• 3 barns mamma84

    Smärtlindring under förlossningen

    Det är en djungel PRECIS som när man ska köpa första barnvagnen men nu handlar detta om djungeln om SMÄRTLINDRINSMETODER och vad du ska ta och vad du inte ska ta och vad hjälper och vad hjälper inte det är något vi igentligen aldrig kommer att förstå.
    Ska man ta naturliga sättet utan medicinska eller med ?
    Man avgör allt självFlört vad det än blir så blir det bebis.    
    Så jag tänkte lägga in några saker till er som väntar första eller 10:e barn man kan aldrig få nog på detta vilket fall som hällst.  

    Icke-medicinsk smärtlindring:


    1. TENS-apparat. Elektrodplattor fästs mot den kroppsdel som smärtar för att stimuleras hudnära nerver med en svag elektrisk ström. Genom att aktivera beröringsnerver och/eller muskelnerver stimuleras kroppens egna smärtlindringssystem. Smärtsignalerna filtreras delvis bort av dessa smärtlindrande system och man upplever mindre smärta.

    2. Massage. Frisätter kroppens endorfiner.

    3. Värme kontra kyla. Uppvärmda vetekuddar som kan varvas med is­bitar i påsar som lindats i handduk.

    4. Duscha/bada. Men inte om fostervattnet gått.

    5. Rörelse. I senare fas av förlossningen, i början ska du vila.

    6. Akupunktur/akupressur. Kan ges när som helst under ­förlossningen.

    7. Sterila kvaddlar. Sterilt vatten injiceras, de ger en brännande smärta som varar under kort tid, men framför allt ökar de produktionen av endorfiner, smärtlindringen sitter i 1–2 timmar.

    8. Mat och dryck. Jo, faktiskt! Att äta ger jämnare blodsocker som ökar toleransen för smärta. Obs, drick inte bara vatten, du behöver även salter och socker. 

      


    Medicinsk smärtlindring:

    1. Paracetamol. Finns i Alvedon och Panodil – ta 1–2 tabletter var sjätte timme. (Obs! Undvik Ipren, Treo och Bamyl.)

    2. Morfin. För att få sova en stund eller i vid igångsättning om en så kallad ballong ska monteras för att vidga livmodermunnen. Ges när man säkert vet att barnet snart är ute.

    3. Lustgas. Används vid 80 procent av alla förlossningar, har fördelen att du och din partner kan styra själv.

    4. Ryggbedövning, vanligast är epidural. Bör läggas när värkarbetet är igång ordentligt för att inte hämma värkarna eftersom de kan ha effekten att förlossningen blir mer utdragen, verkar i 1–2 timmar.

    5. Livmoderbedövning. Så kallad PCB eller Västerviksmetoden är en lokalbedövning som inte är så vanlig men kan användas om förlossningen går snabbt.

    6. Bäckenbottenbedövning. Läggs först när du kommit till krystvärkar, men kan göra det svårare att känna krystvärkreflexerna.
     


       
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Svar på tråden Smärtlindring under förlossningen
  • Humhum

    Här kommer min erfarenhet
    Akupunktur, fick inte det sittandes i sängen utan i fåtölj. I princip alla nålar lossnade innan jag kravlat mig tillbaka i sängen.
    Duscha, skönt men funkade inte när värkarna kom igång.
    Lustgas, ingen aning! Visade sig efteråt att den var trasig och inte fungerade alls.
    Ryggbedövning, kändes kanon i ca 30 minuter sedan släppte den. Tyvärr, troligtvis, med följd att jag fick kateter efteråt för att tömma blåsan. Ingen bedövning för katetern, vilket var värre än ingen bedövning under förlossningen, i alla fall för mig!
    Andra förlossningen blev snitt med ryggbedövning vilket gick bra förutom att narkosläkaren efter en timme byttes ut till en mer erfaren som träffade rätt på första försöket. Ingen kateter eller problem efteråt.

  • turpis

    Duscha får man visst göra fast vattnet har gått! Ville bara säga det, synd om folk missar denna förträffliga smärtlindring :).

  • Meja2011

    Ja duscha får man, det är bada man inte får;)
    V-viks metoden har jag hört ska vara skit bra, men tyvärr lärs den inte ut längre, och det är inte många som kan den:/ jag bad om den under min fl men ingen som kunde ge den var där( ändå bor jag i Västervik där medtoden föddes) lustgas och sterila kvaddlar var för mig super. Ville ha Eda, men narkosläkaren hade inte tillräckligt långa nålar(?) :/

  • Colisa
    Meja2011 skrev 2012-04-06 20:49:34 följande:
    Ja duscha får man, det är bada man inte får;)
    Jo, man får bada också! Kanske inte ute i sjön men i badkaret på förlossningen!

    Tror det är lite olika vad som gäller på olika ställen, jag fick t ex en sovdos morfin när det var långt kvar (tog lite längre än beräknat visserligen, men det var ingen som trodde att det snart skulle vara klart). Fast den funkade dåligt, jag vaknade ju av varenda värk ändå och det var jobbigare att nätt och jämnt hinna somna om igen än att vara vaken konstant.
  • Janniiique

    Bäckenbottenbedövning, gör den nån nytta då just huvudet ska komma ut, för det hade jag mest jobbigt med, värkarbetet gick bra. och får man ta epidural och bäckenbottens eller?

  • AllaHemma

    Akupunktur och bad is da shit!

    Epidural är det absolut värsta  jag genomlidit och kommer aldrig någonsin utsätta mig för det igen.


    Livet är det som händer medan vi väntar på att det ska börja
  • Janniiique

    edan tyckte jag inte gjorde alls ont att ta eller var obehaglig på nåt sätt, och tyckte den fungerade, jag var bra bedövad. men så olika det kan vara :)

  • AllaHemma
    Janniiique skrev 2012-05-24 18:39:55 följande:
    edan tyckte jag inte gjorde alls ont att ta eller var obehaglig på nåt sätt, och tyckte den fungerade, jag var bra bedövad. men så olika det kan vara :)
    Ja det är verkligen jätteolika! Jag har kompisar som varit jättenöjda med den och använt sig av den under flera förlossningar.

    Jag tyckte det var så obehagligt att inte känna vad kroppen ville när krystvärkarna kom. Barnmorskan fick säga till när jag skulle krysta.
    Sen fick jag nån typ av allergisk reaktion på den så benen domnade bort och började klia nåt fruktansvärt! Kliade tills det började blöda.
    Jag fick ont i ryggen på det ställe de satt bedövningen och den smärtan satt i i flera år efteråt.

    Visst fick jag smärtlindring av den, men jag fick ingen "känsla" i förlossningen och priset fick jag betala i att i flera år ha ont i ryggen samt att jag gick sönder oerhört mycket pga att jag inte jobbade med värkarna.
    Livet är det som händer medan vi väntar på att det ska börja
  • Janniiique

    Men du kanske fick för mkt värkstimulerande så det var därför du inte kände krystvärkarna.
    Så var det med min förlossning, kände inte heller av krystvärkarna, men dem fick då sänka dosen och då kom allt i gång. 

Svar på tråden Smärtlindring under förlossningen