• Alexi

    Tips inför köp av springcykel

    Vi ska köpa en springcykel/balanscykel till vår dotter på tre år. Vad skiljer de olika märkena åt, vad är viktigt att tänka på? Något märke som är bra eller dåligt?


  • Svar på tråden Tips inför köp av springcykel
  • daimstrut

    Har just researchat lite och precis beställt en åt min treåring. Jag lade några extra hundralappar och köpte en Puky då den är tänkt att ärvas av flera barn. Den ska visst vara av god tysk kvalitet Jag köpte en med 12 tums lufthjul och med handbroms. De sliter visst väldigt på skorna så kan hon lära sig bromsa är ju det en fördel.

    Finns med mindre hjul men de är oftast inte med luft i, men det beror ju på hur litet barnet är. Om de börjar när de är två är nog en sån bättre så att de når ner ordentligt med fötterna.

    Den jag valde har en låg ram med platta där man kan sätta upp fötterna, tyckte det verkade bra men vet ju inte alls om det kommer att användas.

    På Biltema finns för runt femhundringen, den jag köpte kostade 880 på sport-tiedje.se.

  • Alexi

    Lufthjul, kan det bli punka på dem? Finns det modeller med punkteringsfria hjul?

    Hur är det med storlekar, är det olika man bör välja beroende på barnets storlek? Mindotter är 95 cm lång.

  • daimstrut

    Lufthjul kan det såklart bli punka på men jag tror det är skönare art cykla på, speciellt om man inte bara kör på asfalt. Min dotter är också 95 ungefär, valde en som det stod från 90 cm på. De med punkteringsfria hjul brukar ha 8" eller 10" däck och passar från ca 85 cm tror jag men sadeln går säkert att höja en bit.

  • lövet

    Jag skulle oxå rekommendera Puky. De har flera olika modeller och höjder så man kan välja efter barnets längd. Vi köpte en begagnad för 4 år sedan, den har använts flitigt och ser fortfarande ny ut. Punka har vi aldrig haft hittills. För lite större barn och om man har mycket nedförsbackar skulle jag rekommendera handbroms. Puky har en fördel som jag inte sett på någon annan springcykel - den har lågt insteg och det finns en fotplatta där barnet kan sätta upp fötterna och glida. Det gör vår dotter ofta. Pukys cyklar har säkerhetshandtag vilket inte t.ex. biltemas har - det kan vara bra när de tramsar eller vurpar. Man har steglös ställnign av sadelhöjden och inte bara 2 steg som på vissa andra. Kolla hemsidan www.puky.net/en/mod_content_redpage/seite/laufraeder/index.html så kan ni jämför modeller.


    Jag skulle absolut lägga de extra kronorna på att köpa kvalité.

  • isvinter

    Också på jakt efter en springcykel, just nu funderar jag mest över handbromsen. Hur "viktigt" är det att ha en sådan?

  • MarieCurie

    vi hade en kettler 10 tum med punkteringsfria däck, sonen fick den när han var 2,5 år (men han är lång).

    Han körde över stock och sten så att ha lufthjul hade inte funkat. Sen kan jag rekommendera att skippa alla tillbehör som handbroms, stödpinne för det kommer aldrig att funka i längden.

    Sen är det bra att ha en så lätt cykel som möjligt eftersom de (barnen) aldrig kommer vilja cykla hela tiden, jag har släpat lillasyster i vagn, springcykel och storebror hem från dagis ett antal gånger.....

     

  • zassi

    Någon som har erfarenhet av Trollkärran eller City Gross springcyklar? Eller Disneys Cars?

  • Flickan och kråkan

    Ju mindre "accessoarer" desto bättre . Håller med om att Puky har bara cyklar, men vi har framför allt skaffat dem för att de har en riktigt liten modell. Våra har fått dem i 2-årspresent. Vi har punkteringsfria däck. Det har fungerat väldigt bra. Kan inte jämföra med luftdäck eftersom vi inte haft det.

Svar på tråden Tips inför köp av springcykel