• Anonym (frågande)

    Hjälp, jag undrar.....

    .....men hittar inga svarTungan ute

    Min man och jag ska ställa oss i kö för adoption och vill påbörja utredning så snabbt som möjligt.

    Har dock en fråga som gäller en ekonomi. Finns det något krav på inkomst eller ser dem från situation till situation?
    Jag hittar faktiskt ingen tydlig info om detta så jag vet inte vad som gäller.

    Det är nämligen så att min make har jobb medan jag studerar till lärare och jag undrar om detta kan vara ett hinder när det gäller att bli godkända. 

  • Svar på tråden Hjälp, jag undrar.....
  • Maisie

    Om ni kan försörja er så ska det inte vara något problem i Sverige. När det gäller adoptionsländerna så kan det vara ett problem om mannen är arbetslös och/eller saknar inkomst eftersom han anses som familjeförsörjare men att kvinnan inte arbetar är (oftast?) inget problem.  

  • Kaled

    Vi har adopterat två grabbar med exakt den situationen du beskriver, jag med fast jobb (iofs relativt hög inkomst), frugan som studerande/utan arbete. Det var inga problem varken hos socialtjänsten eller i landet. Men de går igenom ekonomin och letar nog efter tecken på om den inte är sund, exempelvis för höga lån i relation till inkomst och annat.

  • Anonym (frågande)

    ok, då är jag lite mer att gå på då, tack!

    Då kanske detta kan gå vägen ändå(iaf om man ser till den ekonomiska biten) Maken tjänar väl ingen överdriven summa, mer normal lön tror jag, men samtidigt har vi inte ett enda lån, varken för bil,bostad etc. ända vi har är en liten avbetalning hos mediamarkt för en bärbar dator jag behövde till studierna vilken kommer vara avbetald när det är dags. 

  • Sally

    TS, som du beskriver din ekonomi, låter det väldigt sannolikt att ekonomi inte blir något problem alls, varken för hemutredning eller i ett land. Stabil ekonomi som man klarar sig på är viktigt, inte att lönerna är höga. Sedan är många länder vi adopterar ifrån ganska gammaldags - mannen ska helst ha jobb. Kvinnan, inte så viktigt.

Svar på tråden Hjälp, jag undrar.....