• Isbit

Duschen på simhallen

Min son går på simskola. Han är 8 år.
    När han är på simskolan så släpper jag in honom på killarnas så byter han om o så själv.
    Igår var det visst en massa tjejer i samma ålder oxå inne på killarnas som skrattade åt snoppar.
    Så min son kunde inte duscha förrän dom hade gått. Han tyckte det var pinsamt.

Jag tycker det kanske är på gränsen vad gäller ålder att vara inne på "fel" omklädningsrum.
    Eller vad tycker ni?

• Svar på tråden Duschen på simhallen
  • Selma1966

Jag skulle fråga mig var föräldern till flickorna var. Hade min son kommit på tanken (när han blir så stor) att göra något sådant hade jag kört ut honom själv och aldrig tagit med honom in på damernas igen. Som funktionshindrad lär han länge få problem att byta om själv. Men jag lär väl få hitta en toalett utanför omklädningsrummet om det går för att hjälpa honom till dess han fixar det själv. Eller se till att hans pappa är med. Men börjat han stirra och peka på någon (oavsett kön eller omklädningsrum) så lär jag se till att han vet hur otrevligt och respektlöst det är. Han blir utstirrad så mycket själv av både barn och vuxna så han kommer förhoppningsvis lära sig det ändå (ännu har han inte visat av att han märkt det, men jag räknar med att det kommer).

• Hannah76

Jag tycker 7 år är en ålder då man borde klara av att byta om o duscha på egen hand. Det har hänt flera gånger att min dotter har blivit besvärad över att det är för stora killar inne på damernas. Det är inte ett konstruerat problem. Hon har inga problem med sin kropp eller nakenhet, men det är skillnad när det handlar om obekanta killar i hennes egen ålder. Varför ska hon tycka att det är ok att visa sig naken? Jag har inga problem med min kropp, självkänsla, nakenhet eller med nåt annat - men jag vill inte visa mig naken inför vem som helst.

• Dajo
    Isbit skrev 2012-03-31 13:09:08 följande:
    Vilket fall så kände min son att det blev pinsamt & fick vänta innan han kunde duscha fast att han var på killarnas.
    Helt fel tycker jag.
    ut med tjejerna från killarnas!!!
    Jag håller med dig till viss del, naturligtvis är det inte OK att skratta åt andras snoppar oavsett om man är tjej eller kille, och jag förstår att din son inte tyckte att det kändes bekvämt. Vad jag däremot inte förstår är hur detta kan bli en könsfråga... så länge som folk beter sig i duschen och inte retas så spelar det väl ingen roll vilket kön de har?
  • Isbit
    Dajo skrev 2012-03-31 23:38:44 följande:
    Jag håller med dig till viss del, naturligtvis är det inte OK att skratta åt andras snoppar oavsett om man är tjej eller kille, och jag förstår att din son inte tyckte att det kändes bekvämt. Vad jag däremot inte förstår är hur detta kan bli en könsfråga... så länge som folk beter sig i duschen och inte retas så spelar det väl ingen roll vilket kön de har?
    det är ju separata omklädningsrum & även om man är barn så är man väl anitngen tjej eller kille.

Kanske det snart kommer "hen" omklädningsrum haha
  • Höghus

Jag tycker att är man barn så är man barn. Och då bryr man sig inte så mycket om tjej/kille. Tycker att det är märkligt med barn som redan i 7-8-årsåldern känner besvär vid nakenhet och vill skyla sig för det andra könet. Sånt kommer ju oftast i förpuberteten vid 10-11 år...

