• Anonym

snusproblem...

Min man har snusat sedan några år tillbaka (ca 3 år). Och till och från det senaste året. Han upplever snusandet som "en skön sak". Det är helt enkelt skönt med snus under läppen. Han förbrukar en dosa på två dagar.
    Jag upplever snusandet som en äcklig och ohygienisk sak. Jag mår illa av tanken och lukten. Det ser ofräscht ut, luktar illa, färgar tänderna, och kan leda till cancer (osäker!? har hört det iallafall). Framförallt så är det dyrt och onödigt också. Vi ska ha barn om några månader och jag tycker även att föräldrar som snusar är sämre förebilder. Hur ska vi nu kunna motivera för våra barn att inte snusa?         
    Min man har nu varit snusfri i två hela veckor. Bortsett ifrån någon enstaka snus som han har smygtagit på jobbet. Är det rätt av mig att vilja att han slutar snusa? Eller borde jag bara hålla mina åsikter för mig själv och låta honom snusa på? Att stå ut med honom när han inte har snus är nog mer plågsamt för mig än vad det är för honom..
    Någon i samma situation??                                  

• Svar på tråden snusproblem...
  • Anonym

Tänk om han börjar tycka att saker du gör är ofräscha och gör dig till en sämre förebild för dina barn - skulle du sluta med dom sakerna då?

• Pettersson

Tippsa honom om Kungssnus som säljer snussattser som man gör själv då kostar snuset under 10kr/ dosan. Man får inte cancer av snus.

• sär skriven

Snusproblem ja. Men problemet ligger hos dej och ditt kontrollbehov, och inte hos din man som ju faktiskt är en egen individ. Du kan inte bestämma över honom, han bestämmer över sig själv.

Seriöst, jag avskyr såna här "hur ska jag få min man att bli den JAG vill att han ska vara"-trådar. KRÄKS. 

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Sanningsdan

Har samma problem ts. Min man snusar minst en dosa om dagen. Kostar minst 1600 i månaden! En helt horribel summa för en fattig trebarnsfamilj. Så gå och gräv ner er ni som säger att det handlar om kontrollbehov hos partnern. För mej handlar det bara om att jag vill att kläder till barnen och mat på bordet prioriteras högre än nikotin. Tyvärr så har han noll motivation och lika lite karaktär så det lär aldrig hända att han slutar. (Göra eget snus, provat men duger inte)

Jag vet inte hur jag ska kunna nå fram till honom och få honom att förstå på riktigt att det inte är rätt att vi lägger 20 000 per år på snus samtidigt som vi inte har råd att åka på semester. Tips, någon?

• N4thali3
    Sanningsdan skrev 2012-03-30 08:57:42 följande:
    Har samma problem ts. Min man snusar minst en dosa om dagen. Kostar minst 1600 i månaden! En helt horribel summa för en fattig trebarnsfamilj. Så gå och gräv ner er ni som säger att det handlar om kontrollbehov hos partnern. För mej handlar det bara om att jag vill att kläder till barnen och mat på bordet prioriteras högre än nikotin. Tyvärr så har han noll motivation och lika lite karaktär så det lär aldrig hända att han slutar. (Göra eget snus, provat men duger inte)

Jag vet inte hur jag ska kunna nå fram till honom och få honom att förstå på riktigt att det inte är rätt att vi lägger 20 000 per år på snus samtidigt som vi inte har råd att åka på semester. Tips, någon?

