• Haglez

Vilken religion dödar flest

Jag var på en intressant föreläsning häromdagen av en aktuell svensk författare som ägnat sig åt forskning inom området religioner. Han hade en knivig fråga till publiken: vilken religion har dödat flest per kapita (per anhängare)? Dvs av de som människor som dödas i världen sedan 1945: vilken religion dödar flest relativt sin storlek? (dvs hur många människor har dödats per anhängare). Det handlar om väl underbyggd forskning -han använde en databas som innehåller alla krig och konflikter av rang (någon här kanske kommer ihåg lite fler detaljer, krävs det kan jag surfa reda på dem). Kan erkänna att jag inte gissade rätt.

Totalt sett har naturligtvis kristendomen dödat flest helt enkelt för att det är den största religionen. Frågan gäller vilken religion som är överrepresenterad.

Har ingen annan avslöjat svaret innan så lägger jag ut all info om en månad (när röstningen är avslutad).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-30 12:58
    Lite mer informatin (som jag antagligen borde gett er från början):
    91% av konflikterna har inte med relgion eller livsåskådning att göra utan har "politska", kolniala, historiska eller andra motiv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-01 16:21
    Får nöja mig med 42 röster: 1:a Islam med 15 röster, 2:a Kristendom med 13 röster och 3:a Ateism med 6 röster (intresset för denna tråd har böjat svalna...). Övriga som fick röster var Judendom 4 och Hinduism 2.
    Jag var på Professor Mattias Gardell som han ger i samband men nya boken Islamofobi, som det finns många synpunkter på, se t.ex.kritiskt i DN och postivt i UNT. Om undersökningen finns lite info på SVT (se mitt inägg #22 nedan med clickbara länkar). Avslutningsvis: jag är ingen Buddist-hatare eller Gardell-anhängare.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken religion dödar flest
  • Nidingbane
    Helt säker är jag inte. Men på grund av mitt eget intresse för religion och då framförallt kristendomens framväxt så tror jag att Kristendomen tyvärr vinner överlägset. I alla fall om vi nu ser till hela dess historia så tror jag kristendomen vinner överlägset. För även om det idag finns fler religioner som är expansiva, så är det i alla fall historiskt nog svårt att slå kristendomen. För den är ju trots allt sexhundra år äldre än t ex Islam, medan den t ex överlägset äldre Judendomen inte alls haft samma ambitioner som de två andra abrahamitiska religionerna Kristendom och Islam har haft.
  • Vibban01
    Nidingbane skrev 2014-07-05 19:46:30 följande:
    Helt säker är jag inte. Men på grund av mitt eget intresse för religion och då framförallt kristendomens framväxt så tror jag att Kristendomen tyvärr vinner överlägset. I alla fall om vi nu ser till hela dess historia så tror jag kristendomen vinner överlägset. För även om det idag finns fler religioner som är expansiva, så är det i alla fall historiskt nog svårt att slå kristendomen. För den är ju trots allt sexhundra år äldre än t ex Islam, medan den t ex överlägset äldre Judendomen inte alls haft samma ambitioner som de två andra abrahamitiska religionerna Kristendom och Islam har haft.
    År du blind för Bibelns ursprung och ålder
  • HerrFantasi

Och marxismen räknas inte som religion eller?

• Flash Gordon
    puss skrev 2014-07-05 19:27:46 följande:

Amerikanska högern är inte att leka med, så jag säger kristendom på den.

Nyfiken gul skrev 2014-07-05 19:28:39 följande:

Judendommen.

Var ju hur många judar som helst som dog under andra världskriget!

Det rätta svaret gavs får två år sedan ...

Att det handlar om buddisterna beror förstås på alla konflikter i Södra Asien, Sydostasien, Kina och Japan. 

• Vibban01
    HerrFantasi skrev 2014-07-05 20:19:17 följande:

Och marxismen räknas inte som religion eller?

