• N4thali3

snusproblem...

Sanningsdan skrev 2012-03-30 08:57:42 följande:
    Har samma problem ts. Min man snusar minst en dosa om dagen. Kostar minst 1600 i månaden! En helt horribel summa för en fattig trebarnsfamilj. Så gå och gräv ner er ni som säger att det handlar om kontrollbehov hos partnern. För mej handlar det bara om att jag vill att kläder till barnen och mat på bordet prioriteras högre än nikotin. Tyvärr så har han noll motivation och lika lite karaktär så det lär aldrig hända att han slutar. (Göra eget snus, provat men duger inte)

Jag vet inte hur jag ska kunna nå fram till honom och få honom att förstå på riktigt att det inte är rätt att vi lägger 20 000 per år på snus samtidigt som vi inte har råd att åka på semester. Tips, någon?

Instämmer helt. Vi har det kanske inte ekonomiskt svårt men oavsett så sparar man ju hellre pengarna och gör något kul tillsammans med familjen för dom. Jag skulle seriöst hellre se att vi sparade snuspengarna och att han i slutet på året fick välja vad vi som familj ska lägga pengarna på. Som exempelvis en resa med familjen eller liknande?
    Min fina man försöker och kämpar.. Han snusar papper för tillfället men det är jätte jobbigt..
    Har hört att Onico (nikotinfritt) ska va bra men vi vill ju få bort vanan att ha något under läppen och onico är lika dyrt.   
  • N4thali3
    Anonym skrev 2012-03-29 23:17:18 följande:
    Tänk om han börjar tycka att saker du gör är ofräscha och gör dig till en sämre förebild för dina barn - skulle du sluta med dom sakerna då?
    Absolut. Och om inte så skulle vi finna en lösning som passar oss båda!
  • N4thali3
    sär skriven skrev 2012-03-30 00:03:22 följande:
    Snusproblem ja. Men problemet ligger hos dej och ditt kontrollbehov, och inte hos din man som ju faktiskt är en egen individ. Du kan inte bestämma över honom, han bestämmer över sig själv.

Seriöst, jag avskyr såna här "hur ska jag få min man att bli den JAG vill att han ska vara"-trådar. KRÄKS. 

Jag har absolut kontrollbehov i vardagen. Det är jag mycket medveten om. Jag är krävande och jobbig till och fråm. Men det har inget med snusandet att göra. Jag vill att han slutar snusa för att det inte är hälsosamt, för att jag hellre ser att vi lägger ner pengarna på en fin resa ihop, kläder till oss, mysiga middagar eller något som ger oss glädje tillsammans. Jag tycker att min man är precis så som jag vill att han ska vara och även fast jag klagar, gnäller och "ändrar" och "påverkar" honom så betyder det inte att han inte är som jag vill att han ska vara..
    Och i det stora hela så bestämmer jag inte över honom, vi bestämmer tillsammans...   
Svar på tråden snusproblem...