Instämmer helt. Vi har det kanske inte ekonomiskt svårt men oavsett så sparar man ju hellre pengarna och gör något kul tillsammans med familjen för dom. Jag skulle seriöst hellre se att vi sparade snuspengarna och att han i slutet på året fick välja vad vi som familj ska lägga pengarna på. Som exempelvis en resa med familjen eller liknande?
    Min fina man försöker och kämpar.. Han snusar papper för tillfället men det är jätte jobbigt..
    Har hört att Onico (nikotinfritt) ska va bra men vi vill ju få bort vanan att ha något under läppen och onico är lika dyrt.   
  • N4thali3
    Anonym skrev 2012-03-29 23:17:18 följande:
    Tänk om han börjar tycka att saker du gör är ofräscha och gör dig till en sämre förebild för dina barn - skulle du sluta med dom sakerna då?
    Absolut. Och om inte så skulle vi finna en lösning som passar oss båda!
  • N4thali3
    sär skriven skrev 2012-03-30 00:03:22 följande:
    Snusproblem ja. Men problemet ligger hos dej och ditt kontrollbehov, och inte hos din man som ju faktiskt är en egen individ. Du kan inte bestämma över honom, han bestämmer över sig själv.

Seriöst, jag avskyr såna här "hur ska jag få min man att bli den JAG vill att han ska vara"-trådar. KRÄKS. 

Jag har absolut kontrollbehov i vardagen. Det är jag mycket medveten om. Jag är krävande och jobbig till och fråm. Men det har inget med snusandet att göra. Jag vill att han slutar snusa för att det inte är hälsosamt, för att jag hellre ser att vi lägger ner pengarna på en fin resa ihop, kläder till oss, mysiga middagar eller något som ger oss glädje tillsammans. Jag tycker att min man är precis så som jag vill att han ska vara och även fast jag klagar, gnäller och "ändrar" och "påverkar" honom så betyder det inte att han inte är som jag vill att han ska vara..
    Och i det stora hela så bestämmer jag inte över honom, vi bestämmer tillsammans...   
  • Lillafrökenfräken

En bra vecka ligger sambons snuskonsumtion på en stock i veckan (ca 1,5 dosa/dag), en dålig vecka (stress, sjukdom etc) är vi uppe i två dosor om dagen. Han vet att jag inte gillar det, jag vet vad jag gav mig in på när vi blev tillsammans för 10 år sen. Jag har sett honom utan snus och det är en så pass o-rolig syn att jag inte tänker lägga mig i hans snusande helt enkelt. Han har snusat i åtminstone 20 år, plus lite till. Men, nu börjar även han i alla fall fundera i banorna att minska snusandet då det är så satans dyrt numera.

• sär skriven
    N4thali3 skrev 2012-03-30 15:18:19 följande:

Jag har absolut kontrollbehov i vardagen. Det är jag mycket medveten om. Jag är krävande och jobbig till och fråm. Men det har inget med snusandet att göra. Jag vill att han slutar snusa för att det inte är hälsosamt, för att jag hellre ser att vi lägger ner pengarna på en fin resa ihop, kläder till oss, mysiga middagar eller något som ger oss glädje tillsammans. Jag tycker att min man är precis så som jag vill att han ska vara och även fast jag klagar, gnäller och "ändrar" och "påverkar" honom så betyder det inte att han inte är som jag vill att han ska vara..
    Och i det stora hela så bestämmer jag inte över honom, vi bestämmer tillsammans...   
    I min värld är det stor skillnad om man snusar upp "familjens guldkantspengar" eller om man snusar och faktiskt har råd att göra det. Den skillnaden kan väl du också se? Att bara sluta snusa av den anledningen att partnern TYCKER det, för att det är äckligt eller ohälsosamt eller whatever är inte rätt. Man är sin egen individ och person och man har det yttersta ansvaret för sig själv och sina val, Dem ska ingen annan göra åt en.

MEN, är det som du säger, att ni egentligen inte har råd, så sätter han ju sina behov framför familjens och då kvittar det ju egentligen vad dessa pengar går till för hans räkning, de finns inte och ska gå till familjens behov. 
  • sär skriven
    Lillafrökenfräken skrev 2012-03-30 15:20:47 följande:
    En bra vecka ligger sambons snuskonsumtion på en stock i veckan (ca 1,5 dosa/dag), en dålig vecka (stress, sjukdom etc) är vi uppe i två dosor om dagen. Han vet att jag inte gillar det, jag vet vad jag gav mig in på när vi blev tillsammans för 10 år sen. Jag har sett honom utan snus och det är en så pass o-rolig syn att jag inte tänker lägga mig i hans snusande helt enkelt. Han har snusat i åtminstone 20 år, plus lite till. Men, nu börjar även han i alla fall fundera i banorna att minska snusandet då det är så satans dyrt numera.

