Kan särkullebarn bli arvslösa?
Funderar hur det fungerar med arvsrätten för ett gift par som inte har gemensamma barn, men båda har barn i tidigare äktenskap. (Inga äktenskapsförord eller enskild egendom finns registrerat)
Säg att det finns ett testamente där maken/makan ärver hälften av den andras egendom och resten går till den avlidnas barn.
Har hört att en änka inför ett arvsskifte kan anropa äktenskapsbalken, paragraf 12:2. Vad jag har förstått så innebär det att hon kan säga att "allt som är skrivet på bara mig skall jag behålla" och ska inte ingå i arvsskiftet.
Stämmer det?
Och om det dessutom finns ett testamente, innebär det då att de gemensamma ägodelar + det som är skrivet på den avlidna skall delas upp utifrån testamentet?
Om jag har rätt så innebär det ju i praktiken att särkullebarn kan bli arvslösa.
Exempel: Huset, bilen och bankkonton är skrivna på änkan med ett värde på 2 miljoner. Och gemensamma bankkontot + makens bankkonto ligger på 10000kr.
Mannens barn får då ärva 25% av 10000kr = 2500kr?
Kan detta verkligen vara riktigt? Huset har de skaffat gemensamt men lagfarten är skriven på änkan. Änkan har aldrig arbetat, om det spelar någon roll.