• Dajo
    Lumikki skrev 2012-04-01 15:49:06 följande:
    Tycker att det är märkligt med barn som redan i 7-8-årsåldern känner besvär vid nakenhet och vill skyla sig för det andra könet. Sånt kommer ju oftast i förpuberteten vid 10-11 år...
    Ja, man kan verkligen undra vad som ligger bakom sådana problem hos barn. Och med tanke på vissa inlägg här i tråden kan jag inte låta bli att tro att det i många fall är föräldrarna som sätter fobier i huvudet på dem.
  • Hannah76
    Jag tycker att är man barn så är man barn. Och då bryr man sig inte så mycket om tjej/kille. Tycker att det är märkligt med barn som redan i 7-8-årsåldern känner besvär vid nakenhet och vill skyla sig för det andra könet. Sånt kommer ju oftast i förpuberteten vid 10-11 år...

Du är medveten om att många tjejer får bröst tidigare än 11-års åldern? Och att det kan göra att de känner att det inte känns ok att visa sig naken inför killar i sin egen ålder?

Och varför ska det finnas problem enbart för att man inte vill visa sig naken inför vem om helst? Jag förstår inte det argumentet.
  • Isbit
    Dajo skrev 2012-04-02 00:01:36 följande:
    Ja, man kan verkligen undra vad som ligger bakom sådana problem hos barn. Och med tanke på vissa inlägg här i tråden kan jag inte låta bli att tro att det i många fall är föräldrarna som sätter fobier i huvudet på dem.
    Dom lär sig sånt i skolan. När barnen börjar förskoleklass så delas dom in i olika omklädningsrum.
    Så bara DET lär barnen att inte visa sig naken.
    KOmmer du inte ihåg hur det var själv?
    Killbaciller o annat

Man skulle ju dött att va naken med en klasskompis av annat kön i ettan 

huu
  • Havsjungfrun
    Indian29 skrev 2012-03-30 22:58:04 följande:
    från och med  att dom börjar 6 - årsverksamhet så tycker jag att det är smart ide att lära barnen att fixa i ordnings sig i rätt omklädningsrum....med tanke på dagens klasser är så stora och personen få....
    så är risken stor att barnet annars blir halv duschat ....
    och hälften kläderna fel väg....typ

Min son på 6,5 år fixar det galant men från det till att byta om ensam med andra i en simhall är nog ganska så långt för honom då han är lite orolig av sig.
  • Dajo
    Isbit skrev 2012-04-02 11:07:06 följande:
    Dom lär sig sånt i skolan. När barnen börjar förskoleklass så delas dom in i olika omklädningsrum.
    Så bara DET lär barnen att inte visa sig naken.
    KOmmer du inte ihåg hur det var själv?
    Killbaciller o annat

Man skulle ju dött att va naken med en klasskompis av annat kön i ettan 

huu
    Jo, det är sant, det är ju inte bara föräldrarna utan egentligen hela samhället som får barnen att tro att nakenhet är kopplat till könslikheter eller könsskillnader. Och visst minns jag att många i skolan tyckte att det var lite jobbigt att vår fröken var med i omklädningsrummet och höll ordning, personligen tyckte jag bara att det var bra att hon var där eftersom det blev lugnare då... tänkte nog överhuvudtaget inte på att hon var kvinna, utan såg henne bara som en person som gjorde sitt jobb. Jag hade lika gärna kunnat byta om med tjejerna för egen del, vilket jag gjorde ganska länge när jag var på badhuset tillsammans med bara mamma eller utan nån manlig vuxen. Men å andra sidan så har nog aldrig varit särskilt lättpåverkad av onödiga sociala normer!
  • 78L

intressant tråd.
    Har funderat en del på det själv när jag är på badhuset.
    Jag är dock lite förvånad över att alla fokuserar så mycket på att barnen kan byta om själv vid en viss ålder.
    Jag tycker det glöms bort att diskutera när det är lämpligt att ett litet barn som kanske inte är simkunnigt ska byta om och gå in vid pooler där de inte bottnar och vänta på att mamma ska komma.....