:-O Det är en jävla massa snus.

Jag slutade röka och gick över till snus, jag tror det går en portionsdosa i veckan ungefär.  
  • Lillafrökenfräken
    sär skriven skrev 2012-03-30 15:23:07 följande:
    :-O Det är en jävla massa snus.

Jag slutade röka och gick över till snus, jag tror det går en portionsdosa i veckan ungefär.  
    Japp, det är ju det tyvärr. Och en sjuhelvetes massa pengar men det är inte förrän nu som det börjar svida även i hans tankegångar på hur mycket pengar det blir.

En riktigt bra dag så är vi nere på 1 dosa/dag, tror aldrig han under våra 10 år ihop har legat under det.
  • sär skriven
    Lillafrökenfräken skrev 2012-03-30 15:26:17 följande:
    Japp, det är ju det tyvärr. Och en sjuhelvetes massa pengar men det är inte förrän nu som det börjar svida även i hans tankegångar på hur mycket pengar det blir.

En riktigt bra dag så är vi nere på 1 dosa/dag, tror aldrig han under våra 10 år ihop har legat under det.

Dyrt är det minsann!

Det jag vänder mig emot är att partnern bestämmer å någon annans vägnar vad denne ska göra. Finns det ekonomiskt spelrum och man har frihet att göra vad man vill med en viss summa pengar tycker jag det är vidrigt att försöka ändra på partnern och förbjuda dennes vanor. Att det är ofräscht, äckligt och you name it hör liksom inte till saken, förmodligen valde man att tacka ja till att sällskapa sin partner under de premisser som fanns.  
  • Lillafrökenfräken
    sär skriven skrev 2012-03-30 15:28:48 följande:
    Dyrt är det minsann!

Det jag vänder mig emot är att partnern bestämmer å någon annans vägnar vad denne ska göra. Finns det ekonomiskt spelrum och man har frihet att göra vad man vill med en viss summa pengar tycker jag det är vidrigt att försöka ändra på partnern och förbjuda dennes vanor. Att det är ofräscht, äckligt och you name it hör liksom inte till saken, förmodligen valde man att tacka ja till att sällskapa sin partner under de premisser som fanns.  
    Absolut, jag håller med till fullo där. Det var också därför jag skrev som jag gjorde eftersom jag visste vad jag gav mig in på när vi träffades. Jag har rätt att uttrycka att jag ogillar min sambos snusande men jag har absolut inte rätt att tvinga honom att sluta snusa, det är trots allt en (än så länge) laglig drog.
  • sär skriven
    Lillafrökenfräken skrev 2012-03-30 15:32:36 följande:
    Absolut, jag håller med till fullo där. Det var också därför jag skrev som jag gjorde eftersom jag visste vad jag gav mig in på när vi träffades. Jag har rätt att uttrycka att jag ogillar min sambos snusande men jag har absolut inte rätt att tvinga honom att sluta snusa, det är trots allt en (än så länge) laglig drog.
    Glad att det finns en och annan vettig individ på FL.

Man behöver inte gilla allt ens partner gör. Att uttrycka sig som TS tycker jag är väldigt neddvärderande och förmyndande gentemot partnern och sånt får mig att se rött.

Nu ska jag göra mig i ordning för kvällen, trevlig helg!
  • mlinz

Har inte läst hela tråden, men har samma problem. Min sambo snusar drygt en dosa om dagen.
    Jag vill att vi ska spara pengar, och hållet själv på att sluta röka, men han vill inte ens försöka.

Svar på tråden snusproblem...