• Anonym

Du som jobbat som kriminalvårdare (kvinna) Sem vik!

Hej!
    Vill veta er erfarenhet av att jobba som kriminalvårdare på en anstalt under tex en sommar eller bara allmänt.
    Står och väger mellan två jobb i sommar nämligen och vill veta lite vad ni som jobbat på anstalt tycker det har varit o så? skulle vara tacksam för lite svar och tips! 

mvh 
  • Svar på tråden Du som jobbat som kriminalvårdare (kvinna) Sem vik!
  • Anonym (hej)

Är det på anstalt eller häkte du ska jobba? Och är det för män eller kvinnor :) ?

• Anonym

Jag ska i sådana fall jobba på en anstalt, det är väl män skulle jag tro enbart, inget hört att det finns kvinnor där iaf :)

• Anonym (hej)

Det finns inga anstalter med både män och kvinnor så då är det bara män :)

Jag har inte jobbat som kriminalvårdare men jag har där emot suttit på en anstalt (dock kvinnoanstalt) ganska länge och delar gärna mina synpunkter. Pratade mycket med kriminalvårdarna också så man lär sig ju en del :)

Man ska nog tycka om sitt jobb om man arbetar som kriminalvårdare för sura KV är inte att föredra för de intagna. Annars, var dig själv bara och lyssna på de intagna (inom vissa gränser såklart).

Beror ju också på vilken säkerhetsklass du ska arbeta på och vad för "sorts" intagna där är men jag satt på Hinseberg och det är C-klass. Det strängaste för kvinnor med andra ord. För oss var det viktigt att man kunde skämta med personalen precis som det var viktigt att de kunde skämta tillbaka med oss.

Sommarvikarier är dessutom att föredra för intagna ska du veta. Kul att äntligen få se lite nytt folk och inte bara alla gamla godingar. Jag säger Go for it!

Hade jag aldrig suttit inne själv så hade jag lätt arbetat som kriminalvårdare :)

• Anonym

Jag arbetar sen 13 år som kriminalvårdare på kvinnoanstalt och har fullkomligt älskat mitt jobb från första dagen! Skulle inte vilja jobba med män på en anstalt med hög säkerhet, men där jag jobbar är det "lagom" med utmaningar.
    Varför inte prova? Gillar du det öppnar sig en mängd tillfällen till arbete i framtiden! 

• Anonym

Jag ska i sådana fall jobba på en klass D anstalt, har sökt förr förra året nämligen men kom inte in på intervju eller något sådant men i igår, rakt in på intervju och  idag sa de att de gärna ville ha mig, jag älskar utmaningar och har ju jobbat på förskola i 5 år men vill ha något som är lite mer "att ta i" så att säga, sånt som kan vara problematiskt som jag gärna tycker är kul, provade 2010 att jobba på behandligshem för ungdomar...jag är ju väldigt social av mig och är alltid glad! lätt att lyssa på folk och skämtar mkt...så det sår ju mellan detta och ett jobb som jag jobbat på tidigare, en gruppbostad, grejen 'r ju att jag blir konventerad inom kommunen i juli om jag tar kommunalt vilket egentligen inte spelar någon roll jag jag ska plugga i höst som jag tänkt för att gå högskola till våren sen...men ändå...är ju inte så himla lätt att få chansen att komma o få ett sådant "tufft" jobb...skönt att läsa en som varit intagen! det tar jag gärna med mig och funderar över! samtidigt som man kan bli lite pirrig om HUR det ska gå, har ju tre barn och miin man är ju lite oroli SÅKLART om jag tar det jobbet...skriv mer alla!

• Anonym

nej det var visst säkerhetsklass C

• Anonym

någon mer med lite tips/erfarenhet?

• Anonym (M)

Jag arbetar som vårdare på en klass 1 anstalt (A, B, C osv är borttaget o numera är det 1, 2, 3 som gäller), o jag har även jobbat på en öppen anstalt tidigare.
    Det roligaste med jobbet, tycker jag, är att ingen dag är den andra lik! Man möter nya utmaningar varje dag, o man möter många olika människor från olika kulturer.
    Man får inte vara naiv - då blir man lätt manipulerad!
    Säkerhetstänk är A o O!
    Utöver det så är det är väldigt roligt arbete, o även om du inte väljer att fortsätta din karriär inom Kriminalvården efter sommaren så tror jag att du har lärt dig en hel massa nytt, o är en hel del erfarenheter rikare!

• Anonym

kan det vara em bra merit att bära med sig och är det lätt att komma in och jobba som kriminalvårdare egentligen?

Svar på tråden Du som jobbat som kriminalvårdare (kvinna) Sem vik!