• Johans Pillerill

Förbannade mullvad!!

Jag har ett mullvadsproblem. Min trädgård ser ut som månens baksida med alla kratrar och jordhögar (gräset hinner aldrig få fäste innan de bökar upp nya högar)

HUR KAN JAG FÅ BORT ODJUREN!?

Vi har provat med en sån pinne i marken som sänder ut ljudvågor. Fungerade ett par dagar innan de istället DROGS mot den och verkade tycka det var bästa discot. Vi har provat de där saxfällorna, men de grävde de runt (ja, vi hade handskar när vi spände upp dem). Vi har provat att översvämma gångarna genom att köra ner trädgårdsslangen där i flera timmar (leder btw till en jävligt sumpig trädgård...) och vi har försökt med någon syra som rök som attan som de rekommenderade på plantskolan. Vi har även testat att lägga ut lite minkspillning som tydligen ska skrämma bort dem., men ICKE.

Hittills leder mullvadarna med ungefär 15-0

Någon som har något mer bra tips eller idé? Eller en bra katt som vill åka på sommarsemester till landet och käka lite mulle?? 

• Svar på tråden Förbannade mullvad!!
  • Johans Pillerill

Tack för fler tips... Kalciumkarbid har vi testat, men bara till vattenbiten det var ingen som sa något om tändstickan men det blir säkert maken (lite smygpyroman) glad att höra och det kommer nog testas här! Till oss sa de bara att vi kunde hälla på vatten och så blev det lite frätande och gaser i gångarna som kunde skrämma dem.

Ang det med att proffs kommer ut och sätter fällorna... Inte kan väl detta tänkas gå som skadedjur och täckas av en vanlig anticimexförsäkring? ;) De är ju plågande och kan ju, förutom att underminera hela tomten, gräva sig in under huset... Hmm.

Gärna fler tips!

Någon sa att katter inte äter mullar, men jag har hört att de iaf fångar och dräper (eller iaf leker med dem) vilket räcker gott för mig. Kan kanske skrämma bort dem.      

• Pimpinellan

Vi betalar några hundra per år till vår utrotare så det kan det ju vara värt. Går inte på nån försäkring. Det gjorde däremot mössutrotaren. När vi fångat 8 på en vecka i köket var vi tvungen ringa. Annars tycker jag de är för söta för att dräpa! Skrattande Och katterna tar ju mängder!

• merafart

Barnfamiljer som har barn som springer ute har sällan några större probs med sork/mullvad.
    Sådan där som avger låg frekventa ljud är bra.

• tuzzla

Vi hade sork på vår förra gräsmatta. Kanske funkar följande även på mullvadar??

Vi började med att fylla igen vartenda hål med jord och trampa till ordentligt.
    ETT hål sparade vi dock och där ledde vi in ett rör.
    Röret fästes i sin andra ände vid vår snöskoter (som för ändamålet tankades med en riktigt fet blandning av bensin och jävligt mycket olja!!). Alla motordrivna prylar som ska ha en liknande blandning funkar att gasa ihjäl dom med!

Skotern startades upp och fick stå där och spy ut avgaser, som då alltså leddes direkt in i gångarna.
    Efter det var det lugnt på sorkfronten!!  

Gissa om vår nyfikna granne funderade vad vi pysslade med, som hade skotern gåendes mitt i sommaren hehe.
    I vanliga fall brukade han bara kika bakom gardinerna, men den här gången tog nyfikenheten över och han kom ut och frågade!! haha

• Johans Pillerill
    merafart skrev 2012-04-12 22:09:11 följande:
    Barnfamiljer som har barn som springer ute har sällan några större probs med sork/mullvad.
    Sådan där som avger låg frekventa ljud är bra.

Nä, det brukar vara så... samma om man klipper gräset ofta... Men jag har både hund och ungar som springer ute dagarna i ända och en gubbe som klipper gräset nästan för ofta, men vår granne mullvaden verkar inte alls störas av detta, han bara väntar tills vi gått in på kvällen.

Vi sprängde (enl tipset här) med syra häromdan i en av gångarna och efter det var det faktiskt tyst ett par dagar innan han kom igen. Det ska vi nog försöka igen, dock inget man gärna gör i gångarna närmast huset, small ordentligt,   
  • LEO02

Hej

Sedan jag skaffade en robotklippare har jag gräsmattan fri från mullvad. Men det gäller nog
    att den går från morgon till sen kväll. Innan robotklipparen bekämpade jag dom med framgång
    med swiss flex-fällor.

Lars-Eric

• Johans Pillerill

Vår tomt har för mkt berg i dagen och andra hinder för robotklippare... Men vi tog tipset här och spränger de små asen med jämna mellanrum och det fungerar faktiskt bra. De flexfällorna fungerar ju hyfsat men tar betydligt mer tid än syra och tändsticka ;)

• LBgul

I mitt fall är det bara slägga som gäller, man plana ut alla högar och sedan får man se när högen börja höja sig igen, det kan dröja några timmar eller gå dit dagen efter. När du ser att jorden börja röra på sig, slå ett kraftig slag med släggan,som gruvarbetare borde dom bära hjälm, men så är det inte.Det fungera bra, har tagit 4 mullvadar i år på olika ställe hos grannarna L. B.

• SupersurasunkSara

Nu kanske du fått detta tips redan, jag har inte läst allt och dessutom, kom jag på så kanske det var sorkar de använde detta på förr...

Men iaf, du får tipset
    Handlaren här på orten berättade att när han gick i skolan så fick de på rasterna knata runt i lärarinnans trädgård och sätta upp och ner vända krongäddeflaskor i hålen. (Som sorkarna eller mullvadarna gjort)
    Orsaken till att vi pratade om det var att jag då bodde i den gamla lärarbostaden och det fanns en himla massa krossat glas var man än grävde. (Fast varken sorkar eller mullvadar syntes till iaf )

• Skyrup

Vi anlade ny trädgård våren 2013 och rullade ut ca 400 m2 gräsmatta samtidigt la vi ut kabel för robotklippare Efter den första sommaren har vi inga mullvadshögar fastän våra grannar har fullt upp har märkt att ca 20 cm från tråden finns det högar runt tomten med det verkar som att dom känner av spänningen i den har låtit strömmen varit på hela tiden. Har talat med andra som också har robottklippare och dom har märkt samma sak.

• DanSwift
    Har själv en del erfarenhet av alternativa metoder:
    Flaska i marken - Mullvaden täpper bara till gången om den är otrevlig.
    Ultraljud stavar - Mullvaden bryr sig inte, byggde högar 3m ifrån.
    Kissa på högarna - Ingen framgång.
    Katterna kissar i högarna - På sin höjd gräver de nya gångar och stänger av den kissade.
    Stampa ner högarna - Mullvaden gräver fler och mer.
    Ungarna leker i trädgården - Barnen leker där för sällan, offentlig lekplats skulle kunna fungera.
    Röka ut dem - Mullvaden täpper till, skapa nya gångar.

Vad som fungerar:
    Hästar på bete och andra kreatur.
    Sätta ut bra fungerande fällor som dessa www.mullvadsjagaren.se
    Ta in en lokal mullvads jägare.
    De få katter med stort tålamod som väntar ut mullvaden vid en hög och klipper honom.

Vad jag inte vet fungerar:
    Robotgräsklippare - Låter som en möjlig lösning.
Svar på tråden Förbannade mullvad!!