• Lavish

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Jag tycker inte du ska säga sanningen om det inte är risk att de kommer fram ändå.

För jag tror inte du får jobbet om du är ärlig, och du kan ju inte vara arbetslös resten av livet över detta.

• Lavish
    Anonym (Fy!) skrev 2012-03-29 10:26:43 följande:
    Tänk om det var min son du hade slagit ihjäl. Då hoppas jag att du hade fått stolen!!
    Men om din som misshandlar sin kvinna i många år är det helt okej eller?
  • Lavish
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-03-29 10:31:47 följande:
    Fast dråp handlar precis som mord om att man har uppsåt att döda, inte självförsvar som folk åberopar här.

Om min son misshandlar sin kvinna i många år förutsätter jag att folk blir förbannade, arga och vill sätta dit honom så det skriker om det, men två rätt gör inte ett fel och att uppsåtligt döda någon för att hämnas är inte direkt något som jag (eller lagen, eller socialtjänsten) hyllar.

Någon som misshandlar är kriminell och en brottsling och ska straffas enligt lagen och sist jag kollade har vi inte dödsstraff i Sverige, allra minst utfört av civilister (det tror jag inte något land har)

TS har suttit av sitt straff, men det har trots allt bedömts i rätten att han/hon har haft för uppsåt att döda någon, det gör att jag ställer mig MYCKET tveksam till personens omdöme i allmänhet.

Att jobba med ekonomiskt bistånd handlar visserligen också om omdöme men det är väldigt strikt och har tydliga riktlinjer och lagar att luta sig emot, men tyvärr... jag tror på människans förmåga att bättra sig och lära sig av sina misstag- trots det skulle jag inte vilja ha en kollega som är dömd till dråp.

Jag tror att TS ska börja se sig om efter alternativa yrkesval, man måste verkligen vara färdig med hela sin historia innan man sätter sig här, och efter en sån sak blir man inte färdig på 5-6 år.
    Ärligt talat har jag inte ett dugg svårt att förstå att man slår ihjäl en person som misshandlat och förtryckt en i flera år. Med uppsåt. Jag tycker inte alls det tyder på dåligt omdöme - tvärtom tycker jag det är en sund reaktion. Moraliskt tycker jag man har all rätt i världen.

Däremot är kan det inte vara lagligt av uppenbara skäl. Det går inte att formulera på ett sätt som ger ett fungerande samhälle, och bevisningen  blir för problematisk.

Men jag skulle inte vilja döma den kvinna som slog ihjäl min son efter flera års tortyr från honom till döden. Visst jag skulle säkert vara ledsen och känna hat mot henne. Men om jag skulle ge någon annan än honom skulden för hans död skulle det vara mig själv i första hand.

Jag tycker inte TS ska vara dömd för resten av livet p.ga det fruktansvärda hon gick igenom.
  • Lavish
    Anonym skrev 2012-03-29 10:44:48 följande:
    Men vem vet vad som egentligen skett då ngn har slagit ihjäl en annan person, utan rättegång.
    Ganska "enkelt" att skrika ut att jag blev misshandlad samt psykiskt terroriserad i flera år.

Ingen har rätt att ta en annan människas liv, för som sagt vem vet vad som skett egentligen om man inte reder ut detta.

Sen hoppas jag att du förstår att jag är totalt mot våld överhuvudtaget.
    Precis, juridiskt sett måste det vara olagligt eftersom det inte går att bevisa exakt vad som hände och varför. Annars kan ju alla skylla på att de bli misshandlade och mörda till höger och vänster.

Men moraliskt sett, om det verkligen förelåg misshandel i 5 år, så tycker jag man har den moraliska rätten.

Och eftersom jag tycker TS hade den moraliska rätten tycker jag inte hon ska straffas med arbetslöshet och utanförskap för resten av livet p.ga vad som hände.

Förstår du vad jag menar är skillnaden?

Jag tycker våld ibland är en bättre lösning än en del andra. Inte den bästa lösningen i det här fallet, men bättre än att ligga ner och ta en spark till.
  • Lavish
    Argo skrev 2012-03-29 10:49:27 följande:

Näst efter TS själv och den dödade mannen är det domstolen som har bäst koll på detta och de har gjort sin bedömning. Att okända signaturer  spekulerar och efterhandskonstruerar i en tråd är rätt ointressant. Faktiskt.

Alldeles oavsett vad TS gjort och vilken dom hon fick anser jag att TS har en moralisk skyldighet att ge ARBETSGIVAREN möjligheten att göra ett så välinformerat val den bara kan. Det är mycket fokus på TS och hennes rättigheter här – vad sägs om att titta på det utifrån arbetsgivarens situation?

Jag tycker var och en är sig själv närmast och om arbetsgivaren har rätt att rata TS för att det inte passar dem med någon med ett förflutet, så har TS rätt att se efter sina egna intressen så gott hon kan.
  • Lavish
    Anonym skrev 2012-03-29 10:54:22 följande:
    Nej jag håller inte med dig där att hon hade den moraliska rättigheten just på grund av att jag kan inte dömma, ingen fick någon chans att dömma, Så bara för att ts säger att hon har blivit misshandlad så är det så och då har ts gjort rätt? Hon hade rätt att ta någon annans liv för att hennes ord står mot någon som inte kan försvara sig? Hon blev troligtvis dömd till 9 år av 10 möjliga. Ganska högt straff för att vara #självförsvar"
    Jag har inte påstått att det var självförsvar. Det räcker med att hon kände sig trängd av sin situation i stort tycker jag.

