Inlägg från: Anonym (Va?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Va?)

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Hur ska jag göra??

Jag har sökt ett jobb som jag gärna vill ha.... jag är nu kallad på intervju nästa vecka.....superkul.... Jobbet är som socialsekreterare och jag är utbildad socionom... har dock aldrig jobbat som det, fick examen 2009... har haft ströjobb här o där sedan dess... samt småkurser via AF....

MEN

Jag satt inne för dråp under åren 1999-2005....och har därför ett stort hål i mitt CV som de garanterat kommer att fråga om...

VAD SKA JAG SÄGA??

Sanningen eller ska jag ljuga och säga att jag ex varit utomlands? Vad tycker du?         

• Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!
  • Anonym (Va?)

Nej, de kommer inte begära ett utdrag från kriminalregistret... det vet jag redan.

Jag bor inte i samma stad som jag gjorde då, så risken att det kommer fram är näst intill obefintlig...

Men om jag ska vara ärlig så kommer jag ALDRIG få jobb... och det är INTE rättvist när jag har jobbat så hårt med mitt liv    

• Anonym (Va?)

Dråpet var jag som stack kniven i min sambo när han misshandlade mig..... efter 5 års fysisk och psykisk misshandel så fick jag nog....

Eftersom jag stack den i ryggen på honom sa åklagaren att det var uppsåtligt.....  jag var nykter och drogfri....

• Anonym (Va?)
    Anonym skrev 2012-03-28 19:24:44 följande:
    Men gud, oavsett hur mycket misshandel man går igenom så lämnar man, man mördar inte. Då
    Du har ALDRIG varit i ett sånt förhållande om du kan uttala dig så......
  • Anonym (Va?)
    Anonym skrev 2012-03-28 19:29:07 följande:
    Det är det jag har. Och man har en spärr. Hade du åkt dit för självförsvar hade jag förstått...men inte dråp.
    Det är inte detta vad tråden ska handla om.... jag har sonat mitt brott, jag kommer inte ge mer info om det.
  • Anonym (Va?)

Jag ska verkligen fundera på detta... intervjun är på måndag....

• Anonym (Va?)

Som sagt så vet jag inte vad jag ska göra... jag ska verkligen fundera.. tack för alla era tankar...

Men OM jag väljer att ljuga en vit lögn och de senare upptäcker det.. kan jag bli uppsagd då eller kanske rent av anmäld till polis?

Jag har aldrig gjort något kriminellt före eller efter denna händelse....   

• Anonym (Va?)
    Jisses vilken respons jag har fått, TACK till er alla för era tankar och reflektioner.

Jag tänker inte svara på något gällande mitt brott och min dom, det är inte vad jag vill med denna tråd.

Jag har fått mycket att tänka på tack vare er allihop... 

Arbetsgivaren ringde idag och ville flytta intervjun till imorgon *gulp* för de hade fått förhinder på måndag.. jisses vad nervös jag är Tyst   

Jag uppdaterar imorgon hur det gick och om jag berättade eller inte.... jag vet inte ännu hur jag ska göra... 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Fy!) skrev 2012-03-29 19:48:41 följande:

Hoppas verkligen att du inte får jobbet. Jag hade inte velat gå till en person som dödat en annan människa om jag hade varit svag och behövt hjälp av samhälet. KLART OLÄMPLIG som socionom är du.

Tråkigt att du känner så.....GråterSkäms

Men jag älskar mitt yrkesval och jag vet att jag kan göra ett fantastiskt jobb med att hjälpa andra. 
  • Anonym (Va?)
    Hej, kl 13 ska intervjun börja... jag är supernervös......Tyst

Tjänsten är på barn och familjegruppen......
  • Anonym (Va?)

Nu är jag tillbaka, intervjun gick jättebra enligt mig

Jag träffade chefen samt en medarbetare från gruppen som ställde en massa frågor.. och givetvis kom frågan jag fasat för.... vad jag hade gjort under de åren som  var borta i mitt CV...

Jag sa: jag hade levt ett liv med svår fysisk och psykisk misshandel från min sambo som eskalerade och slutade med att jag var tvungen att använda våld som försvar... som innebar att min sambo avled. Jag blev dömd och ahr avtjänat mitt straff.... jag ångrar inte min handling för den var nödvändig i det läget... jag önskar däremot att jag ahde haft samma styrka i mig själv som jag har idag, för då hade utgången blivit helt annorlunda...

De frågade en hel del kring detta och jag svarade så bra jag kunde....

De sa att jag var den sista av 4 st som de intervjuat och de ska höra av sig till veckan om hur de hade bestämmt...

Jag frågade: har min historia gjort att ni redan nu har avpolletterat mig, var ärlig så jag vet om jag ska vara spänd på ert svar eller om jag kan hoppas.

Chefen sa: visst är det en tuff historia du har, men det är länge sedan och du har visat med dina svar att du har bearbetat det bra... så det är inget du behöver vara orolig för..vi uppskattar att du varit ärlig och vi ska ringa dina referenser och vi hör av oss senast onsdag.

Det kändes jättebra            

• Anonym (Va?)
    Nellee skrev 2012-03-31 14:42:39 följande:
    Hej ts!

Jag hoppas verkligen att det går bra för dig och att det var väldigt starkt av dig att berätta hur det låg till på intervjun. Men (alltid ett men) du skriver att jobbet är på barngruppen. Har du fått så pass mycket hjälp att du är stark nog att klara av det arbetet? Många barn far illa i sina hem. Kan du hantera att se hemska saker utan att må så dåligt att det går ut över dig?  
    Jag hade inte sökt detta jobb om jag vore det minsta osäker på om jag skulle klara det elller inte... jag har bearbetat mitt förflutna och nu kan jag använda mig av mina erfarenheter utan att det gör ont....
  • Anonym (Va?)
    JIPPIE!!!!!!!!!!  {#emotions_dlg.flower}

Arbetsgivaren ringde för en timme sen och sa att man valt en annan sökande till tjänsten som jag sökt till MEN de erbjöd mig ett annat jobb på annan avdelning med 6 månaders provanställning.... Självklart vill jag ha det, det är ju jobb som socionom och de tror på mig!!!!!!!!!! Jag börjar nästa måndag

GladJAG ÄR ÖVERLYCKLIG!!!!Skrattande   

Tack till er alla som hoppats på mig, jag önskar er all lycka i livet!  
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Mannen) skrev 2012-04-03 14:34:14 följande:
    Massa grattiskramar :) Döda ingen klient på jobbet nu ;) Lycka till

Åh... vad osäker jag blir nu.....

Tänk om det är så de kommer tänka om mig.....jisses, jag kanske ska tacka nej....Gråter 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Jösses) skrev 2012-04-04 14:28:50 följande:
    Självklart ska även en dömd pedofil få jobba med vad han/hon vill efter avtjänat straff....
    Säga på en intervju att han inte kunde låta bli att antasta eftersom han/hon varit ett offer själv*snyft*, men nu är han fit for fight igen. 
    Alla måste ju få en chans....

Not  

Jämför du mig med en pedofil????
Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!