• Argo

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Anonym (Svårt att fatta!) skrev 2012-03-28 21:01:16 följande:
    Men gud, ingen är mördad! Det är dråp! Vet du ens vad det innebär???

För att reda ut den saken: 

Mord och dråp är i grunden samma sak, ett medvetet och avsiktligt dödande av en annan människa. 

Det som skiljer mord från dråp är att vid dråp kan det finnas ”förmildrande omständigheter” såsom ex en misshandels-situation i hemmet. Är dödandet oavsiktligt, ett misstag, så kallas det ”vållande till annans död. Dråp leder till fängelse mellan 6-10 år. TS satt av ca sex år vilket med dagens 2/3-frigivning motsvarar ett straff på 8-9 år (av tio möjliga). 

Lagtext ur Brottsbalken, 3:e kapitlet: 

§1: Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. 

§2: Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år. 

Med detta förklarat är det fascinerande att läsa sida efter sida med ursäkter för att medvetet döda en annan människa, men visst, sådan kan vår natur vara. 

Vad gäller TS så anser jag att hon har en skyldighet att ge arbetsgivaren möjligheten att fatta ett så väl grundat beslut som möjligt. Det innebär att TS ska tala om  vad som hänt.

• Argo
    milizza skrev 2012-03-29 09:58:51 följande:
    Något stämmer inte!!!!!!!! I sverige får man sitta en 2/3 del av sitt straff. Du satt i fängelse i 6 år. Vilket betyder att du fick ett straff på cirkus 11 år. Vilket man inte kan få under någon omständighet för självförsvar!!!

och självklart ser din arbetsgivare att du suttit inne för mord / dråp!!!!!!!

Vadå du bor i en annan stad nu? Spelar ingen roll vart du flyttar dom kan kolla upp dej lika bra.

Och en socialsekreterare borde kollas upp hårt tycker jag,      
    Enkel matematik:

(X = antal år i domen)

2/3 X = 6

X = 6 x 3/2

X = 18/2

X = 9
  • Argo
    Madick skrev 2012-03-29 08:13:27 följande:
    Självförsvar är just ett sånt tillfälle det kan bli dråp om åklagaren är duktig, att den kan få självförsvaret till att det var mer våld än nöden krävde.

Jag tror knappast att det var TS mening att döda faktiskt, utan att få en väg ut. Som sagt, en bättre advokat hade varit till nytta för TS.

Dråp är alltså att "råka" döda någon, att det inte fanns en avsikt med att döda med det man gjorde. Jämför med att köra på en fotgängare som dör, det var knappast ett mord, du körde ju inte på med flit (förhoppningsvis). En olycka men likförbannat hamnar du i fängelse för dråp.

Folk med åsikter borde lära sig vad ”mord” respektive ”dråp” egentligen är så skulle många missuppfattande inlägg kunna undvikas. 

Mord och dråp innebär bägge två att det är ett avsiktligt och medvetet dödande av en annan person. 

Dråp innebär dock att det finns ”förmildrande omständigheter, kommentarerna kring lagtexten talar bland annat om att dråp är ”av allmänheten förståeligt”.  Alltså just som i den här tråden: ”Det var rätt åt honom!”

Att "råka" döda någon är "vållande till annans död". Du döms inte till dråp för en olycka.

• Argo
    Dohgon skrev 2012-03-29 10:40:42 följande:
    fast man kan inte heller bevisa självförsvar i en situation som denna då den andre personen är död.
    Så det kunde från grunden ha varit självförsvar och inte avsiktligt att döda utan snarare komma undan döden själv.
    Men tack vare att kniven nu sattes i ryggen kan det bli till att det var mer avsiktligt. vi vet inte vad mannen gjorde, han kanske sträckte sig efter ett vapen.

Men nu var det ändå inte det som tråden handlade om utan hurvida hon skulle berätta eller inte intervjun.

Näst efter TS själv och den dödade mannen är det domstolen som har bäst koll på detta och de har gjort sin bedömning. Att okända signaturer  spekulerar och efterhandskonstruerar i en tråd är rätt ointressant. Faktiskt.

Alldeles oavsett vad TS gjort och vilken dom hon fick anser jag att TS har en moralisk skyldighet att ge ARBETSGIVAREN möjligheten att göra ett så välinformerat val den bara kan. Det är mycket fokus på TS och hennes rättigheter här – vad sägs om att titta på det utifrån arbetsgivarens situation?

• Argo
    Lavish skrev 2012-03-29 10:51:34 följande:
    Jag tycker var och en är sig själv närmast och om arbetsgivaren har rätt att rata TS för att det inte passar dem med någon med ett förflutet, så har TS rätt att se efter sina egna intressen så gott hon kan.
    Finns det något fall där du TYCKER att det är fel att ljuga/vilseleda/förtiga sådant som kan antas vara vitalt vid en anställningsintervju?
  • Argo
    Anonym (hupp) skrev 2012-03-29 10:54:29 följande:
    Ja inte tänker då jag tala om för arbetsgivare att jag rökt på några gånger och jobbat som eskort. Man har ingen moralsisk skyldighjet att fläka ut sitt liv bara för att få en anställning.
    Det finns givetvis gradskillnader och skillnader beroende på vilket arbete du söker.

