Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!
Jag tänker inte ta ställning alls till ditt yrkesval eller möjlighet att få arbeteinom området och om det skulle vara lämpligt. Jag har sett att det diskuteras i tråden men tänker att du msåte vara den som tar ställning till om du vill försöka eller inte.
I ditt läge skulle jag börja med att sätta mig ner och skissa på olika scenarion. Hur kan det se ut om du berättar, vilka reaktioner kan komma, hur tacklar du dem? Hur skulle du lägga fram det inträffade och hur skulle du hantera efterkommande diskussioner. Hur presenterar du dig själv för att visa på att detta är ett ett passerat kapitel. Vilka referenser har du som styrker det du säger? Ska du föregripa frågan och ta upp det tidigt, så att visa att du inte döljer något eller vill du vänta under intervjun för att hinna göra ett bra intryck.
Fundera sen seriöst på vilka situationer som skulle kunna uppkomma i det arbete du söker där du skulle kunna påverkas av det inträffade. Hur tror du att du skulle kunna reagera? Hur hanterar du det? Återigen, finns det referenser som kan styrka det du säger om dig själv? (
Från andra sidan då. Vad händer om du inte säger något? Vad gör du om det ändå kommer fram? Kan du isf släta över det i efterhand eller är det kört då? Hur förklarar du glappet? Vågar du ljuga och ta risken.