• Isbit
    78L skrev 2012-04-08 12:14:45 följande:
    intressant tråd.
    Har funderat en del på det själv när jag är på badhuset.
    Jag är dock lite förvånad över att alla fokuserar så mycket på att barnen kan byta om själv vid en viss ålder.
    Jag tycker det glöms bort att diskutera när det är lämpligt att ett litet barn som kanske inte är simkunnigt ska byta om och gå in vid pooler där de inte bottnar och vänta på att mamma ska komma.....
    Barnet går naturligtvis inte in till poolerna själv.
    Jag väntar utanför duschen
  • 78L
    Isbit skrev 2012-04-08 13:21:57 följande:
    Barnet går naturligtvis inte in till poolerna själv.
    Jag väntar utanför duschen
    På vårt badhus kommer herrarna ut 2 meter från kanten till det djupaste i största poolen.
    Skulle inte vilja att mitt barn är där själv....
    Är jag inte snabbare än honom är han vid det djupaste när jag kommer dit.
  • Mälaröbo

Min 10-åriga dotter har börjat få bröst men har inga problem att byta om på herrarnas. Dock har vi märkt att vissa grabbar där inne har problem så nu får hon gå själv på damernas om det är pappa som är med till simhallen.

Sonen som bara är 6 år har dock STORA problem att gå med mig in på damernas när jag är med och jag tycker han är alldeles för liten att gå själv på herrarnas. 

• dukat
    PolyPond skrev 2012-03-30 09:03:49 följande:
    Jag tycker inte att det finns någon sådan gräns, utan önskar att vi hade gemensamma omklädningsrum och duschar, så att fånerier av den sorten kan undvikas. Uppdelning av den här sorten lägger grunden för spänningar som är fullständigt onödiga.
    Ja!!!! det håller jag verkligen med om Så varför kan vi inte göra som i Tyskland.Där är det gemensamma omklädningsrum men så finns det  några bås där dom som är pryda av sej kan gömma sej en liten stund.Det fungerar hur bra som helst och dom flesta använder INTE något bås
  • Isbit
    dukat skrev 2012-04-10 15:48:25 följande:
    Ja!!!! det håller jag verkligen med om Så varför kan vi inte göra som i Tyskland.Där är det gemensamma omklädningsrum men så finns det  några bås där dom som är pryda av sej kan gömma sej en liten stund.Det fungerar hur bra som helst och dom flesta använder INTE något bås
    Det fanns ett gemensamt omkl. på den här simhallen förut men dom har tagit bort det. Varför vet jag inte. Kanske ingen som använde det.
  • dukat
    Isbit skrev 2012-04-10 16:42:48 följande:
    Det fanns ett gemensamt omkl. på den här simhallen förut men dom har tagit bort det. Varför vet jag inte. Kanske ingen som använde det.

Det var ju verkligen trist då. Gemensamma omkldningsrum i Sverige används flitigt för handikappade.Och eftersom det är det vanligaste att en handikappad har kvinnliga assistenter så är det ju mkt bättre med ett gemensamt omklädningsrum än att behöva gå in på damernas då med en kille på kanske 16 år.För vattenträning o simning är ju närmast ett måste för många handikappade.Oxå när det är babysim är det ju vanligt med ett enda omklädningsrum Jag har ju så svårt att förstå att den mänskliga kroppen plötsligt är så tabubelagd så att barnen knappt kan va nakna på bastränder längre Det är ju närmast löjöigt med bikini med överdel till en 3 åring
  • Johan70
    Det handlar inte om att skyla sin nakenhet eller någon förtidigad könsmogenhet, det handlar om att man lär sig att pojkar går till herrarnas omklädningsrum och flickor till damernas. De skall ju ändå göra det så småningom ändå, så varför skulle de inte göra det så snart de klarar av att klä om själva?

Det hade kanske inte gjort så mycket med flickor i 7-8-årsåldern i herrarnas rent generellt, men när de fnittrar och pekar på snoppar så visar det ju att i alla fall de här flickorna i TS exempel inte borde vara där. Jag tycker nog att barn bör gå till "sitt" omklädningsrum senast när de har börjat skolan.
Svar på tråden Duschen på simhallen