• Anonym (undrande)

Bouppteckning vad får jag??

Hej jag har fått ett brev om en kallelse till en bouppteckning till någon släkting jag inte har någon kontakt med och aldrig har haft.
    Fick med hennes testamente och där står det att hon ska skänka sin del till någon välgörenhetsgrej men då undrar jag om det är värt för mig att åka till bouppteckningen?
    Alltså om hon har ett hus tex går det till välgörenhet då också? Tänkte för då är det väl onödigt att ha en bouppteckning??

Blev lite rörigt nu men hoppas någon förstår något iallafall
  • Svar på tråden Bouppteckning vad får jag??
  • sextiotalist
    Anonym (undrande) skrev 2012-03-27 12:26:56 följande:
    Hmm okej undrar om det kanske är min farmor eller något då..Testamentet har jag fått med i brevet jag fick. Hur ska jag veta om allt går rätt till då hehe

Är det din farmor, så har du rätt till ditt farsarv, dvs hon kan inte testamentera bort allt. Ponera att det är din farmor och farfar, då kan hon endast testamentera bort hälften av sin del. Den delen som komner från din farfar får hon inte testamentera bort, inte heller hela hennes del.
  • Kjell2
    Anonym (undrande) skrev 2012-03-27 12:26:56 följande:
    Hmm okej undrar om det kanske är min farmor eller något då..

Testamentet har jag fått med i brevet jag fick. Hur ska jag veta om allt går rätt till då hehe
    Är det din farmor, och din far är död, så har du arvsrätt. Då kan inte farmor testamentera bort allt.

Du vet att det går rätt till genom att du läser på och deltar. Är du fortfarande orolig anlitar du en advokat.
  • Anonym (undrande)

Okej men om det är min farmors typ syster då?

• Kjell2
    Anonym (undrande) skrev 2012-03-27 12:36:58 följande:
    Okej men om det är min farmors typ syster då?
    Vet du vem det är eller ej? Jag tänker inte sitta här och göra en rättsutredning på alla olika alternativ åt dig. Ta reda på lite basfakta först och återkom sen. t ex vem har dött och vad står i testamenetet.
  • Anonym (undrande)
    Nej jag har ingen aning om vem det är så får vänta på att juristen ringer upp istället.
  • Anonym (undrande)

ja det är klart det står men jag har ingen aning om vem det är då jag inte kände min pappa och han är död och hade ingen kontakt med någon av hans släkt heller.

• Kjell2
    Anonym (undrande) skrev 2012-03-27 12:46:54 följande:
    ja det är klart det står men jag har ingen aning om vem det är då jag inte kände min pappa och han är död och hade ingen kontakt med någon av hans släkt heller.
    Kolla med folkbokföringen på skatteverket. Ring, de kan hjälpa dig
  • sextiotalist
    Anonym (undrande) skrev 2012-03-27 12:46:54 följande:

Det kanske är din farmor och då har du rätt till del av ditt farsarv
  • Anonym (undrande)

Var någon faster till mig men juristen tyckte det var onödigt att jag skulle åka dit. Skulle vara hennes man där och juristen bara tror jag han sa

• Kjell2
    Anonym (undrande) skrev 2012-03-27 13:31:54 följande:
    Var någon faster till mig men juristen tyckte det var onödigt att jag skulle åka dit. Skulle vara hennes man där och juristen bara tror jag han sa
    Litar du på din juristen och din fasters man så stanna hemma, eller om det inte rör sig om några stora pengar. Det kan vara så att din faster testamentere till dig, eller din döda far och i det fallet vet jag inte hur det funkar.
  • Ramborg

Din faster har alltså dött och efterlämnar sin make men inga barn samt ett testamente.

Du har fått testamentet samt blivit kallad till bouppteckningen eftersom du hade haft rätt till efterarv om testamentet inte hade funnits. Du har därför rätt att klandra testamentet om du anser att det finns anledning till det.

42.
Svar på tråden Bouppteckning vad får jag??