• Anonym (hjälp tack)

gula tänder.

Jag och Gubben har fått gula tänder. mina är så där härligt vit/gula medans gubbens tänder är rätt vita förutom framtänderna som nu har blivit bruna längst ner.
    Jag röker inte och dricker inte kaffe (de gör min sambo) där emot så har jag fått den otroligt dåliga vanan att halsa i mig cola.
    Någon som har bra tips hur man får bort den fula färgen?
    både tips på tandblekningar och hushållstips är välkomna :)

Och ja jag bortstar faktiskt tänderna...

• Svar på tråden gula tänder.
  • zygoma girl
    Anonym skrev 2012-03-31 20:27:27 följande:
    Vad är det för nåt? Har aldrig hört talas om, när jag varit hos tandläkaren så skrapar dom bort tandsten och det hatar jag för usch vad obehagligt det är . Ditt sätt verkar vara bättre, eller?
    AirFlow är när man sputar ett pulver mot tänderna med högt tryck. Det fungerar också att putsa med tex pimpstenspasta.

Vilket man använder är lite en smaksak för tandläkaren, alla har därför inte införskaffat AirFlow eller liknande.

Och har man tandsten måste man som regel ändå ta bort den antingen för hand med "skrapa" eller med ultraljud. Det är också där en smaksak vilket man föredrar och många patienter tycker "skrapningen" är mindre smärtsam, andra ultraljudet.
  • Sommarpresent

Ni som tycker att det är obehagligt att skrapa bort tandsten - det finns en bedövningssalva som tandhygienisten smörjer in tandköttet med innan "skrapandet". Den får verka några minuter innan, sedan känns det ingenting!

• Anonym (hjälp tack)
    HelleGbg skrev 2012-03-31 20:29:07 följande:
    Ett annat tips är att skippa läsk helt. Måste du prompt ha cola så gå över till cola zero då.
    Men först måste du / ni ta bort all karies innan.
    skulle aldrig falla mig in att dricka zero eller light av någon form kan jag ju säga då det intehåller ännu mera konstiga medel.
  • Anonym
    Anonym (hjälp tack) skrev 2012-03-31 20:25:09 följande:
    både och men det blir en del ur flaskan.
    Det är ett jätte vanligt misstag! Sluta med det genast! Jag har själv varit en Cola avgudare (bästa drycken på jorden) men har alltid haft fina tänder ändå och det till allra största delen på grund av att jag avskyr att dricka ur flaska/burk, det är en såndär störd grej jag har för mig.

Ser också att du säger att emaljen börjat slitas ut.. om jag får endast ge dig ett råd så är det det här och jag hoppas du lyssnar. VAD DU ÄN GÖR ta hand om emaljen! Gå till tandläkarn omedelbart och få instruktioner om vad du ska göra. Min emalj slets ner när jag var 7-8 år för att jag gnisslade tänder.. det kan aldrig göras ogjort. Det är det värsta jag gjort mot mig själv fast jag inte menade det. Trots att jag fick nya tänder så upptäcktes det inte förrän jag var äldre och då hade jag knappt någon kvar. Jag får konstant gå och fylla i mina tänder för att det inte ska ila som faaaaan rent utsagt. När jag var liten hade jag sår i gommen från att ha tuggat mat med framtänderna. En gång svimmade jag på bussen till skolan för att jag inte kunnat äta frukost. Bara för att jag ätit lite av mitt lördagsgodis en dag innan.

Du måste vara försiktig med dina tänder! 
  • Anonym (hjälp tack)
    Anonym skrev 2012-03-31 21:14:55 följande:
    Det är ett jätte vanligt misstag! Sluta med det genast! Jag har själv varit en Cola avgudare (bästa drycken på jorden) men har alltid haft fina tänder ändå och det till allra största delen på grund av att jag avskyr att dricka ur flaska/burk, det är en såndär störd grej jag har för mig.

Ser också att du säger att emaljen börjat slitas ut.. om jag får endast ge dig ett råd så är det det här och jag hoppas du lyssnar. VAD DU ÄN GÖR ta hand om emaljen! Gå till tandläkarn omedelbart och få instruktioner om vad du ska göra. Min emalj slets ner när jag var 7-8 år för att jag gnisslade tänder.. det kan aldrig göras ogjort. Det är det värsta jag gjort mot mig själv fast jag inte menade det. Trots att jag fick nya tänder så upptäcktes det inte förrän jag var äldre och då hade jag knappt någon kvar. Jag får konstant gå och fylla i mina tänder för att det inte ska ila som faaaaan rent utsagt. När jag var liten hade jag sår i gommen från att ha tuggat mat med framtänderna. En gång svimmade jag på bussen till skolan för att jag inte kunnat äta frukost. Bara för att jag ätit lite av mitt lördagsgodis en dag innan.

