Varför blir man hemlös?
Jag har öppnat min port och till och med släppt in dem i tvättstugan.
Jag har lånat ut min hemtelefon till en tjej som hade stora psykiska problem. Hon var en kompis till min granne (som också hade problem och dessutom ingen hemtelefon). Tjejen satt och pratade med någon slags psykmottagning i 2 timmar, medans jag serverade henne te och mackor. Sedan plockade jag ihop en liten kassa med mat som jag kunde avvara, så fick hon och kompisen dela på det. Hade det själv rätt knapert då, så jag kunde inte bidraga med så mycket.
"Tyvärr" så träffar jag sällan på hemlösa. De finns inte där jag rör mig och när jag väl är inne i stan, så har jag ett fullspäckat schema, så jag hinner inte ta mig tid med dem.
Jag skänker faktiskt pengar när jag väl har några kontanter på mig. Även om det går till deras missbruk, så gör jag dem glada. Jag hjälper dem troligen inte på något sätt genom att inte ge dem någonting och de kommer inte lättare ur sitt beroende för det. Däremot så kan jag göra dem glada, de kan känna att någon bryr sig och att det är en människa som inte dömer dem. Därför ger jag dem pengar om jag har någora och råkar träffa på dem.