• Anonym (hjälp tack)

gula tänder.

Jag och Gubben har fått gula tänder. mina är så där härligt vit/gula medans gubbens tänder är rätt vita förutom framtänderna som nu har blivit bruna längst ner.
    Jag röker inte och dricker inte kaffe (de gör min sambo) där emot så har jag fått den otroligt dåliga vanan att halsa i mig cola.
    Någon som har bra tips hur man får bort den fula färgen?
    både tips på tandblekningar och hushållstips är välkomna :)

Och ja jag bortstar faktiskt tänderna...

• Svar på tråden gula tänder.
  • zygoma girl

Skippa husmorstipsen och beställ tid hos din tandläkare. Först och främst ska tänderna poleras upp ordentligt och det med proffskrämer eftersom det ger minst microrepor i emaljen (där sedan färgämnen kan fastna).

Blekningar finns det många sorter, din tandläkare kan tipsa om vilka som passar dig bäst (lampor, dag- eller nattblekning). I vilket fall ska ni ha varsin personligt utpassad blekskena för minimal risk att skada tandköttet. Och ni får inte ha otäta fyllningar eller kariesangrepp.

Tobak och rött vin är klassiker som ger missfärgningar men även kaffe och i viss mån te. Vitt vin ger inga missfärgningar dock så ni får gå över till det! Cola kan jag tänka mig att det ger viss missfärgning och om du kan skippa den så blir i vilket fall magen glad (och tänderna om det är socker-cola). Eller gå över till sockerdricka.

• Anonym (hjälp tack)
    zygoma girl skrev 2012-03-31 17:48:16 följande:
    Skippa husmorstipsen och beställ tid hos din tandläkare. Först och främst ska tänderna poleras upp ordentligt och det med proffskrämer eftersom det ger minst microrepor i emaljen (där sedan färgämnen kan fastna).

Blekningar finns det många sorter, din tandläkare kan tipsa om vilka som passar dig bäst (lampor, dag- eller nattblekning). I vilket fall ska ni ha varsin personligt utpassad blekskena för minimal risk att skada tandköttet. Och ni får inte ha otäta fyllningar eller kariesangrepp.

Tobak och rött vin är klassiker som ger missfärgningar men även kaffe och i viss mån te. Vitt vin ger inga missfärgningar dock så ni får gå över till det! Cola kan jag tänka mig att det ger viss missfärgning och om du kan skippa den så blir i vilket fall magen glad (och tänderna om det är socker-cola). Eller gå över till sockerdricka.
    både jag och gubben har karies tyvärr.. vi dricker ingen typ av alkohol och jag trr inte jag skulle kunna skippa colan tyvärr! får ta och beställa tid till TL på måndag! tack!
  • Anonym

Dricker du/ni ur petflaskor?

• Lilith Dark

Ett tips som inte gör det bättre, men som förebygger missfärgning i framtiden, och även skyddar tänderna emot kolsyran är att enbart dricka ur sugrör.

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Anonym (Air-Flow)

Håller med ovan, beställ tid!

Jag gjorde en AIR-FLOW igår hos tandläkaren, de blåser bort allt tandsten och smuts mellan tänderna. Funkar som högtrycksluft blandat med något som smakar som bikarbonat och mint!

Såg ut som en bebis i munnen sedan:D Blödde lite runt tandköttet och sved bra efteråt men helt klart inget allvarligt!

Har du tur räcker det med en omgång AIR-FLOW alt. ultraljud! Det tar också bort smuts!

• Anonym (hjälp tack)
    Anonym skrev 2012-03-31 18:16:15 följande:
    Dricker du/ni ur petflaskor?
    både och men det blir en del ur flaskan.
  • Anonym (hjälp tack)
    Lilith Dark skrev 2012-03-31 20:01:49 följande:
    Ett tips som inte gör det bättre, men som förebygger missfärgning i framtiden, och även skyddar tänderna emot kolsyran är att enbart dricka ur sugrör.
    jag har tänkt att göra det emaljen (stavning?) har börjat blivit tunn oxå :/
  • Anonym
    Anonym (Air-Flow) skrev 2012-03-31 20:07:42 följande:
    Håller med ovan, beställ tid!

Jag gjorde en AIR-FLOW igår hos tandläkaren, de blåser bort allt tandsten och smuts mellan tänderna. Funkar som högtrycksluft blandat med något som smakar som bikarbonat och mint!

Såg ut som en bebis i munnen sedan:D Blödde lite runt tandköttet och sved bra efteråt men helt klart inget allvarligt!

Har du tur räcker det med en omgång AIR-FLOW alt. ultraljud! Det tar också bort smuts!

Vad är det för nåt? Har aldrig hört talas om, när jag varit hos tandläkaren så skrapar dom bort tandsten och det hatar jag för usch vad obehagligt det är . Ditt sätt verkar vara bättre, eller?
  • HelleGbg

Ett annat tips är att skippa läsk helt. Måste du prompt ha cola så gå över till cola zero då.
    Men först måste du / ni ta bort all karies innan.

• zygoma girl
    Anonym (hjälp tack) skrev 2012-03-31 20:25:51 följande:
    jag har tänkt att göra det emaljen (stavning?) har börjat blivit tunn oxå :/
    Dags för en avvänjningskur och skippa läsken! Emaljen kan man inte fixa till i efterhand, man får bara ett lager som bildas under fostertiden/tidig barndom och är det borta så är det.

Man kan dock stärka upp den emalj man har med fluorskölj tex vilket jag rekommenderar oavsett om du dricker läsk eller inte.
Svar på tråden gula tänder.