• Dohgon

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Anonym (Va?) skrev 2012-03-28 22:04:45 följande:
    Som sagt så vet jag inte vad jag ska göra... jag ska verkligen fundera.. tack för alla era tankar...

Men OM jag väljer att ljuga en vit lögn och de senare upptäcker det.. kan jag bli uppsagd då eller kanske rent av anmäld till polis?

Jag har aldrig gjort något kriminellt före eller efter denna händelse....   
    njae, tror inte du blir polisanmäld. frågan är hur de ser på det dock, de kommer ju iaf tappa allt förtroende för dig.
  • Dohgon
    Severus skrev 2012-03-29 10:06:39 följande:
    Det är kört om de kollar belastningsregistret
    Vem anställer en med den historiken ??
    Jag skulle anställt någon med den historiken om denne hade kvalifikationerna till arbetet.
  • Dohgon
    Argo skrev 2012-03-29 10:35:22 följande:

Folk med åsikter borde lära sig vad ”mord” respektive ”dråp” egentligen är så skulle många missuppfattande inlägg kunna undvikas. 

Mord och dråp innebär bägge två att det är ett avsiktligt och medvetet dödande av en annan person. 

Dråp innebär dock att det finns ”förmildrande omständigheter, kommentarerna kring lagtexten talar bland annat om att dråp är ”av allmänheten förståeligt”.  Alltså just som i den här tråden: ”Det var rätt åt honom!”

Att "råka" döda någon är "vållande till annans död". Du döms inte till dråp för en olycka.

fast man kan inte heller bevisa självförsvar i en situation som denna då den andre personen är död.
    Så det kunde från grunden ha varit självförsvar och inte avsiktligt att döda utan snarare komma undan döden själv.
    Men tack vare att kniven nu sattes i ryggen kan det bli till att det var mer avsiktligt. vi vet inte vad mannen gjorde, han kanske sträckte sig efter ett vapen.

Men nu var det ändå inte det som tråden handlade om utan hurvida hon skulle berätta eller inte intervjun.
  • Dohgon
    Argo skrev 2012-03-29 10:49:27 följande:

Näst efter TS själv och den dödade mannen är det domstolen som har bäst koll på detta och de har gjort sin bedömning. Att okända signaturer  spekulerar och efterhandskonstruerar i en tråd är rätt ointressant. Faktiskt.

Alldeles oavsett vad TS gjort och vilken dom hon fick anser jag att TS har en moralisk skyldighet att ge ARBETSGIVAREN möjligheten att göra ett så välinformerat val den bara kan. Det är mycket fokus på TS och hennes rättigheter här – vad sägs om att titta på det utifrån arbetsgivarens situation?

ehm.. du vet jag tycker ju faktiskt att hon skall berätta då visserligen ^^

jag ser det ur arbetsgivarens synpunkt och vet att det kan vara i dennes intresse att veta sådana saker. speciellt då det kanske finns vissa uppdrag hon inte kan utföra pga detta.

däremot så hoppas jag att arbetsgivare inte tar bort henne helt ur uttagningen heller så människor kan förbättra sig.
Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!