N4thali3 skrev 2012-03-30 15:18:19 följande:
Jag har absolut kontrollbehov i vardagen. Det är jag mycket medveten om. Jag är krävande och jobbig till och fråm. Men det har inget med snusandet att göra. Jag vill att han slutar snusa för att det inte är hälsosamt, för att jag hellre ser att vi lägger ner pengarna på en fin resa ihop, kläder till oss, mysiga middagar eller något som ger oss glädje tillsammans. Jag tycker att min man är precis så som jag vill att han ska vara och även fast jag klagar, gnäller och "ändrar" och "påverkar" honom så betyder det inte att han inte är som jag vill att han ska vara..
Och i det stora hela så bestämmer jag inte över honom, vi bestämmer tillsammans...
I min värld är det stor skillnad om man snusar upp "familjens guldkantspengar" eller om man snusar och faktiskt har råd att göra det. Den skillnaden kan väl du också se? Att bara sluta snusa av den anledningen att partnern TYCKER det, för att det är äckligt eller ohälsosamt eller whatever är inte rätt. Man är sin egen individ och person och man har det yttersta ansvaret för sig själv och sina val, Dem ska ingen annan göra åt en.
MEN, är det som du säger, att ni egentligen inte har råd, så sätter han ju sina behov framför familjens och då kvittar det ju egentligen vad dessa pengar går till för hans räkning, de finns inte och ska gå till familjens behov.