Varför blir man hemlös?
Jag är intresserad av dina åsikter om varför man blir hemlös. Jag har själv arbetat med hemlösa och sett att det finns en stor variation inom gruppen. Men vilka åsikter om hemlösa har du? Och vilka fördomar har du?
Jag är intresserad av dina åsikter om varför man blir hemlös. Jag har själv arbetat med hemlösa och sett att det finns en stor variation inom gruppen. Men vilka åsikter om hemlösa har du? Och vilka fördomar har du?
oj de är en svår fråga..de är väl missbruk som oftast leder till hemlöshet,men av de jag läst om en del som vart långt nere i hålet har kommit upp igen för att de själva vill.Om man vill ur situationer så kan man om man verkligen vill.
Jag ger aldrig pengar till tiggare som säger att de behöver pengar till herbärge,de går till droger med stor sannorlikhet.
Hur ser du på mitt inlägg,få mig att tänka annorlunda o se på saken med andra ögon med din erfarenhet.
jag har inga fördomar alls om hemlösa, tycker synd om dem..
tror att många av dem är såna som haft en ordnad ekonomi från början, sen har nånting gått snett.
Håller med myzan82...tragiskt att det ens ska finnas hemlösa i vårt sk "fina" Sverige..
Vilka åsikter om hemlösa jag har?
Jag drar inte dem över en kam vaför jag inte kan svara för hemlösa som en homogen grupp.
Jag har sett flera anledningar till att folk blir hemlösa. Missbruk, arbetslöshet, dödsfall inom familjen osv.
Det som retar mig mest med hemlösa är att så många vill göra rätt för sig men har så otroligt svårt att få in en fot i "det riktiga livet" igen. De nekas överallt!
Herregud. Jag har låtit hemlösa sova på jobbet när det har varit kallt och snö ute, jag har tom tagit hem en kille som fick sova på soffan här en vinter när det var snöstorm. Ja jo..jag kände killen till viss del, så det var inte bara någon som var vem som helst
Jag ger aldrig pengar till en hemlös, men jag har vid flera tillfälle köpt dem fika eller mat. De är vad de behöver, de behöver inte någon som finansierar deras missbruk (om nu sådant förekommer , vilket man inte alltid kan avgöra).
Folk har kollat konstigt flera gånger på mig för att jag har suttit på ett fik med nån hemlös och käkat och snackat. Men ack vilka historier det finns! Tragiskt att lyssna men så lärorikt och som jag uppskattar mitt eget liv efter att ha hört mångas berättelser.
Så några specifika åsikter har jag inte...och vad det gäller fördommar? Tja..ingen jag kan komma på nu mer än att jag verkligen föraktar alla som kollar snett eller beter sig elakt mot de utsatta! Fast det är ju tvärtom liksom...*rör ihop allt*
Skulle ni öppna er port så att någon kunde sova över i just er trappuppgång?
Näe de skulle jag inte göra,även om jag skulle tycka de så kanske inte de andra i min port skulle uppskatta de.
Gäspan: ja kanske.
Jag har öppnat min port och till och med släppt in dem i tvättstugan.
Jag har lånat ut min hemtelefon till en tjej som hade stora psykiska problem. Hon var en kompis till min granne (som också hade problem och dessutom ingen hemtelefon). Tjejen satt och pratade med någon slags psykmottagning i 2 timmar, medans jag serverade henne te och mackor. Sedan plockade jag ihop en liten kassa med mat som jag kunde avvara, så fick hon och kompisen dela på det. Hade det själv rätt knapert då, så jag kunde inte bidraga med så mycket.
"Tyvärr" så träffar jag sällan på hemlösa. De finns inte där jag rör mig och när jag väl är inne i stan, så har jag ett fullspäckat schema, så jag hinner inte ta mig tid med dem.
Jag skänker faktiskt pengar när jag väl har några kontanter på mig. Även om det går till deras missbruk, så gör jag dem glada. Jag hjälper dem troligen inte på något sätt genom att inte ge dem någonting och de kommer inte lättare ur sitt beroende för det. Däremot så kan jag göra dem glada, de kan känna att någon bryr sig och att det är en människa som inte dömer dem. Därför ger jag dem pengar om jag har någora och råkar träffa på dem.
Har inga som helst fördomar mot hemlösa. Jag känner flera stycken och det är några av de mest underbara och godhjärtade människor jag någonsin träffat. Jag tycker det är så synd att det ända dom får av samhället ofta är en stor fot som står och hoppar på deras huvuden, om ni förstår vad jag menar. Ja, jag skulle kunna öppna min port.
Vad härligt att höra att ni är så godhjärtade. Jag hade fördomar, och trodde att bara fördomsfulla människor skulle svara glad att jag har fel...