• Saki

Elförbrukning i hus med bergvärme?

Vi är nyinflyttade i en villa 130 kvm (plus källare) med bergvärme, vattenburna radiatorer + golvvärme i badrummen. Har försökt googla info om genomsnittlig elförbrukning, men tycker att det verkar variera så mycket... Och det är väl inget konstigt i sig, men det blir svårt att försöka beräkna elkostnaderna då. Eftersom huset inte nyttjats som privatbostad på många år, kunde vi heller inte kolla med tidigare ägare.

Hur som helst - elförbrukningen för februari låg på 1889 kwH, jag tycker att det låter högt för ett hus med bergvärme, men det kanske är högst genomsnittligt? Sen får man väl förvisso tänka på att det var årets kallaste månad också.

Ni andra som bor i hus med bergvärme, vad ligger ni på i elförbrukning? I snitt per månad, vinter- resp sommartid?

• Svar på tråden Elförbrukning i hus med bergvärme?
  • Mälaröbo

Vi har en årsförbrukning på ca 19000 kwH/år. Vi har 95 kvm + källare. Känns som 1800kwH för en vintermånad är högst normalt.

• Saki

Ja, det är säkert helt normalt då! Har så dålig koll, när man bott i lägenhet hela sitt vuxna liv...

• bambigirl

Vårt hus är ca 180 kvm stort och senaste året ligger vi på 12500 kWh. Detta är lågt och vi eldar mycket i kaminen på vinterhalvåret.

• Mammalängtan

Det beror mycket på hur sträng vintern är förra året när det hela vintern låg runt 20-25 minus ute gick det åt mycket mer än iår då vintern varit väldigt mild men i genomsnitt tror jag vi hamnar runt 18000kwh/år vårat hus är 86+86kvm

-_-¨-_- Johanna -_-¨-_-
  • Vinterankan

Beror väldigt mycket på hur huset är isolerat också. Vårt hus t.ex. har 40 cm tjocka ytterväggar och frånluftsvärmepump och vår förbrukning är mindre än mina föräldrars hus som är mindre och har bergvärme men de har inte alls samma isolering som vi har. 

• Studentpappa

Vi ligger på 700-800kwh/mån då nästan enbart hushållsel. Vi har vedpanna men spetsar ibland med patron när vi inte orkar/hinner elda.
    Så det låter väl inte särskilt dyrt för er del.

Även fast det klart kunde varit bättre. Jag ska inom några år bestämma mig för ett byte av värmesystem i huset och läser mycket om olika alternativ lite överallt.
    Läste om en som hade nybyggd villa i Sthlm 250kvm och bergvärme+solfångare som kom undan med 6000kwh/år för värmen. Det är riktigt bra:)

• Vinterankan

Har kollat nu och vår förbrukning låg på 1400 i februari. Hus på ca 150 kvm med extra takhöjd och ryggåstak på 60 kvm så det är större volymer än ett "normalt" hus av den storleken. Vi har golvvärme, frånluftsvärmepump och en innetemperatur på 24 grader. Men vårt hus är nybyggt och därför välisolerat. 

Om ni vill spara energi så kolla om ni har 3-glasfönster och ordentlig isolering i taket.  

• Pappa G

Är det inklusive hushållsel, så skulle jag vilja påstå att den angivna förbrukningen t.o.m. är ganska låg.

• Saki

Tack för alla svar, det är intressant att ha nåt att jämföra med! Det är ju främst ni som också har bergvärme jag intresserar mig för förstås. Eluppvärmda hus har jag sett många skräckfaktura-exempel på, men vad finns det för motsvarande "skräckexempel" för hus som har bergvärme?

Vi hade inte ens elpatronen inkopplad under februari månad, helt enkelt för att vi inte visste hur man gjorde När vi flyttade in första veckan i februari var huset ganska utkylt, utomhus var det 17 minusgrader och inomhus hade vi bara 14-15 grader de första dagarna. Efter en vecka var vi väl uppe i 18-19 grader, men det tog ett tag innan vi nådde 20. Så vi frös oss ändå igenom februari. Nu har vi som regel 20-21 grader inomhus.

Vårt hus är nog inte så värst energisnålt - det är byggt 1930, själva huset är i väldigt gott skick (enligt besiktningen), men det är bara 2-glasfönster och vinden är inte isolerad. Besiktningsmannen tipsade oss att isolera extra däruppe, blir lite som att sätta en "mössa" på huset. Att byta till 3-glasfönster skulle säkert också göra sitt till, men så länge nöjer vi oss med att bara täta ordentligt så att kallraset minskar. Får se vad vi har råd att göra innan nästa vinter närmar sig - att sätta in en braskamin står på önskelistan, den gamla murstocken är tyvärr riven men förhoppningsvis går det att dra upp ett rör i kanalen där ändå.

Svar på tråden Elförbrukning i hus med bergvärme?