• Haglez

Vilken religion dödar flest

Jag var på en intressant föreläsning häromdagen av en aktuell svensk författare som ägnat sig åt forskning inom området religioner. Han hade en knivig fråga till publiken: vilken religion har dödat flest per kapita (per anhängare)? Dvs av de som människor som dödas i världen sedan 1945: vilken religion dödar flest relativt sin storlek? (dvs hur många människor har dödats per anhängare). Det handlar om väl underbyggd forskning -han använde en databas som innehåller alla krig och konflikter av rang (någon här kanske kommer ihåg lite fler detaljer, krävs det kan jag surfa reda på dem). Kan erkänna att jag inte gissade rätt.

Totalt sett har naturligtvis kristendomen dödat flest helt enkelt för att det är den största religionen. Frågan gäller vilken religion som är överrepresenterad.

Har ingen annan avslöjat svaret innan så lägger jag ut all info om en månad (när röstningen är avslutad).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-30 12:58
    Lite mer informatin (som jag antagligen borde gett er från början):
    91% av konflikterna har inte med relgion eller livsåskådning att göra utan har "politska", kolniala, historiska eller andra motiv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-01 16:21
    Får nöja mig med 42 röster: 1:a Islam med 15 röster, 2:a Kristendom med 13 röster och 3:a Ateism med 6 röster (intresset för denna tråd har böjat svalna...). Övriga som fick röster var Judendom 4 och Hinduism 2.
    Jag var på Professor Mattias Gardell som han ger i samband men nya boken Islamofobi, som det finns många synpunkter på, se t.ex.kritiskt i DN och postivt i UNT. Om undersökningen finns lite info på SVT (se mitt inägg #22 nedan med clickbara länkar). Avslutningsvis: jag är ingen Buddist-hatare eller Gardell-anhängare.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken religion dödar flest
  • Khaleesi

Jag vänder mig mot att ateism/agnosticism tas upp som en religion, eller ens en organiserad rörelse!

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Embla
    Khaleesi skrev 2012-03-30 06:43:15 följande:
    Jag vänder mig mot att ateism/agnosticism tas upp som en religion, eller ens en organiserad rörelse!
    Ja, det borde ha stått världsåskådning istället.
  • o0Noun0o

Jag tycker också frågan är svår att svara på. Judarna är ju till exempel inte så många, och med tanke på Israel skulle jag då kanske säga "judendomen", men det blir i så fall väldigt missvisande eftersom vi talar om vad en stat gör.

Jag anser inte sionismen vara mer judisk än kristen- och egentligen anser jag den snarare varken vara judisk eller kristen.

Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
  • krompa

Kristendomen gissar jag på... Det är ju kristna(usa) som hela tiden ska ut och "skipa rättvisa" och då dör ju många...

• TobbeX

Röstar på judendomen, dock så lär de ju vara något fler än 14 miljoner..

• PetraD

Det är inte religionerna som dödar... Det är folket och de försöker på något jäkla sätt "gömma sig bakom religionen"

• Lufsan
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-29 22:59:35 följande:
    Vilken dum fråga! Det är inte religioner som dödar, det är människor som gör det. 
    Precis min tanke. Mycket korkad fråga. 
    En dag i sänder.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    o0Noun0o skrev 2012-03-30 08:41:15 följande:
    Jag tycker också frågan är svår att svara på. Judarna är ju till exempel inte så många, och med tanke på Israel skulle jag då kanske säga "judendomen", men det blir i så fall väldigt missvisande eftersom vi talar om vad en stat gör.

Jag anser inte sionismen vara mer judisk än kristen- och egentligen anser jag den snarare varken vara judisk eller kristen.
    Zionismen har GT som källa, utan GT har den ideologin inte fått något stöd av lättlurade judar och kristna. Nu är vi OT.
  • Haglez
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-29 22:59:35 följande:
    Vilken dum fråga! Det är inte religioner som dödar, det är människor som gör det. 
    Okey Folks,
    Frågan var kanske inte helt perfekt formulerad. Jag tror ändå de flesta av er förstod vad denne föreläsare ställde för fråga (som jag ville testa här på FL)

I och med att "ateism/agnostiker" kom med borde det kanska ha stått "världsåskådning" eller "livsåskådning" istället.
    Och yes visst är det människor som dödar: men ibland sker det i religionens namn eller vanligar på grund av religiösa konflikter.

Jag kan dock ge er lite mer informatin (som jag antagligen borde gett er från början):
    91% av konflikterna har inte med relgion eller livsåskådning att göra utan är "politskt", kolnialt, historiskt eller har andra motiv. Likväl, det är intressant att veta om någon religion eller livsåskådning är överrepresenterad.
Svar på tråden Vilken religion dödar flest