Ateism, det är skitsamma som religion.
  • Nidingbane
    Vibban01 skrev 2014-07-05 20:04:49 följande:
    År du blind för Bibelns ursprung och ålder

Nej, jag tänker bara först och främst på alla dessa stackars hedniska folken som fick ge vika när kristendomen en gång exploaterades här i Europa. Ingen hednisk ledare blev nämligen erkänd såsom ett folks domäns världsliga ledare innan denne svurit sig trogen den kristna läran. Det är förresten det som idag kallar för kröningen med vilkets många av dagens europeiska länder såg sitt ljus. Men som dess innan föregicks av en i många fall blodig och smutsig kamp. Någonting som fick en ordentlig skjuts i och med Frankerna och Karl den store återupprättade Väst rom. Han gav sig nämligen fasiken på att han skulle omvända många av de hedniska folk som länge stört kyrkans intresse i väst sedan den romerska administrativa ledingen där fallit samman. Någonting som t ex lär ha varit ett blodbad utan dess like, men som förvisso också förde med sig att Berbernas Islam också hade hejdats vid Portier några årtionde tidigare av en annan Karl, nämligen Karl Martel Hammaren.

• Flash Gordon
    Nyfiken gul skrev 2014-07-05 20:39:01 följande:
    Varför citerar du folk och sen skriver något helt irrelevant?
    Är det rätta svaret, med förklaring, irrelevant?
  • Vibban01
    Nidingbane skrev 2014-07-05 20:38:02 följande:

Nej, jag tänker bara först och främst på alla dessa stackars hedniska folken som fick ge vika när kristendomen en gång exploaterades här i Europa. Ingen hednisk ledare blev nämligen erkänd såsom ett folks domäns världsliga ledare innan denne svurit sig trogen den kristna läran. Det är förresten det som idag kallar för kröningen med vilkets många av dagens europeiska länder såg sitt ljus. Men som dess innan föregicks av en i många fall blodig och smutsig kamp. Någonting som fick en ordentlig skjuts i och med Frankerna och Karl den store återupprättade Väst rom. Han gav sig nämligen fasiken på att han skulle omvända många av de hedniska folk som länge stört kyrkans intresse i väst sedan den romerska administrativa ledingen där fallit samman. Någonting som t ex lär ha varit ett blodbad utan dess like, men som förvisso också förde med sig att Berbernas Islam också hade hejdats vid Portier några årtionde tidigare av en annan Karl, nämligen Karl Martel Hammaren.

Intressant.

Kristenheten har mycket blod på sina händer, därför lämnade jag sv kyrkan.

• ursula
    Vibban01 skrev 2014-07-05 20:51:04 följande:
    Intressant.

Löjligt vad har svenska kyrkan  med det att göra, Säg som det är du är snål
  • Vibban01
    ursula skrev 2014-07-05 20:58:25 följande:
    Löjligt vad har svenska kyrkan  med det att göra, Säg som det är du är snål
    Du får väl understödja kristenheten om du vill, fri vilja, fritt val
  • Nidingbane
    Vibban01 skrev 2014-07-05 20:51:04 följande:
    Intressant.

Jag vill ingen något ont. Nej det är med full respekt för religionen och kristendomen som jag har försökt förstå den. Kort så vill jag bara försöka förstå något lite av varför saker och ting ser ut som det gör i Europa idag och historien är bara en liten del av den. Egentligen så finns det såsom någon skrev bara dåliga och bra människor. Något jag bara kan hoppas att dagens religioner och troende är bättre på att förstå och anamma. Utan den insikten så lär människan snart falla tillbaka i samma mönster igen.  