Du måste vara försiktig med dina tänder! 
    oj oj oj! jag gnisslar sälv tänder och har en sådan härnt tandskydd om natten. ska som sagt kontakt tandläkaren på måndag
  • Anonym (Air-Flow)
    zygoma girl skrev 2012-03-31 20:32:51 följande:
    AirFlow är när man sputar ett pulver mot tänderna med högt tryck. Det fungerar också att putsa med tex pimpstenspasta.

Vilket man använder är lite en smaksak för tandläkaren, alla har därför inte införskaffat AirFlow eller liknande.

Och har man tandsten måste man som regel ändå ta bort den antingen för hand med "skrapa" eller med ultraljud. Det är också där en smaksak vilket man föredrar och många patienter tycker "skrapningen" är mindre smärtsam, andra ultraljudet.
    Stämmer bra, jag hade redan "ultraljudat" bort den värsta tandstenen innan AirFlowen.

Sedan beror det också på hur noggrann tandläkaren är!
    Jag har gått hos dem som skrapat lite och tyckte det vart klart medan hon jag går hos nu ser till att Allt försvinner, även så mycket som bara är möjligt mellan tänderna!

Men du, pimpstenspasta, kan man få tag i det själv?
  • Anonym (hjälp tack)
    Anonym (Air-Flow) skrev 2012-03-31 21:30:13 följande:
    Stämmer bra, jag hade redan "ultraljudat" bort den värsta tandstenen innan AirFlowen.

Sedan beror det också på hur noggrann tandläkaren är!
    Jag har gått hos dem som skrapat lite och tyckte det vart klart medan hon jag går hos nu ser till att Allt försvinner, även så mycket som bara är möjligt mellan tänderna!

får jag fråga vart din tandläkare håller hus ;)
  • zygoma girl
    Anonym (Air-Flow) skrev 2012-03-31 21:30:13 följande:
    Det tror jag inte - hoppas det inte går! Fel använt kan det slita rejält på tänderna och i vilket fall ska det inte användas varje dag.
  • Anonym (Air-Flow)
    Anonym (hjälp tack) skrev 2012-04-01 11:22:10 följande:
    får jag fråga vart din tandläkare håller hus ;)
    Jag bor i Stockholm, har testat flera olika då jag flyttat runt lite men nu har jag hamnat på MinMun på Brahegatan! Kommer att fortsätta gå dit!

De satte även en fasad på en tand som jag förvisso haft fasad på tidigare men som har trillat av och sett ful ut, för tjock osv. Men nu är jag äntligen nöjd, det går knappt att se att jag har fasaden och den är sååååå fiiiin(passar mina övriga tänder):D
  • Anonym (Air-Flow)
    zygoma girl skrev 2012-04-01 12:28:47 följande:
    Det tror jag inte - hoppas det inte går! Fel använt kan det slita rejält på tänderna och i vilket fall ska det inte användas varje dag.
    :D Nej, skulle inte prova själv. Blir dock något lyrisk ibland;) Hittade förvisso 0,5liter pimpstenspasta på nätet igår men med den skulle man få bort färg och skit från händerna ha ha!
  • Josssa9o

Jag har haft ett enormt cola beroende, men inte drukigt nu på 3 veckor och mina tänder har blivit betydligt finare:)

• Anonym (Tips!)

Ts, bor du i Sthlm? Såg att City-Dental tar 900 kronor för tandblekning, kanske värt att kolla upp? 

• Anonym (hjälp tack)
    Anonym (Tips!) skrev 2012-04-01 14:06:08 följande:
    Ts, bor du i Sthlm? Såg att City-Dental tar 900 kronor för tandblekning, kanske värt att kolla upp? 
    bor ca 2 timmar ifrån men en resa till stockholm skulle inte störa mig ;)
  • Anonym (Air-Flow)
    Anonym (hjälp tack) skrev 2012-04-01 14:35:58 följande:
    bor ca 2 timmar ifrån men en resa till stockholm skulle inte störa mig ;)
    Min mamma tar tåget hit till stan när hon ska till tandläkaren, hon bor ca 15 mil bort!:)
Svar på tråden gula tänder.