• Anonym

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Anonym skrev 2012-03-29 13:58:46 följande:
    I min värld så har vi en arbetsmarknad i Sverige i dag som börjar likna kamelen och nålsögat. Att som fd brottsling tänka sig att man ska få möjlighet att rehabiliteras och få arbete känns nästan övermaga? Så många som blir utsparkade i kylan fast de inte gjort en fluga förnär.............

Ja, tyvärr har du rätt.

Och när man kastar ut folk i kylan så ökar brottsligheten och våldet i samhället.
    Då svarar man med hårdare tag och symptombehandling, istället för att se till orsaken.

Vi får det samhälle vi förtjänar, men vad händer med våra barn när dom växer upp.
    Den tanken skrämmer mig.      
  • Anonym
    Anonym (Va?) skrev 2012-03-28 22:04:45 följande:
    Som sagt så vet jag inte vad jag ska göra... jag ska verkligen fundera.. tack för alla era tankar...

Men OM jag väljer att ljuga en vit lögn och de senare upptäcker det.. kan jag bli uppsagd då eller kanske rent av anmäld till polis?

Jag har aldrig gjort något kriminellt före eller efter denna händelse....   
    Uppsagd ja.
    Polisnmäld? Nej, vad skulle du bli polisanmäld för? Det är inte olagligt att ljuga.  
  • Anonym

Du kan inte säga att du suttit inne, men undvika att svara på anledningen till det?

• Anonym
    Anonym (Va?) skrev 2012-03-28 18:58:02 följande:
    Hur ska jag göra??

Jag har sökt ett jobb som jag gärna vill ha.... jag är nu kallad på intervju nästa vecka.....superkul.... Jobbet är som socialsekreterare och jag är utbildad socionom... har dock aldrig jobbat som det, fick examen 2009... har haft ströjobb här o där sedan dess... samt småkurser via AF....

MEN

Jag satt inne för dråp under åren 1999-2005....och har därför ett stort hål i mitt CV som de garanterat kommer att fråga om...

VAD SKA JAG SÄGA??

Sanningen eller ska jag ljuga och säga att jag ex varit utomlands? Vad tycker du?         
    Säg sanningen!
  • Anonym

Nej säg inget om dråpet. Du skulle ju kunna säga att du rest och jobbat som volontär, bodde utomlands och sen säga "som det är" att du faktiskt var arbetslös Glad en tid. Men säg inget om dråpet. Det är nog ingen som berättar om droger, när de vart deprimerade osv. Själv ändrar jag lite på datum och fyller ut eventuella luckor.. man kan ju plusa till och ta bort lite. Inget de kollar upp. Du skulle ju även kunna säga att du var "hemmafru", trött efter studierna och gick strökurser typ på folkhögskola, kanske språk? Eller att du gravid i flera omgångar men tyvärr fick missfall.. Inte vet jag!

Men tog du din socionomexamen innan du hamna i fängelse?   

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-29 16:20:15 följande:
    Nej säg inget om dråpet. Du skulle ju kunna säga att du rest och jobbat som volontär, bodde utomlands och sen säga "som det är" att du faktiskt var arbetslös Glad en tid. Men säg inget om dråpet. Det är nog ingen som berättar om droger, när de vart deprimerade osv. Själv ändrar jag lite på datum och fyller ut eventuella luckor.. man kan ju plusa till och ta bort lite. Inget de kollar upp. Du skulle ju även kunna säga att du var "hemmafru", trött efter studierna och gick strökurser typ på folkhögskola, kanske språk? Eller att du gravid i flera omgångar men tyvärr fick missfall.. Inte vet jag!

Men tog du din socionomexamen innan du hamna i fängelse?   

Hon tog den eterråt, det står i ts...
  • Anonym
    nokz skrev 2012-03-29 15:20:32 följande:
    Om du säger sanningen och förklarar är det garanterat mycket bättre än om de komme fram senare, för det lär ju inte vara omöjligt för dom att kolla upp

Varför skulle det komma upp? Och varför skulle de vilja kolla upp en anställd utan anledning, om de redan anställt den? Tror inte många arbetsgivare sitter och kollar upp sina anställda om allt är som det ska och den anställde sköter sina jobb. Låter inte realistiskt en arbetsgivare skulle börja spekulera och vara nyfiken kolla upp.. Nej..
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-29 16:21:50 följande:

Hon tog den eterråt, det står i ts...

Ok tack, läste för fort.. :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-29 15:30:49 följande:
    Du kan inte säga att du suttit inne, men undvika att svara på anledningen till det?

Då låter det ju bara ännu mer misstänksamt, som verkligen kan få någon att fundera. Då är det bättre inte säga något.
Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!