• Johans Pillerill

Förbannade mullvad!!

Jag har ett mullvadsproblem. Min trädgård ser ut som månens baksida med alla kratrar och jordhögar (gräset hinner aldrig få fäste innan de bökar upp nya högar)

HUR KAN JAG FÅ BORT ODJUREN!?

Vi har provat med en sån pinne i marken som sänder ut ljudvågor. Fungerade ett par dagar innan de istället DROGS mot den och verkade tycka det var bästa discot. Vi har provat de där saxfällorna, men de grävde de runt (ja, vi hade handskar när vi spände upp dem). Vi har provat att översvämma gångarna genom att köra ner trädgårdsslangen där i flera timmar (leder btw till en jävligt sumpig trädgård...) och vi har försökt med någon syra som rök som attan som de rekommenderade på plantskolan. Vi har även testat att lägga ut lite minkspillning som tydligen ska skrämma bort dem., men ICKE.

Hittills leder mullvadarna med ungefär 15-0

Någon som har något mer bra tips eller idé? Eller en bra katt som vill åka på sommarsemester till landet och käka lite mulle?? 

• Svar på tråden Förbannade mullvad!!
  • Frontline
    Themis skrev 2012-03-30 12:31:36 följande:
    En sån här kanske?

www.topostop.fi/web/index.php?option=com_cont...
    TS har ju provat en sådan utan resultat, mina föräldrar hade en sådan med och det funka i nån vecka innan dom kom tillbaka igen.

Läste nånstans att man kunde slänga i kattsand i hålen alltså sådan som katten har bajsat och kissat i inte ny direkt från påsen...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Johans Pillerill
    Frontline skrev 2012-03-30 12:35:02 följande:
    TS har ju provat en sådan utan resultat, mina föräldrar hade en sådan med och det funka i nån vecka innan dom kom tillbaka igen.

Läste nånstans att man kunde slänga i kattsand i hålen alltså sådan som katten har bajsat och kissat i inte ny direkt från påsen...

Hmm... har ingen katt som går på låda här bara :P Känns lite suspekt att börja ringa runt till folk och fråga om de har använd kattsand som vi kan få :P Men det närmar sig den desperationen... Fast är inte det lite samma som att hälla minkavföring?
  • Frontline
    Johans Pillerill skrev 2012-03-30 12:39:18 följande:
    Hmm... har ingen katt som går på låda här bara :P Känns lite suspekt att börja ringa runt till folk och fråga om de har använd kattsand som vi kan få :P Men det närmar sig den desperationen... Fast är inte det lite samma som att hälla minkavföring?
    Det kanske är sak samma...

Hittade detta på en sida...

Pratade med en kille som i sin ungdom hade använt kalciumkarbid för att få bort sorkar ur en gräsmatta.

Enligt honom så häller man ner en okänd mängd kalciumkarbid i sorkhålet och häller på en skvätt vatten, håller iför hålet med en spade och låter det reagera ett tag. Kalciumkarbid + vatten = Ethylen
    Därefter tar man en tändsticka och släpper ner i gluggen mellan spaden och hålet.
    Resultatet blir en underjordisk explosion.

Synd om sorkarna men det fungerade tydligen. Sen kan man ju ifrågasätta om det är säkert för den som utför det också.

kalciumkarbid kan man hitta i färghandeln...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Diablo

Jag petade ner surströmming och vitlök i gångarna, fungerar jättebra, även här rekomenderar jag handskarFlört

Har man tur behöver man inget vett!
  • Pimpinellan

Det enda som funkar här-ett tag då!- är fällor. Vi har en proffesionell djurutrotare som laddar fällorna några gånger per år. Oftast är det bara en mullvad som ställer till det. De kan nämligen gräva 300 meter på en dag! Förra våren hade vi runt 150 högar i gräsmattan. Vi körde bort typ 25 lass jord med skottkärran och halva gräsmattan är helt svajig. I år tog vi en i höstas och sen har de bara härjat på åkrarna mest. Såna skrämselpinnar funkar inte ett jota! Vi har provat två sorter,men han grävde bara runt den ändå!

• Pimpinellan

Katter äter inte mullvadar. De smakar tydligen jätteilla. Vi har tre katter,men de föredrar möss. Skrattande

• Themis
    Pimpinellan skrev 2012-03-30 15:56:34 följande:
    Det enda som funkar här-ett tag då!- är fällor. Vi har en proffesionell djurutrotare som laddar fällorna några gånger per år. Oftast är det bara en mullvad som ställer till det. De kan nämligen gräva 300 meter på en dag! Förra våren hade vi runt 150 högar i gräsmattan. Vi körde bort typ 25 lass jord med skottkärran och halva gräsmattan är helt svajig. I år tog vi en i höstas och sen har de bara härjat på åkrarna mest. Såna skrämselpinnar funkar inte ett jota! Vi har provat två sorter,men han grävde bara runt den ändå!
    Alltså, varför har inte vi människor så mycket energi?

Tänk om jag kunde gräva en 300 m lång gång som rymmer mig själv på en dag, hur cool vore inte det?
    Full frontal nerdity.
  • Tow2Mater

Vi använder råttgift till de som gräver gångar i vår gräsmatta, om det är sork eller mullvad vet jag inte, men dör gör de.

• Diablo
    Tow2Mater skrev 2012-03-30 17:31:39 följande:
    Vi använder råttgift till de som gräver gångar i vår gräsmatta, om det är sork eller mullvad vet jag inte, men dör gör de.

Mulle lämnar stora jordhögar efter sig, sork gör bara gångar precis under gräsytan.
    Har man tur behöver man inget vett!
Svar på tråden Förbannade mullvad!!