• Gaytjej

Ungefär hur länge hade ditt barn stl 104?

Åh, det är så svårt det här med säsongskläder på oemotståndlig rea... Kommer knodden ha vuxit i eller förbi dem tills dess att det är dags att använda dem?!

Vi har en liten kille på två år och 1 månad, han väger knappt 13 kg och har just lämnat stl 86 och gått in på stl 92. 

Vad tror ni om hans utsikter att pricka in stl 104 under vintertid...? =) 

Hur länge har era barn haft stl 104? Förstår jag kurvan rätt så brukar den väl i alla fall plana ut så att de använder kläderna 'längre och längre'? Eller..? 

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Svar på tråden Ungefär hur länge hade ditt barn stl 104?
  • Cazza

Min tjej är 2 år, 8 mån och har precis börjat använda lite 104. Hon är 96 cm och väger 13 kg nu.

• cosinus

Jadu, hur länge de kunnat ha 104, det är nog något år eller så.

Jag har barn som växer långsamt så här hoppas inga storlekar över från en vinter till en annan utom på möjligen skor men det är inte alltid det heller.

Dottern var 5 år när hon var 104 och hon kunde nog ha det minst ett år.
    Lillebror var 4 år vid samma ålder och han kunde nog också ha kläderna ungefär ett år.
    Mindre lillebror är 4 år nu och har strl 92-98. Har fått en tröja i strl 104 för att den inte fanns i mindre och den viker jag upp ärmarna på kanske 3 cm. Skulle tro att han kan ha den 3 år eller så :)

• skogsvitter

Kan säga att från 92 till 104 är ju väldigt mycket, tog 2 år för min dotter att gå från 92 till 104! Du har ju en hel storlek däremellan också vet du, 98. Om han precis nu har börjat kunna ha 92 så känns det mycket avlägset med 104. De växer ju som sagt långsammare nu, kurvan planar ut. Så jag skulle nog inte räkna med att han helt hoppar flera storlekar i bara till nästa vinter. I ditt läge skulle jag snarast räkna med 92 för vinteroverall om han just börjat använda det, eller eventuellt 98 om han växer snabbt.

• daimstrut

Håller med skogsvitter, tror 98 kommer passa eller faktiskt 92 då overaller ofta är stora. Min tjej har haft 92 på overall från Reima och Troll i vinter. Då har hon haft 98/104 på vanliga kläder och är tre år och nu ca 96 cm.

• cosinus
    daimstrut skrev 2012-03-29 15:02:33 följande:
    Håller med skogsvitter, tror 98 kommer passa eller faktiskt 92 då overaller ofta är stora. Min tjej har haft 92 på overall från Reima och Troll i vinter. Då har hon haft 98/104 på vanliga kläder och är tre år och nu ca 96 cm.
    Men det beror till stor del på hur långa ben barnet har. Jag som har barn som ligger minst en storlek över på benen i förhållande till överkroppen måste gå upp i storlek på overaller för annars kan de inte sätta sig över en snowracer eller spännas fast i bilen utan att overallen tar stopp i banden under skorna (och ja jag veeeeeet att de inte ska ha overall i bilen, men ni förstår principen)

Min 4-åring är 94 cm lång och har haft en overall i strl 104 i år (gneis) och det är ännu värre med reima. Dottern som var 79 cm lång i dec har en reima i strl 86 och den är precis i benen nu (men så klart väldigt rymlig i överkroppen). Dottern som är 122 cm lång har tvådelat för det mesta och det är smidigt för då kan jag köpa 2 nummer större byxor än jacka (116/128) men till småttingar vill jag ha overall.
  • AW76

Min dotter har haft 104 länge. Hon började med dubbelstorleken 98/104 när hon var dryga 2 år (i enkelstorlek hade hon då 98) Kommer inte exakt ihåg när hon började med enkel 104, men hon har det fortfarande iallafall. 4 år och ca 102 cm är hon nu. Hade 104 i vinteroverallen t.ex.

I sommarens plagg blir det nog en del 110, men som sagt så verkar 104 funka ett bra tag till. Hon hatar dessutom när plagg är för stora och lösa så.. 

• Konvaljen

Min dotter är 4,5 år och väger kring 15 kg. Hon har haft 104 ett år och det passar fortfarande, åtminstone hyfsat. Tycker att det är den storleken hon använt längst.

• Konvaljen

Kan tillägga att hon hade det även förra våren och vi köpte då vinterkläderna på rea och valde strl 104. De satt perfekt i vintras!

Svar på tråden Ungefär hur länge hade ditt barn stl 104?