• Vibban01
    Nidingbane skrev 2014-07-05 21:40:52 följande:

Jag vill ingen något ont. Nej det är med full respekt för religionen och kristendomen som jag har försökt förstå den. Kort så vill jag bara försöka förstå något lite av varför saker och ting ser ut som det gör i Europa idag och historien är bara en liten del av den. Egentligen så finns det såsom någon skrev bara dåliga och bra människor. Något jag bara kan hoppas att dagens religioner och troende är bättre på att förstå och anamma. Utan den insikten så lär människan snart falla tillbaka i samma mönster igen.  

Kyrkan har redan fallit.

Det finns snälla människor lite varstans, även i religionen, älska din nästa sade en viss jude för över 2000 år sedan

• Nidingbane
    Vibban01 skrev 2014-07-05 21:57:45 följande:
    Kyrkan har redan fallit.

Det finns snälla människor lite varstans, även i religionen, älska din nästa sade en viss jude för över 2000 år sedan
    Självklart, för det var inte så att jag menade att alla troende på något sätt är några baksluga onda typer som bara slåss för sina egna religion tro läras intressen med den övertygelsen att man däri blir bättre än alla andra. Även om jag nu inte ser mig såsom troende i egentlig mening så tänker jag ofta på t ex  hur Jesus m.fl. sägs ha gjort i sådana här situationer. Accepterade inte Jesus att t ex äta med de som då sågs som Judarna fiender osv.
  • Vibban01
    Nidingbane skrev 2014-07-05 22:22:42 följande:
    Självklart, för det var inte så att jag menade att alla troende på något sätt är några baksluga onda typer som bara slåss för sina egna religion tro läras intressen med den övertygelsen att man däri blir bättre än alla andra. Även om jag nu inte ser mig såsom troende i egentlig mening så tänker jag ofta på t ex  hur Jesus m.fl. sägs ha gjort i sådana här situationer. Accepterade inte Jesus att t ex äta med de som då sågs som Judarna fiender osv.
    En sann tro älskar sin nästa.
  • Nidingbane
    Vibban01 skrev 2014-07-06 07:27:14 följande:
    En sann tro älskar sin nästa.
    Jag kan med hjärtat bara hålla med, ja i alla fall göra så gott man kan även om det kan kännas svårt ibland. Som människor så måste vi tyvärr alltid kämpa mot en inre fan såhär. Kämpa med att försöka förstå det som kan te sig nytt och ovant för oss. Något som förmodligen skiljer oss ifrån sådana personligheter som Jesus m.fl. tror jag.
  • Vibban01

(Jeremia 51:6) Fly ut ur Babylon, och för er själ i säkerhet. Låt er inte göras livlösa genom hennes missgärning. Ty detta är tiden för Jehovas hämnd. Det är en behandling som han återgäldar henne.

Somliga av de första kristna blev avfällingar och vann anhängare.
     (Apg. 20:29, 30)
    Så länge Jesu apostlar levde verkade de ?återhållande? på sådan avfällighet, men när apostlarna hade dött uppstod många så kallade kristna sekter. I våra dagar finns det hundratals motstridiga trossamfund i kristenheten.

Bibeln har förutsagt att kristenhetens prästerskap skulle framträda. Det omtalas där kollektivt som ?laglöshetens människa? och ?tillintetgörelsens son, ... vilken Herren Jesus skall undanröja ... och göra till intet genom sin närvaros tydliga framträdande?. (2 Thess. 2:3, 6?8)

• Nidingbane
    Vibban01 skrev 2014-07-06 21:18:21 följande:

(Jeremia 51:6) Fly ut ur Babylon, och för er själ i säkerhet. Låt er inte göras livlösa genom hennes missgärning. Ty detta är tiden för Jehovas hämnd. Det är en behandling som han återgäldar henne.

Somliga av de första kristna blev avfällingar och vann anhängare.
     (Apg. 20:29, 30)
    Så länge Jesu apostlar levde verkade de ?återhållande? på sådan avfällighet, men när apostlarna hade dött uppstod många så kallade kristna sekter. I våra dagar finns det hundratals motstridiga trossamfund i kristenheten.

