Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption
Jag följer gärna med här. Är nyfiken på EA men är inte 100% på att det blir ett alternativ för oss.
Jag följer gärna med här. Är nyfiken på EA men är inte 100% på att det blir ett alternativ för oss.
Angels (och ni andra)
Min historia ser ut såhär:
Vi fick en dotter på första ivf-försöket i januari o7 efter att ha försökt själva i några år. Inga fel hittades på oss då.
När hon var ett år ville vi starta syskonförsök och har sedan -08 har vi gjort 11 ivf-försök och 6 fet. Jag har under dessa försök fått tre missfall. Läkarna har hela tiden vart hoppfulla om att vi ska lyckas och det samt vår dotter och våra missfall har gjort att vi fortsatt försöka.. Tyvärr..
Vi har nästan alla gånger fått tillbaka två embryon och blastocyster några gånger. Självklart är det något som är fel för man kan inte misslyckas med så många försök annars känner jag. Trots det säger läkarna att det borde gå förr eller senare. Vi har gjort missfallsutredning som inte visar något. Jag har fått trombyl, prednisolon och fragmin de senaste försöken. Inget fungerar.
Vi står i adoptionskö sedan oktober -11 och skulle jag få spela tillbaka tiden hade vi lagt ner ivf och påbörjat adoption bra mycket tidigare. Nu har det gått fyra år sedan vi började med syskonförsök och att adoptera tar minst tre år, därför vill jag ha testat allt i hopp om att det ska gå fortare till ett barn. Sen var eller hur det kommer till oss har mindre betydelse. Jag vill bara börja leva ett normalt liv igen..
Så därför vill vi till hösten prova embryodonation en gång. Det är ju troligast att det är våra embryon som inte är bra och inte min kropp eftersom jag vart gravid och fött ett barn. Samt gjort hystoskopi och otaliga undersökningar av livmoder mm.
Jag är nyfiken på hur ni andra tänker och vart ni ska vända er? Ska läsa igenom båda trådarna vid tillfälle:)
Lägger till igen eftersom tråden försvann från favoriter.. Ska läsa igen lite snart.
Hej tjejer, jag tittar ofta in i tråden och skrev lite i början men då var ea bara på funderingstadiet. Nu har vi ytterligare ett misslyckat ivf-försök bakom oss och nu fortsätter vi inte! Vill ge Ea en chans och har massor med frågor till er som är på gång eller har gjort det. Har varit i kontakt med Unica i början på året och det känns som kliniken för oss. Några av er går väl där?
Hur tar man sig dit från Göteborg och hur länge bör man vara på plats. Jag kommer göra fet i stimulerad cykel då jag sällan har äl. Jag vet att de matchar par och vi hoppas på att få två blastocyster insatta då vi gjort så många försök som inte lyckats, det är väl från samma donatorpar tar jag för givet?
Behöver man vara där någon gång innan insättning eller räcker det att åka dit för fet? Har de öppet i sommar?
Har så mycket frågor nu när det blev aktuellt..
Ska läsa igenom tråden vid tillfälle.
Tack för era svar! Probing, vad är det Juliette? Tror jag avvaktar till hösten med tanke på att det kan vara svårt att hitta gyn i Sverige sommartid. Grattis ni som plussat!!!
Aha ok. Men gör man det även om man gjort ivf innan. Jag menar, har gjort 17 insättningar utan problem, det borde väl räcka som underlag att det är ok. Eller hur vill de att man testar?
Tack för era svar. Jag vet ju att passagen till livmodern är bra. Har gjort 11 ivf och ett otal fet. Ea måste väl ändå gå till på samma sätt som fet/et? Om man nu blir matchad och tackar ja men embryorna inte klarar upptining, finns det alternativa donatorer då så man inte går lottlös därifrån? Någon slags säkerhet på att man absolut får tillbaka något. Hur går betalningen till, innan eller efter?
Jag funderar på bilvägen, läste nånstans att det tar ca 15 timmar från Gbg till Brno. Skulle man kunna ta med familjen på en liten roadtrip i sommar när man ändå har semester. Borde väl finnas lite ställen på vägen att stanna på. Har en dotter på 5 år. Eller skulle ni åkt själva med maken?
Å har så mycket frågor, ursäkta att jag bara klampar in helt plötsligt:)
Hej igen, nu klampar jag in i tråden igen. Nu är vår ivf-resa officiellt slut. På det sista försöker blev jag gravid men mf direkt efter några dagar.. Så sorgligt. Jag kan inte släppa tanken på graviditet och biologiskt barn så jag hoppas innerligt att Ea blir alternativet för oss.
Jag har som sagt vart i kontakt med Unica men har också läst om Reprofit i Brno. Hur valde ni andra klinik?
Linnea- hoppas på plus för dig. Själv har jag alltid testat innan td och pregnyl/ovitriellen har för mig suttit i Max 8 dagar varje gång. Blir det dessutom starkare så ser jag det som att det lyckats:)
Hur får man tag på en gyn mitt i sommaren när man ska mäta slemhinnan? Jag hoppas på att göra första försöket i aug nämnligen..
Hoppas innerligt att det håller i sig Linnea!
Jag som är lite ny när det kommer till Ea undrar lite över chanserna. Från Unica fick vi besked om att det är 30% chans vid fet av två blastocyster. Jag tycker det låter lite lite eller har det nåt med genetiken och själva Ea att göra. Att det blir något lägre chanser med tanke på att embryot är 100% okänt för kvinnans kropp?
Sen undrar jag om mannens blodgrupp måste testas också och i då fall varför?
Nyckelpigan- tack gör ditt svar. Jag känner detsamma ang snabba mailsvar mm. Det se av en slump jag såg att Reprofil fanns i Brno också och deras hemsida såg bra ut tycker jag. Sen har jag mailat men inte fått svar ännu.
Hur många försök har du gjort på Unica?