"En blomma i Afrikas öken, Dirie, Waris. Hon är född i Somalia, i en nomadfamilj vars vardag i mycket präglades av traditionalla muslimska värderingar. När hon var tolv skulle hon giftas bort med en för henne okänd sextioårig man. Hon flydde då till Mogadishu och lyckades ta sig vidare till London där hon fick arbete som oavlönad piga hos en farbror, den somaliske ambassadören. I London "upptäcktes" hon som fotomodell och inledde en sagolik karriär som toppmodell med hela den rika världen som arbetsfält.
Waris Dirie är bosatt i New York. Hon arbetar fortfarande som fotomodell men är också s k human rights ambassadör vid FN
"Inte utan min dotter" av Betty Mamoody, boken bakom en känd film, handlar om en kvinna som har en iransk man sedan ett par år och bor i USA. Hon åker på semester med honom och dottern och då förändras allt.
Några jag betällt som jag hört ska vara bra är:
"Bakom stängda dörrar" av Kristina Hansen, "Bakom stängda dörrar lever 14-åriga Kristina, med myndigheternas goda minne, hos sin far. Kristina är sin pappas ovigda flickhustru. Hon föder honom två barn. Det hände i en svensk storstad. Ingen såg vad som pågick under fyra år. För att de inte vågade se?"
"Vem hör mina tårar?" av Fauziya Kassindja "När Fauziya är sjutton år dör hennes far, och Fauziya gifts bort med en gammal man som redan har tre hustrur. När Fauziya görs beredd för könsstympning flyr hon och hamnar så småningom i USA. I USA hade Fauziya väntat sig asyl och ett liv i frihet, men istället fängslas hon"
"Nattens barn" av Tracy Lords, ?Tolvåriga Nora Kuzma kom till södra Kalifornien med sin mamma och tre systrar på jakt efter ett stadgat liv. Men åratal av sexuella övergrepp och likgiltiga föräldrar drev henne ut på gatorna i Hollywood och raka vägen till en agentur för nakenmodeller. I kampen för att överleva antog hon namnet Traci Lords och vek ut sig i Penthouse. Vid femton års ålder var hon en världsberömd porrdrottning som drunknade i ett hav av sex, droger och lögner, tills FBI slog till mot hennes hem bara några dagar efter hennes artonde födelsedag. Nattens barn är den starka, ocensurerade och inspirerande historien om en ung flicka som slöt fred med sitt förflutna, övervann omöjliga odds och blev en framgångsrik skådespelerska och skivartist.