Til att börja med är det inte olagligt att hora i Sverige så det är en ren moralfråga. Att du har knarkat några gånger är för de flesta än mindre grej än att du har huggit ihäl någon.

En person som ska jobba som socialsekreterare ...

... ja, det känns som relvant information för en arbetsgivare att du har dödat en person. I alla fall gissar jag att arbetsgivaren kommer att tycka det när det kommer fram bakvägen o inte annat.
  • Argo
    Lavish skrev 2012-03-29 12:18:05 följande:
    Ja, om det man ljuger om eller förtiger kommer att påverka ens förmåga att utföra arbetsuppgifterna. T.ex om man söker jobb som ekonomichef och påstår att man har flera lämpliga universitetsexamen och erfarenhet som detta men i själva verket suttit hemma och matat sina 48 katter de senaste 10 åren.  Då kommer detta gå ut över arbetsuppgifterna vilket kommer skada företaget och dessutom riskerar att gå ut över och skada andra medarbetare.
    Och du tycker inte att en socialsekreterade som har huggit ihäl en annan människa är ett gränsfall där? Någonting som en arbetsgivare bör få ta ställning till själv?

Det skulle nog jag tycka.
  • Argo
    Freckels skrev 2012-03-29 12:21:58 följande:
    TS jag hade sagt att de var en tid i livet när du hade det lite trassligt, mådde dåligt el. liknande. Det fick dig sen att vilja arbeta med människor. Du har ju då inte ljugit men kanske inte berättat allt.

Men jag måste fråga alla ni andra en annan sak. Jag jobbar med psykiskt sjuka. Min arbetsgivare säger att han FÅR INTE kolla upp personer i belastningsregistret inför anställning. Ljuger han? Eller är det vissa arbetsgivare som får kolla upp sådant andra inte? Beroende på typ av jobb man söker.
    Arbetsgivaren är fri att BEGÄRA att du själv tar ut ett utdrag och visar upp.

Du är fri att VÄLJA att inte göra det.

Sedan kan du ju gissa om du får jobbet, eller inte. 

Så har vi situationen inom ex barnomsorgen där det väl(?) är lag på att arbetsgivaren skall kolla brottsregistret.
  • Argo
    Lavish skrev 2012-03-29 12:23:47 följande:
    Hon har redan tagit sitt straff för det. Då hon har valt den här banan för sig själv antar jag att hon redan har funderat på hur det  kan komma att påverka henne i yrkesutövningen.

Jag tycker faktiskt inte hon ska straffa sig själv resten av livet för något hon knappt ens rådde för. Att arbetsmarknaden antagligen kommer att göra det om hon ger den chansen är skälet till att jag tycker hon ska förtiga det. Om vi hade haft en schysst arbetsmarknad i Sverige hade problemet inte uppstått.
    Ja, det antas mycket i tråden, det gör det.

Det är bara att konstatera att du och jag tycker olika.

Jag tycker att arbetsgivaren har rätt att få göra ett så välinformerat beslut som möjligt och att det inte är helt oproblematiskt med en anställning som socialsekreterare där den sökande har huggit ihjäl en annan människa.
  • Argo
    Lavish skrev 2012-03-29 12:44:44 följande:
    I så fall tycker jag det vore bättre att införa att man tar ut brottsregister till alla sådana jobb än att kräva att arbetssökanden ska hugga sig själva i foten frivilligt.

Det första är givetvis någonting att fundera på, ja. 

Det andra har mer med min egen moraliska inställning att göra.

• Argo
    Anonym (hupp) skrev 2012-03-29 16:32:52 följande:
    Det är inte heller olagligt att sitta i fängelse. Så allt är ju en fråga om moral. 
    Eeh ... ?

Nä, det är nog inte olagligt at sitta i fängelse, men du sitter i fängelse för att du gjort något olagligt.

Exempelvis huggit en kniv i ryggen på en människa så att denne avlidit.

Det är inte så mycket moral som juridik i det fallet.
  • Argo
    Liniz77 skrev 2012-03-30 09:58:54 följande:
    Det är skillnad mellan mord o dråp hörni!!!
    Ja, det är skillnad. Men skillnaden är mindre än vad folk verkar tro.

De enda som skiljar mord från dråp är att vid dråp så tar man hänsyn till omständigheter kring brottet som gör att det anses som mindre grovt än mord. Det skrivs i texterna kring lagtexten om att dråp är "förståeligt" av allmänheten.

Både mord och dråp är att medvetet och avsiktligt ha dödat en annan människa. 
  • Argo
    Ebba Caroline skrev 2012-03-30 14:41:23 följande:
    Hon handlade i självförsvar...
    Rent krasst, så ... nä!

