slemtorsk i din bralla skrev 2012-03-29 10:31:47 följande:
Fast dråp handlar precis som mord om att man har uppsåt att döda, inte självförsvar som folk åberopar här.
Om min son misshandlar sin kvinna i många år förutsätter jag att folk blir förbannade, arga och vill sätta dit honom så det skriker om det, men två rätt gör inte ett fel och att uppsåtligt döda någon för att hämnas är inte direkt något som jag (eller lagen, eller socialtjänsten) hyllar.
Någon som misshandlar är kriminell och en brottsling och ska straffas enligt lagen och sist jag kollade har vi inte dödsstraff i Sverige, allra minst utfört av civilister (det tror jag inte något land har)
TS har suttit av sitt straff, men det har trots allt bedömts i rätten att han/hon har haft för uppsåt att döda någon, det gör att jag ställer mig MYCKET tveksam till personens omdöme i allmänhet.
Att jobba med ekonomiskt bistånd handlar visserligen också om omdöme men det är väldigt strikt och har tydliga riktlinjer och lagar att luta sig emot, men tyvärr... jag tror på människans förmåga att bättra sig och lära sig av sina misstag- trots det skulle jag inte vilja ha en kollega som är dömd till dråp.
Jag tror att TS ska börja se sig om efter alternativa yrkesval, man måste verkligen vara färdig med hela sin historia innan man sätter sig här, och efter en sån sak blir man inte färdig på 5-6 år.
Ärligt talat har jag inte ett dugg svårt att förstå att man slår ihjäl en person som misshandlat och förtryckt en i flera år. Med uppsåt. Jag tycker inte alls det tyder på dåligt omdöme - tvärtom tycker jag det är en sund reaktion. Moraliskt tycker jag man har all rätt i världen.
Däremot är kan det inte vara lagligt av uppenbara skäl. Det går inte att formulera på ett sätt som ger ett fungerande samhälle, och bevisningen blir för problematisk.
Men jag skulle inte vilja döma den kvinna som slog ihjäl min son efter flera års tortyr från honom till döden. Visst jag skulle säkert vara ledsen och känna hat mot henne. Men om jag skulle ge någon annan än honom skulden för hans död skulle det vara mig själv i första hand.
Jag tycker inte TS ska vara dömd för resten av livet
p.ga det fruktansvärda hon gick igenom.