine-utbildningar för de som vill bli projektledare. Jag vet att ex Trafikverket tar in regelbundet.

• Levin09

Vinterankan: Ja, jag är väldigt duktig med att leda utanatt ta alldeles för stor plats. Jag kan ta en diskussion med lugn och se till att alla känner sig respekterade och hörda. Sedan jag gick på grundskolan har jag haft de egenskaperna.

Jag har absolut inget emot att ha hand om budget inom ett projekt, fast helst inte inom ett företag som endast jobbar med ekonomi.

Åh, Tack allihopa för att ni tagit Er tid och skrivit! Nu vet jag i alla fall vart jag ska leta. Tänk om..Jag blir projektledare, snart !
    Ha en trevlig kväll.      

• Levin09

Qliana: Tack. Jag ska ringa dit nu och höra. Har du gått på deras utbildning?

• Qliana

Ja det har jag. Jag gick i team 6, ganska många år sedan alltså.

Svar på tråden Du som är projektledare, vart utbildade du dig? He