Bibeln har förutsagt att kristenhetens prästerskap skulle framträda. Det omtalas där kollektivt som ?laglöshetens människa? och ?tillintetgörelsens son, ... vilken Herren Jesus skall undanröja ... och göra till intet genom sin närvaros tydliga framträdande?. (2 Thess. 2:3, 6?8)

Var gång någon ifrån JV svarar mig så kan inte jag låta bli att undra hur de Judekristna och Jesus egen bror Jakob såg Jesus. Jakob blev ju trots allt ledare för de Judekristna i Antiokia när Romarna förstör Jerusalem ca år 70 i det Judiska kriget 66 ? 74 e. Kr. Hur såg de Jesus? För om inte jag mins fel i det jag har läst så var det först när Paulus fick stöd av Petrus som Jesus gudomlighet kom in i bilden. För Jakob lär ju inte alls ha sett sin Jesus på samma sätt som läroungen Petrus?  

• Vibban01
    Nidingbane skrev 2014-07-06 22:47:25 följande:

Var gång någon ifrån JV svarar mig så kan inte jag låta bli att undra hur de Judekristna och Jesus egen bror Jakob såg Jesus. Jakob blev ju trots allt ledare för de Judekristna i Antiokia när Romarna förstör Jerusalem ca år 70 i det Judiska kriget 66 ? 74 e. Kr. Hur såg de Jesus? För om inte jag mins fel i det jag har läst så var det först när Paulus fick stöd av Petrus som Jesus gudomlighet kom in i bilden. För Jakob lär ju inte alls ha sett sin Jesus på samma sätt som läroungen Petrus?  

Flertalet judar blev inte kristna.

.(Matteus 26:52) Då sade Jesus till honom: ?För tillbaka ditt svärd till dess plats, ty alla som tar till svärd skall gå under genom svärd.

Jesu apostlar blev vittnen till världens intensiva hat när Jesus greps och avrättades, och de såg hur Jesus bemötte detta hat.

I Getsemane trädgård kom Jesu religiösa motståndare för att gripa honom. Petrus försökte skydda honom med ett svärd, men Jesus sade till honom: ?För tillbaka ditt svärd till dess plats, ty alla som tar till svärd skall gå under genom svärd.? (Matteus 26:52; Lukas 22:50, 51) Längre tillbaka i tiden stred israeliterna med svärd mot sina fiender.

Men nu var det annorlunda. Guds kungarike var ?ingen del av den här världen? och hade inga nationsgränser att skydda. (Johannes 18:36)
    Snart skulle Petrus bli en del av en andlig nation, vars medlemmar skulle ha sitt medborgarskap i himlen. (Galaterna 6:16; Filipperna 3:20, 21)

Därför skulle Jesu efterföljare i fortsättningen bemöta hat och förföljelse på samma sätt som Jesus hade gjort ? utan fruktan men på ett fridsamt sätt.
    De skulle med förtröstan lämna allt i Jehovas händer och förlita sig på att han skulle ge dem kraft att uthärda. (Lukas 22:42)

• Dannyboy
    CarlS skrev 2012-04-01 15:27:44 följande:

Jag har inte läst hans forskningsunderlag med jag ställer mig väldigt skeptiskt till hans resultat.

I första led kan man ju räkna uppenbara dödsoffer i religionernas namn. Israel-Palestina konflikten bör räknas dit. Stening och mördande enligt saharisk likaså. Självmordsbombningar etc etc.

Sen blir det mer luddigt. Påvens hets mot preventivmedel och alla dödsoffer det skördar bör nog räknas. Osv.

Sen har vi USA's olika krig i världen. Att räkna dem är nog nonsens.

Jag får väl läsa boken och se hur han resonerar helt enkelt.;)

Tycker mest det låter som populistiskt svamel på dålig statistisk grund. Men måste också läsa själv innan jag säger för mycket.
Svar på tråden Vilken religion dödar flest