Inlägg från: Indianica |Visa alla inlägg
  • Indianica

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Anonym skrev 2012-03-29 11:38:05 följande:
    Om du är säker på att det aldrig kommer komma fram, så ljug.
    För precis som du säger sjäv så är chansen näst intill obefintlig att du får jobbet om de får reda på sanningen.

Men att du var utomlands hjälper ju inte luckan i CV:t. Vad gjorde du utomlands liksom? Jobb eller plugg i utlandet är ju lika mycket merit som jobb eller plugg i sverige så det ska ju i allra högsta grad med ändå. Om du utelämnar det och säger att du var tex i USA då så kommer de ju undra om du bara slappade dessa 5 år i usa, om du inte har någon jobbmerit därifån. 5 års lucka i utlandet är lika illa som 5 års lucka i sverige.
    Jag pluggade tex tre års kandidatexamen i usa men skulle jag utelämna det bara för att det inte var i sverige så skulle jag ta bort den viktigaste komponenten i mitt CV. Och säger du att du bara lallade runt i olika länder i 5 år så kommer de undra vad du är för drömmare. ett år ok, men inte 5.

Jag skulle sagt att jag varit sjuk eller något. Eller att du ängnade dig åt att skriva en bok men att den inte blev publicerad haha

Men hur kan du vara så säker på att de inte kommer kolla brottsregistret? Hörde senast idag på ekot att de blir allt vanligare att man kollar upp folks brottsregister innan anställning. Bra tycker jag.
    Man kan ju t ex säga att man var hemmafru utomlands, inte så hög status i Sverige, men kanske bättre än att man suttit inne för dråp???
    Sedan vet jag inte om det är positivt att "bara" fläckfria ska få chans att få ett arbete, vilket kan bli en konsekvens av att alltid kika på belastningsregistret.
  • Indianica
    Anonym skrev 2012-03-29 15:30:49 följande:
    Du kan inte säga att du suttit inne, men undvika att svara på anledningen till det?
    Fast det känns ju inte heller som så bra...tycker jag. Vem vågar anställa någon som säger "Jag har suttit inne i 6 år för dråp" och sedan vägrar svara på följdfrågor??? Sex år är lång tid och ett hårt straff, det kan skapa obehagliga fantasier hos den som intervjuar om man vägrar prata om det öht.
  • Indianica
    Anonym (säg jobb) skrev 2012-03-29 14:29:18 följande:
    Vi snackade om detta precis idag på jobbcenter och man ska inte säga detta utan bara säga vad man gjort för ''jobb'' där inne.
    Typ när man sitter inne i många år så jobbar man också för något.
    Det kom vi fram till.
    Så man ska inte säga att man suttit inne utan man har jobbat.   
    Vad menar du? Ska man säga att man jobbat med något på fängelset? Typ "Jag satt inne i sex år och under fängelsetraffet jobbade jag med att tillverka grytlappar"???
  • Indianica
    Anonym (säg jobb) skrev 2012-03-29 16:46:49 följande:
    NEJ utan vad man jobbade inte att ''jag satt inne och gjorde de,de,de''
    Fast det kan ju också bli konstigt av flera orsaker, t ex varför jobbar en utbildad socionom i hela sex år med att t ex vika tvätt vad det nu kan finnas för arbetsuppgifter på ett fängelse? Dessutom lär ju referenser ifrån ett yrke man haft i hela sex år leda till efterfrågan på referenser och den som är referens kan väl knappast mörka att arbetsplatsen är på ett fängelse? Kan ju bli väldigt obekvämt om det kommer en referens ifrån typ Hinsebergs kvinnofängelse där det står att man typ snickrat fågelhoklar. Det om något kan ju väcka frågetecken.
Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!