• Haglez

Vilken religion dödar flest

Jag var på en intressant föreläsning häromdagen av en aktuell svensk författare som ägnat sig åt forskning inom området religioner. Han hade en knivig fråga till publiken: vilken religion har dödat flest per kapita (per anhängare)? Dvs av de som människor som dödas i världen sedan 1945: vilken religion dödar flest relativt sin storlek? (dvs hur många människor har dödats per anhängare). Det handlar om väl underbyggd forskning -han använde en databas som innehåller alla krig och konflikter av rang (någon här kanske kommer ihåg lite fler detaljer, krävs det kan jag surfa reda på dem). Kan erkänna att jag inte gissade rätt.

Totalt sett har naturligtvis kristendomen dödat flest helt enkelt för att det är den största religionen. Frågan gäller vilken religion som är överrepresenterad.

Har ingen annan avslöjat svaret innan så lägger jag ut all info om en månad (när röstningen är avslutad).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-30 12:58
    Lite mer informatin (som jag antagligen borde gett er från början):
    91% av konflikterna har inte med relgion eller livsåskådning att göra utan har "politska", kolniala, historiska eller andra motiv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-01 16:21
    Får nöja mig med 42 röster: 1:a Islam med 15 röster, 2:a Kristendom med 13 röster och 3:a Ateism med 6 röster (intresset för denna tråd har böjat svalna...). Övriga som fick röster var Judendom 4 och Hinduism 2.
    Jag var på Professor Mattias Gardell som han ger i samband men nya boken Islamofobi, som det finns många synpunkter på, se t.ex.kritiskt i DN och postivt i UNT. Om undersökningen finns lite info på SVT (se mitt inägg #22 nedan med clickbara länkar). Avslutningsvis: jag är ingen Buddist-hatare eller Gardell-anhängare.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken religion dödar flest
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Haglez skrev 2012-03-30 12:57:05 följande:
    Okey Folks,
    Frågan var kanske inte helt perfekt formulerad. Jag tror ändå de flesta av er förstod vad denne föreläsare ställde för fråga (som jag ville testa här på FL)

I och med att "ateism/agnostiker" kom med borde det kanska ha stått "världsåskådning" eller "livsåskådning" istället.
    Och yes visst är det människor som dödar: men ibland sker det i religionens namn eller vanligar på grund av religiösa konflikter.

Jag kan dock ge er lite mer informatin (som jag antagligen borde gett er från början):
    91% av konflikterna har inte med relgion eller livsåskådning att göra utan är "politskt", kolnialt, historiskt eller har andra motiv. Likväl, det är intressant att veta om någon religion eller livsåskådning är överrepresenterad.
    Jag förstod vad du menade men tänkte förtydliga det eftersom många och här menar jag verkligen många som inte ser skillnaden mellan religion och människor. Det skrivs ofta om muslimer som begår brott och så hänvisar man att de gör det i islamsnamn när islam i verkligheten förbjuder dessa brott.

Nej du gjorde inte fel i att ha med ateismen. Ateism ÄR en tro och idagsläge borde klassas som religion med utövare, profeter och heliga böcker.

Det sista du skrev var intressant. Jag tänker läsa mer om det. Några förslag?
  • Kjell2

Men hur tusan mäter man detta?

USA är t ex ett land utan officiell religion, i deras armé ingår mer eller mindre alla kategorier ovan, dock troligtvs en majoritet kristna. Hur räknar man där?
    Samma sak med gamla Sovjet. Ett land om officiellt var utan religion men hade en kristen historia och en salig blandning bland soldaterna?
    Eller Indien med stor del hinduer men en tydlig muslims minoritet?
    Kina - vad räknas det som?

Ett annat probelm blir när samarbetsparter i ett krig har olika religion. T ex Vietnamkriget. USA var en part och slogs tillsammans med Sydvietnamn. Hur räknas det där? På vilken religions konto landar en skjuten nord vietnames?

Vidare - hur räknas döda? Döda i ren stridshandlingar eller även sekundärdöda pga svält och sjukdomar? Många av afrikas konflikter så dödades ett begränsat antal i stridhandlingar men desto fler pga efterföljande flykting och svältkatastrofer.

Känns som att det går att få fram precis vilket resultat man vill geonm denna undersökning, framförallt som passar den smutskastningsfilosofi som författaren för närvarande gillar bäst.

• Rataxes
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-30 13:36:37 följande:
     Ateism ÄR en tro och idagsläge borde klassas som religion med utövare, profeter och heliga böcker.
    Att inte samla frimärken är en hobby och att inte spela fotboll är sportutövande.
    I suffer, therefore I am...
  • Embla
    Kjell2 skrev 2012-03-30 13:57:54 följande:

USA är t ex ett land utan officiell religion, i deras armé ingår mer eller mindre alla kategorier ovan, dock troligtvs en majoritet kristna. Hur räknar man där?
    Samma sak med gamla Sovjet. Ett land om officiellt var utan religion men hade en kristen historia och en salig blandning bland soldaterna?

Ett annat probelm blir när samarbetsparter i ett krig har olika religion. T ex Vietnamkriget. USA var en part och slogs tillsammans med Sydvietnamn. Hur räknas det där? På vilken religions konto landar en skjuten nord vietnames?

Vidare - hur räknas döda? Döda i ren stridshandlingar eller även sekundärdöda pga svält och sjukdomar? Många av afrikas konflikter så dödades ett begränsat antal i stridhandlingar men desto fler pga efterföljande flykting och svältkatastrofer.

Känns som att det går att få fram precis vilket resultat man vill geonm denna undersökning, framförallt som passar den smutskastningsfilosofi som författaren för närvarande gillar bäst.
  • o0Noun0o
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-30 11:43:32 följande:
    Zionismen har GT som källa, utan GT har den ideologin inte fått något stöd av lättlurade judar och kristna. Nu är vi OT.

Nej, inte mer än antisemitismen har Koranen som källa- det vill säga att den utan ljus kommer finna skriften motsägelsefull.

Alla tre religioner (som om du frågar mig förstås är en) varnar för en tolkning utan ljus.

Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
  • o0Noun0o
    Kjell2 skrev 2012-03-30 13:57:54 följande:

Väl skrivet!
  • o0Noun0o
    Jag förstod vad du menade men tänkte förtydliga det eftersom många och här menar jag verkligen många som inte ser skillnaden mellan religion och människor. Det skrivs ofta om muslimer som begår brott och så hänvisar man att de gör det i islamsnamn när islam i verkligheten förbjuder dessa brott.
    Absolut. Speciellt i dessa dagar...
  • Mornie Alantie
    Nej du gjorde inte fel i att ha med ateismen. Ateism ÄR en tro och idagsläge borde klassas som religion med utövare, profeter och heliga böcker.
    Hur menar du? Kan du vidareutveckla?
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Pentagram

Skall "Ateism/Agnostism" utläsas "Kommunism och/eller andra totalitära regimer utan statsreligion"? Kommuniststaterna saknar ju inte precis blod på händerna men även om de var ateistiska så skedde ju inte blodbaden i ateismens namn.

Svar på tråden Vilken religion dödar flest