Vilken religion dödar flest
Jag var på en intressant föreläsning häromdagen av en aktuell svensk författare som ägnat sig åt forskning inom området religioner. Han hade en knivig fråga till publiken: vilken religion har dödat flest per kapita (per anhängare)? Dvs av de som människor som dödas i världen sedan 1945: vilken religion dödar flest relativt sin storlek? (dvs hur många människor har dödats per anhängare). Det handlar om väl underbyggd forskning -han använde en databas som innehåller alla krig och konflikter av rang (någon här kanske kommer ihåg lite fler detaljer, krävs det kan jag surfa reda på dem). Kan erkänna att jag inte gissade rätt.
Totalt sett har naturligtvis kristendomen dödat flest helt enkelt för att det är den största religionen. Frågan gäller vilken religion som är överrepresenterad.
Har ingen annan avslöjat svaret innan så lägger jag ut all info om en månad (när röstningen är avslutad).
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-30 12:58
Lite mer informatin (som jag antagligen borde gett er från början):
91% av konflikterna har inte med relgion eller livsåskådning att göra utan har "politska", kolniala, historiska eller andra motiv.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-01 16:21
Får nöja mig med 42 röster: 1:a Islam med 15 röster, 2:a Kristendom med 13 röster och 3:a Ateism med 6 röster (intresset för denna tråd har böjat svalna...). Övriga som fick röster var Judendom 4 och Hinduism 2.
Jag var på Professor Mattias Gardell som han ger i samband men nya boken Islamofobi, som det finns många synpunkter på, se t.ex.kritiskt i DN och postivt i UNT. Om undersökningen finns lite info på SVT (se mitt inägg #22 nedan med clickbara länkar). Avslutningsvis: jag är ingen Buddist-hatare eller Gardell-anhängare.