• gryning2

Åke och Folke

Ville döpa yngsta pojken till Åke eller Folke men det blev att vi valde ett annat namn som min man gillade mer. Jag är dock fortfarande inne på något av dessa om vi skulle få en son till någon gång. Funderar bara lite på hur namnen uppfattas allmänt. Folk har gratulerat min son till att slippa hela Åke men jag tycker det är fint =)

Mamma till H född 071017 och E född 110708
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Åke och Folke
  • Atamon

Alltså jag vet inte..  det var män i min pappas generation som hette så. Jag kan tycka det är gulligt att de namnen kommer tillbaka igen och på nyfödda annonserna i tidningen så har jag sett flera Åke och Folke  
    Så min åsikt är väl att jag gillar båda namnen alternativt är neutral men inget jag skulle namna mina barn till eftersom de för mig påminner för mycket om gamla gubbar   men jag tycker det är fint på andras barn

• plantan

Jag älskar gamla namn. Mina flickor heter Doris och Esther och skulle vi få en till blir d kanske en Sture :) gillar Folke mer än Åke iaf :)

• gryning2
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-03-31 17:14:09 följande:
    De är lite väl ålderdomliga för en pojke som föds idag och de kommer att uppfattas på det sättet.

Men många av de namn som är väldigt populära idag är ju namn som varit vanliga för säg 80-100 år sedan = ålderdomliga namn. Jag tror Folke och Åke är i den kategorin att de inte hunnit bli populära igen men att det kommer.
  • skogsvitter
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-03-31 17:14:09 följande:
    De är lite väl ålderdomliga för en pojke som föds idag och de kommer att uppfattas på det sättet.
    Har du missat att det är en trend?! Det kommer absolut inte uppfattas ålderdomligt , dvs av den generationen när de blir äldre. Tvärtom blir det bara vanligare och vanligare nu att dessa (för oss) ålderdomliga namn återkommer. Namntrender går i cykler, det är inget konstigt att dessa nu börjar komma tillbaka. Men jag ogillar namnen, de är inte fina och känns helt enkelt fel för mig. Däremot har jag märkt att många är av en helt annan uppfattning. Vi har en granne vars barn heter Folke, 2 år gammal.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    gryning2 skrev 2012-03-31 17:20:40 följande:
    Men många av de namn som är väldigt populära idag är ju namn som varit vanliga för säg 80-100 år sedan = ålderdomliga namn. Jag tror Folke och Åke är i den kategorin att de inte hunnit bli populära igen men att det kommer.
    Visst är det så att namn kommer tillbaka och det är möjögit att just Åke och Folke kommer tillbaka men vi är nog inte där än och då får man "dras med" associationerna.
  • gryning2
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-03-31 17:22:39 följande:
    Visst är det så att namn kommer tillbaka och det är möjögit att just Åke och Folke kommer tillbaka men vi är nog inte där än och då får man "dras med" associationerna.

Jo men så är det ju. Min syster döpte sin dotter till Alva för 18 år sedan och det ansågs som väldigt udda och många tyckte synd om barnet. Men Alva är ju inte direkt något så konstigt namn idag Glad
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    skogsvitter skrev 2012-03-31 17:21:26 följande:
    Har du missat att det är en trend?! Det kommer absolut inte uppfattas ålderdomligt då, dvs av den generationen när de blir äldre. Tvärtom blir det bara vanligare och vanligare nu att dessa (för oss) ålderdomliga namn återkommer. Namntrender går i cykler, det är inget konstigt att dessa nu börjar komma tillbaka. Men jag ogillar namnen, de är inte fina och känns helt enkelt fel för mig. Däremot har jag märkt att många är av en helt annan uppfattning. Vi har en granne vars barn heter Folke, 2 år gammal.
    Nej, jag har inte missat att det är en trend att gamla namn kommer tillbaka. Och jag pratade inte om att det kommer att uppfattas som ålderdomligt i framtiden utan om att det kan komma att göra det nu.
  • April barn

Tycker båda två var grymt fula, men det är min smak ;)

MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
Svar på tråden Åke och Folke