• mammaE

två pojkar= tredje oxå pojke (80%)????

Jag surfade runt för att leta bevis för detta och vad jag fick fram var att det är 50% chans för endera könet oavsett vilket man har innan. Hittade en artikel på scb men den handlade om att det till stor del var de som fått barn av samma kön som gick vidare och skaffade fler. Kan tillägga att jag har två äldre bröder och en tvillingsyrra så jag tror inte riktigt på den där föda pojke först teorin

• mammaE

Estrell: Var hittar du den infon? Jag har oxå förgäves sökt på nätet men lyckats bara få fram att det skulle vara ca 50 % inte 80 som det verkar vara. En liten fråga till varför skulle det vara 50% att det andra barnet blev av samma kön som det första och sen helt plötsligt så blir det 80% om man har två av samma. Känner mig lite förvirrad av statistiken.

• mammaE

Anna81: Män har XY och kvinnor XX. Mannens spermie bestämmer vilket kön det blir på barnet. Finns det vetenskapliga belägg för det där med befruktningstid eller är det bara skrock?

Estrell: Väntar med spänning

• mammaE

Är det inte så att det föds mera pojkar men att de dessvärre oxå har en högre spädbarnsdödlighet?

• mammaE

MG: Jag tror att det är ca 50% för vardera könet

• mammaE

Förresten MG så spelar det ju ingen roll vad dina släktingar fått eftersom det är spermien och således din sambo som bestämmer könet och inte ditt ägg. Du ska kolla efter vilka kön på barn som hans manliga släktingar fått typ bröder. Om de väldig dominans för ett kön bland sina barn så kan det väl tyda på en snedfördelad procent av X Y spermier i hans släkt. Tror dock inte att det är så vanligt

Svar på tråden två pojkar= tredje oxå pojke (80%)????