Men självklart kan TS vara ett troll som hittat på varje ord i hela TS.

Men om du för en stund föreställer dig scenarion att vi har en kvinna som blivit misshandlad psykiskt och fysiskt i 5 år av en man (för du vet att det förekommer även om TS kanske ljuger). Tycker du då att hon har lika liten rätt att slå ihjäl honom som vem som helst annars?
  • Lavish
    Anonym (Fy!) skrev 2012-03-29 10:59:25 följande:
    Självklart inte, varför skulle det vara det? Men man har inte rätt att slå ihjäl någon för det!
    Men du tycker fortfarande att hon ska dömas till stolen för att hon försvarade sig?
  • Lavish
    Anonym skrev 2012-03-29 11:25:53 följande:
    Jag menar inte att ts trollar här i tråden, det finns ett liv utanför tråden , samt att jag diskuterar om huruvida enkelt det är att skrika att man blir misshandlad och göra det rättfärdigt att ta livet av en annan människa.
    Men du pratar om en annan sak än jag.

Jag skriver att OM det stämmer att TS verkligen blev misshandlad så som hon beskriver, så tycker jag att hon hade den moraliska rättigheten att försvara sig även om det ledde till hans död.

Du menar att vi inte kan veta om hon talar sanning eller inte. Det är två olika frågor. Förstår du hur jag menar att det är två olika frågor?
  • Lavish
    Anonym (Bästa lösningen) skrev 2012-03-29 12:02:15 följande:
    I den branschen jobbar det väl mest batikhäxor, och i deras ögon är det i stort sett alltid brottslingen som är offret, så det borde inte vara några problem för dig om du bara visar dig ångerfull och framställer dig som ett offer.

För att förtydliga: Jag säger ingenting om det du gjorde var rätt eller fel, vet alldeles för lite om ditt fall.
    Batikhäxor
  • Lavish
    Argo skrev 2012-03-29 12:14:14 följande:
    Finns det något fall där du TYCKER att det är fel att ljuga/vilseleda/förtiga sådant som kan antas vara vitalt vid en anställningsintervju?
    Ja, om det man ljuger om eller förtiger kommer att påverka ens förmåga att utföra arbetsuppgifterna. T.ex om man söker jobb som ekonomichef och påstår att man har flera lämpliga universitetsexamen och erfarenhet som detta men i själva verket suttit hemma och matat sina 48 katter de senaste 10 åren.  Då kommer detta gå ut över arbetsuppgifterna vilket kommer skada företaget och dessutom riskerar att gå ut över och skada andra medarbetare.
  • Lavish
    Argo skrev 2012-03-29 12:20:43 följande:
    Och du tycker inte att en socialsekreterade som har huggit ihäl en annan människa är ett gränsfall där? Någonting som en arbetsgivare bör få ta ställning till själv?

Det skulle nog jag tycka.
    Hon har redan tagit sitt straff för det. Då hon har valt den här banan för sig själv antar jag att hon redan har funderat på hur det  kan komma att påverka henne i yrkesutövningen.

Jag tycker faktiskt inte hon ska straffa sig själv resten av livet för något hon knappt ens rådde för. Att arbetsmarknaden antagligen kommer att göra det om hon ger den chansen är skälet till att jag tycker hon ska förtiga det. Om vi hade haft en schysst arbetsmarknad i Sverige hade problemet inte uppstått.
  • Lavish
    Flaminia skrev 2012-03-29 12:36:39 följande:
    Och om den som söker jobbet som ekonomichef är dömd för ekonomisk brottslighet, t..ex. förskingring, anser du fortfarande att man kan lita på honom om han får jobbet i fråga?
    Tja, jag kan förstå att företaget skulle tycka att det vore intressant men jag kan också förstå att han vill förtiga det om möjligt. Som sagt, företaget ser efter sina egna intressen, varför ska inte privatpersonen få göra det? Så länge han inte förskingrar denna gång kommer ju inte hans förflutna påverka hans yrkesutövning. (Givetvis om han söker jobbet i UPPSÅT att förskingra är ju det moraliskt förkastligt)
  • Lavish
    Argo skrev 2012-03-29 12:35:22 följande:
    Ja, det antas mycket i tråden, det gör det.

Det är bara att konstatera att du och jag tycker olika.

Jag tycker att arbetsgivaren har rätt att få göra ett så välinformerat beslut som möjligt och att det inte är helt oproblematiskt med en anställning som socialsekreterare där den sökande har huggit ihjäl en annan människa.
    I så fall tycker jag det vore bättre att införa att man tar ut brottsregister till alla sådana jobb än att kräva att arbetssökanden ska hugga sig själva i foten frivilligt.
  • Lavish
    Husis skrev 2012-03-29 16:38:25 följande:
    Sanningen kommer alltid fram, på ett eller annat sätt. Det bästa är ju om den kommer från dig, inte via omvägar. Om du får din anställning på en lögn och det sedan kommer fram, så är det stor risk att din chef/ dina kollegor, inte litar på dig i framtiden.
    Fast att riskera att få sparken i framtiden är väl ett bättre alternativ än att idag se till att man med 99,9% aldrig får jobbet från början.
  • Lavish
    Anonym (Fy!) skrev 2012-03-29 19:54:52 följande:
    Jag har surfat runt lite och jag tror att det är 99 % chans att de kollar belastningsregistret.
    Men det är väl också så att de inte kan beställa ut något därifrån utan TS vetskap utan hon måste gå och hämta det själv, så hon kommer ju veta om det isf och få chans att ge sin egen berättelse först.
Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!