• Anonym (Va?)

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Hur ska jag göra??

Jag har sökt ett jobb som jag gärna vill ha.... jag är nu kallad på intervju nästa vecka.....superkul.... Jobbet är som socialsekreterare och jag är utbildad socionom... har dock aldrig jobbat som det, fick examen 2009... har haft ströjobb här o där sedan dess... samt småkurser via AF....

MEN

Jag satt inne för dråp under åren 1999-2005....och har därför ett stort hål i mitt CV som de garanterat kommer att fråga om...

VAD SKA JAG SÄGA??

Sanningen eller ska jag ljuga och säga att jag ex varit utomlands? Vad tycker du?         

• Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!
  • Anonym

Sanningen, för den kommer troligen fram ändå om du skulle få jobbet, och vad säger du då?

• Anonym

Säg sanningen...kommer bli värre om du ljuger

• Anonym

Antagligen så kommer dom att begära ett uttdrag från brotts/belastningsreg och då kommer dom ju att se.....
    så ärlighet varar ju längst.. 

Sedan att ha suttit inne för dråp är ju ingen bra merit, men de flesta människor är ju värda en annan chans  

• maaammaaa

Socialen är ju bra på att ljuga.....Nä glöm det där jobbet. Det är klart du ska säga sanningen, vore intressant att höra om du fått det.

• Anonym (Va?)

Nej, de kommer inte begära ett utdrag från kriminalregistret... det vet jag redan.

Jag bor inte i samma stad som jag gjorde då, så risken att det kommer fram är näst intill obefintlig...

Men om jag ska vara ärlig så kommer jag ALDRIG få jobb... och det är INTE rättvist när jag har jobbat så hårt med mitt liv    

• Anonym

Varför inte säga att du var arbetslös under den tiden? Vi var många som var det under de åren!

• Anonym

Men syns det fortfarande? Domen kom 1999, det är mer än 10år sen?
    Får man fråga hur det hela gick till? Är det något som går att ha förståelse över om du berättar det tror du?
    Om du ska berätta för dom så måste du nog utveckla det och försöka få dom att förstå vad det var som hände.

• Anonym
    Anonym (Va?) skrev 2012-03-28 19:05:05 följande:
    Nej, de kommer inte begära ett utdrag från kriminalregistret... det vet jag redan.

Jag bor inte i samma stad som jag gjorde då, så risken att det kommer fram är näst intill obefintlig...

Men om jag ska vara ärlig så kommer jag ALDRIG få jobb... och det är INTE rättvist när jag har jobbat så hårt med mitt liv    
    Det är ju en del av straffet tycker jag...Straffet är inte slut för att man kommer ut ur fängelset.

Om de inte kommer att begära utdrag så behöver du ju inte heller berätta.
  • YummyMami

Säg att du levde avskilt liv (eremit) med meditation under några år. Stämmer ju bra eller, liten yta och knappast översocial?

Jag ger bara cv för några år tillbaka inte ett livslång historia, och  speciellt då ifall jag har gjort ombildning. Har du utbildat om dig från vad du jobbade med förr och som inte är relevant till nutid, så kan du hoppa över tiden från 2005 helt. Säg att du har utbildat om dig och saknar något som helst vettigt att tillföra till detta arbete av gamla arbetslivserfarenheter.  

Blogg om cancer och med tecknade nakenbilder dyslexiamaniac.bloggplatsen.se/
  • Lufsan

Säg sanningen, inget gott kommer med att ljuga.

En dag i sänder.
Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!