Det var inte självförsvar.

Åtminstone inte enligt domstolen. Säkert enligt många här, men inte i juridisk mening.

Rätten till självförsvar regleras under brottsbalkens 24:e kapitel:

§1: En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot

1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom, 2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning, 3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller 4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).

§4  En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.

Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Lag (1994:458).

Domstolen dömde till 8-9 års fängelse för dråp. Nästan max på skalan. De friade alltså inte pga "självförsvar".

TS har dock gjort det jag tyckte hon skulle göra och varit öppen mot arbetsgivaren om saken. Då har de åtminstone chansen att ta ett eget beslut med fakta på bordet.

• Argo
    YummyMami skrev 2012-03-30 14:58:00 följande:
    Dråp är en handling där motståndaren mister livet och detta har ofta förmildrade omständinghter kring sig så som misshandel, ts blev inte dömd för mord utan just precis dråp och inget annat. 
    Mord och dråp är bägge ett medvetet och avsiktligt dödande av en annan människa.

*ursäkta att jag skriver många svar om samma sakt, men framtida debatter skulle må bra av att folk förstår att dråp inte är "någonting  lättvindigt medan mord är så väldigt mycket hemskare".*
  • Argo
    YummyMami skrev 2012-03-30 15:28:40 följande:
    Och varför stack hon den i ryggen? Vet vi? Kanske han vände sig om precis i en rörelse som gjorde att den hamnade där eller vände sig om för att komma tillbaka med tillhygge eller vände han om för att gå på något barn eller husdjir? Vi vet inte. Skulle mannen ha legat och sovit och hon kom med kniven och stack den i ryggen då kan jag förstå din upprördhet. 
    Eller så var han på väg ut genom dörren och bort därifrån när han fick en kniv i ryggen.

Spekulationer. Spekulationer.

Domen står som den står. Nästan maxstraff för dråp. Kvinnan som slog sin karl i huvudet med slägghammare och sedan lämpade honom i sjön så han drunknade fick åtta år för dråp. Ungefär samma som TS.
    http://www.uddevallatingsratt.domstol.se/Templates/Pages/DV_ListArticle.aspx?id=5499&epslanguage=sv

Socialen verkar i förtroendebranchen. För mig är det självklart att en sådan här fråga skall komma upp på bordet direkt och OM TS börjar jobba på en kommun skall hennes chef kunna motivera anställningen utåt den dagen det kommer fram gentemot allmänheten.
  • Argo
    Anonym skrev 2012-04-02 12:11:40 följande:
    Vad vet du om det, var du med när allting hände och vet hur och var det utspelade sig?

Jag föreslår att du läser resten av det inlägg som du citerar.

Jag föreslår också att du sätter en signatur så vi vet vilken "anonym" du är ifall det blir en fortsättning på denna konversation.

• Argo
    Anonym (diskussionen) skrev 2012-04-02 12:40:18 följande:
    vad som verkligen händer och vad som blir utslaget/domen är ju i princip två olika saker. de som utdömer straffet är ju inte heller på plats när brottet utspelar sig....

Sant. De enda som (förhoppningsvis) vet vad som hände är TS och den man hon högg ihjäl – och han kan ju inget säga längre. 

Domstolen har tagit ställning till det som presenterats för dem och kommit fram till att det inte var självförsvar eftersom självförsvar, i judisk mening, ger en friande dom. 

Sedan kan man sitta här och gissa och tycka att det är självförsvar i någon slags … etisk(?)…  mening, men det skiljer sig från det juridiska.

• Argo
    Anonym skrev 2012-04-02 13:08:07 följande:
    Jag föreslår att du läser det inlägget jag skrev och svarar på frågorna, istället för att föreslå en massa.
    Jag har ingen lust att kompensera dålig läsförståelse genom att gång på gång upprepa det jag redan skrivit.

Vilken "anonym" är du? En signatur hjälper.
  • Argo
    Anonym skrev 2012-04-02 13:25:10 följande:
    I juridisk mening kallas det nödvärn men inte heller mord, så du kanske kan hålla dig till vad det faktiskt är. Dråp, dvs att rätten i sitt domslut pga omständigheter slagit fast att det anses som mindre allvarligt och hör till den mindre grova graden. Hur brottet gick till och vad som hände går endast att spekulera i, vi vet inte åt vilket håll det gränsar mest, nödvärn eller mord.

Som synes har jag inte kallat det mord. Jag förklarade att rätten inte ansåg det vara självförsvar, ”nödvärn” i lagboken.

Vilken "anonym" är du? Samma som i de andra inläggen som hugger efter mig?

• Argo
    Anonym skrev 2012-04-02 13:27:52 följande:
    Sedan kan man  sitta här och gilla och tycka att det är mord i någon slags ... etisk(?).. mening, men det skiljer sig från det juridiska.  
    Skrattande
Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!