• Anonym (undrande)

Bouppteckning vad får jag??

Hej jag har fått ett brev om en kallelse till en bouppteckning till någon släkting jag inte har någon kontakt med och aldrig har haft.
    Fick med hennes testamente och där står det att hon ska skänka sin del till någon välgörenhetsgrej men då undrar jag om det är värt för mig att åka till bouppteckningen?
    Alltså om hon har ett hus tex går det till välgörenhet då också? Tänkte för då är det väl onödigt att ha en bouppteckning??

Blev lite rörigt nu men hoppas någon förstår något iallafall
  • Svar på tråden Bouppteckning vad får jag??
  • Anonym (undrande)

Det är på min pappas sida och han hade jag inte heller någon kontakt med och han är död nu.
    Så jag har faktiskt ingen aning :S

• Kjell2

En bouppteckning görs för att fastställa vad som ingår i boet. Därefter sker en arvsfördelning av tillgångaran baserat på testamentet och arvlagarna.

Om det nu är så att du på något sätt kan få ärva finns det en poäng att delta för att se till att det som skall ingå i dödsboet gör det.

• Kjell2
    Anonym (undrande) skrev 2012-03-27 12:12:01 följande:
    Det är på min pappas sida och han hade jag inte heller någon kontakt med och han är död nu.
    Så jag har faktiskt ingen aning :S
    Ring och fråga begravningsbyrån, eller vem det nu är som kallat till bouppteckning, varför du ska vara med.
  • Anonym (undrande)

Okej men eftersom hon ska skänka sin del till välgörenhet så ärver väl ingen annan någonting?

• Anonym (undrande)

Har ringt och lämnat meddelande så väntar på svar nu

• sextiotalist

Bouppteckningen skall alltid ske om det finns tillgångar i dödsboet, att du blir kallad kan var för att informera om testementet och att allt går rätt till. Du kan även medverka via telefon eller via ombud

• gravid

Om hon har barn, barnbarn, föräldrar osv vid liv ärver dem. Dem har en så kallad arvslott och den kan hon inte skänka till välgörenhet.

• Kjell2
    Anonym (undrande) skrev 2012-03-27 12:14:45 följande:
    Okej men eftersom hon ska skänka sin del till välgörenhet så ärver väl ingen annan någonting?
    Vem är hon? Den avlidne? Vad menar du med sin del?

Dels kan hon eventuellt inte testamentera allt, Sen, beronde på vilken relation hon hade med din döda far kan det ändå bli så att enligt arvslagrna ska du ha en del.
  • Anonym (undrande)

Hmm okej undrar om det kanske är min farmor eller något då..

Testamentet har jag fått med i brevet jag fick. Hur ska jag veta om allt går rätt till då hehe

Svar på tråden Bouppteckning vad får jag??